جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ویژه نامه هوش مصنوعی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی با اشاره به دلایل پدیده هوش مصنوعی در انسان، گفت: بر این اساس، چهار نوع انسان را باید در نظر بگیریم یک نوع انسان که همان انسان طبیعی که از مادرش متولد می شود. نوع دیگر از انسان سایبری است که ربات است و دارای ویژگی های انسانی و دارای هوشمندی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید امیر سخاوتیان در سومین نشست از سلسله نشست های عصرانه فناوری های هوشمند که با موضوع «چیستی هوش مصنوعی» از سوی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه در خبرگزاری حوزه، برگزار شد، با بیان اینکه انواع تقسیم بندی برای هوش مصنوعی وجود دارد، گفت: یکی «آی کیو» و دیگری «ای کیو» است که آی کیو به توانایی حل مساله در واحد زمان یا سرعت حل مساله می گوید در این روش مساله را به ما می دهند که ما این مساله را در چه بازه زمانی حل می کنیم و از سوالات ساده تا پیچیده شروع می شود که به این روش آی کیو می گویند.


وی با بیان این که آی کیو، بخش مهمی از هوش که شامل توانایی شناخت و درک تنظیم هیجان ها و احساسات می شود افزود: اندیشمندان نظریه های مختلفی در خصوص هوش مصنوعی ارائه کردند و به نقد و بررسی نظریه پرداخته اند، اما در یک نگاه کلی از نظر بنده تمام نظریه ها از زاویه خاص درست است هر یک از این دیدگاه ها قابل حل است.


به گفته وی، هوش در تعریف توانایی ذهنی برای حل مساله و استفاده از زبان، هر قدر این توانایی بالاتر باشد هوش نیز ضریب هوشی بالا خواهد بود.


وی با بیان اینکه هاوارد گاردنر هفت حالت از هوش را بیان می کند ،گفت: این هوش ها شامل زبانی، منطقی، فضایی، موسیقایی، جسمی و حرکتی، میان فردی و یا درون فردی یا هوش ضمیر درونی است.


حجت الاسلام سخاوتیان بیان داشت: یکی دیگر از اندیشمندان نیز سه گانه ای را برای هوش تعریف می کند،‌ استرنبرگ در دیدگاه «سه‌گانه» خود راجع به هوش، می گوید: توانایی برای تفکر تحلیلی جزء به جزء، توانایی تجربی برای تفکر خلاّق و ترکیب خردمندانه تجارب مجزا و متفاوت و توانایی بافتی یا زمینه‌ای: «فن شهر زیستی» که فرد را قادر می‌سازد تا بازی مدیریت محیط (دیگران، موقعیت‌ها، نهادها، بافت‌ها) را بازی کند.


وی گفت: بر اساس برخی از نظریه ها، هوشمندی یعنی تجربه های متفاوت را با هم ترکیب کنیم و یک تجربه واحد را به کار گیریم اگر به دستگاه های کامپیوتری نگاه کنیم، متوجه می شویم که اطلاعات و برنامه نویسی می تواند به یک برنامه واحد منجر شود، ضمن اینکه تقسیمات دیگری نیز برای هوش آمده است.


این محقق و پژوهشگر حوزوی، با اشاره به هوش مصنوعی گفت: این قابلیت و رخداد ساخته دست بشر است و پدیده ای جدید را ایجاد کرده است. بر اساس تعریف ها، هر نوع دستکاری بشر در مولفه های هوش طبیعی و بشری را هوش مصنوعی می گوییم در بسیاری از تعریف ها هوشمندی حاصل از ماشین است.


وی با اشاره به دلایل پدیده هوش مصنوعی در انسان، گفت: بر این اساس، چهار نوع انسان را باید در نظر بگیریم یک نوع انسان که همان انسان طبیعی که از مادرش متولد می شود. نوع دیگر از انسان سایبری است که ربات است و دارای ویژگی های انسانی و دارای هوشمندی است.


حجت الاسلام سخاوتیان ادامه داد: انسانی که بر روی ژن های آن کدگذاری صورت گرفته است و به یک انسان قوی، جنگ جو و یا سایر موارد تبدیل کردیم، نوع چهارم از انسان، انسانی است که جسم آن نیز دست کاری شده است و بخشی از بدن آن که با هوشمندی ارتباط دارد را سایبری کرده ایم یعنی ترکیبی از انسان و سایبر است.


وی با بیان اینکه باید مسائل فلسفی هوش مصنوعی را بشناسیم، گفت: باید مراد و تعاریف را مشخص کنیم اگر این مباحث را نشناسیم و حل نکنیم در تمدن سازی با مشکل مواجه خواهیم شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، ابراز داشت: در ادبیات فلسفی هر گونه تغییر انسانی را مصنوعی می گوییم، شامل هوشمندی حاصل از ماشین می شود در این باره بسیاری از محققان انسان سایبری را دارای هوش مصنوعی می دانند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس تعاریف ما، انسان طبیعی باید دارای حیات، قدرت و اراده باشد شرط حیات ساختاری است که در آن طبیعت باشد و از حالت طبیعی خارج نشود.

۳۳۱/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha