دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

رییس دیوان شیعی عراق در خطبه نماز یکپارچه میان شیعیان و اهل سنت در بغداد گفت: مردم عراق در هیچ شرایطی به فتنه طایفی کشیده نمی شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سید صالح الحیدری رئیس دیوان شیعی عراق در خطبه نماز جمعه یکپارچه میان شیعه و سنی که در بنای یادبود شهید در بغداد برگزار شد گفت: هر زمان که عراق در معرض حمله طایفی و خونریزی بوده، دیوان وقف شیعی و سنی یک موضع داشته اند. ما همواره از میان سخنان موجود بهترین را انتخاب کرده ایم و به آنها میگوییم که عراق راضی به فتنه طایفی نیست و دشمنان ما نمیتوانند میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند و ما همواره به خاطر خیر عراق و مردم آن، با هم متحد و یکپارچه هستیم و البته اوقاف شیعه و سنی در این موضع خود تنها نیستند و گروه های زیاد دیگری نیز چنین موضعی دارند.

 

* دیدگاه آیت الله العظمی سیستانی درباره درگیری های اخیر

وی افزود: نظر مرجعیت دینی به ویژه حضرت آیت الله سیستانی این است که درگیری دینی میان شیعه و سنی در عراق وجود ندارد بلکه این یک بحران سیاسی است و برخی احزاب برای دست یابی به مقاصد سیاسی خود جنگ طایفی به راه می اندازند و برخی ها هم هستند که برای رسیدن به اهداف خود از دامن زدن به خشونت ابایی ندارند.

حیدری در ادامه گفت: همان طور که مراجع خواستار وحدت اسلامی در چهارچوب وحدت ملی هستند، ما هم امروز به همه جهان اعلام می کنیم که شیعه و سنی یک دل و یک هدف و یک جهت و عبادت دارند و میگوییم: وقوع فتنه طایفی به هیچ وجه در عراق ممکن نیست. البته برخی خیّران عراق نیز واکنش هایی داشته اند و به هر حال ما نباید به فتنه و دشمنی کشیده شویم بلکه باید به خاطر عراق و مردم آن دست به دست هم بدهیم و در برابر اهل تکفیر و القاعده که دست آنها به خون مردم عراق آغشته است بایستیم و به آنها بگوییم هرگز به این فتنه وارد نمیشویم. ما امروز به نمایندگی از تمام مردم عراق برای اعلام وحدت و همبستگی خود در اینجا جمع شده ایم.

 

* امید را به این امت بازگردانیم

وی افزود: خشونت های این روزها و حمله به کودکان و پیران و زنان باردار ما را بر آن میدارد تا حرکتی بکنیم و با تکیه بر فرهنگ محمدی اسلامی، امید را به این امت بازگردانیم؛ چرا که امت امروز منتظر شنیدن ندای برادری و دوستی و صلح از ما میباشد. امت منتظر توجه به خود و منافع و امور خود میباشد. و ما نیز این پیام را از سخن پیامبر اعظم(ص) الهام میگیریم که فرمود: خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده ام.

رئیس دیوان وقف شیعی عراق در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما نیازمند این هستیم که گفتمان اسلامی ما فرصت را از افراطیون و منحرفان و ترور و خونریزی بگیرد. ما نیازمند دوری از تکفیر و بی احترامی به نظرات دیگران هستیم و در این شرایط باید همگی به گفتمان اسلامی به عنوان راه حل اصیل وحدت امت متمسک شده و یکپارچه و یکدل در برابر فتنه گران بایستیم و بگوییم شیعه و سنی و عرب و کرد و سایر طوایف با هم برادر هستند و ما همگی همچون یک پیکر هستیم. پس خداوندا برکات خود را بر عراق و مردم آن فرو فرست و شهدای ما را بیامرز و گناهان ما را ببخش که تو شنوا و اجابتگری.

لازم به ذکر است که این روزها عراق شاهد تنش های امنیتی و حملات انفجاری به شهروندان توسط خودروهای بمب گذاری شده و عملیات سازماندهی شده، ترور شخصیت های امنیتی و ربودن آنها میباشد. نوری مالکی پس از وقوع این انفجارها تغییراتی در صفوف فرماندهان و افسران رده بالای امنیتی ایجاد کرده است.

مالکی یکشنبه گذشته در سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تکرار حمله به مساجد و نمازگزاران برخی مناطق عراق، خواستار برپایی نماز یکپارچه میان شیعه و سنی شد تا این پیام را به همگان برساند که شیعه و سنی با هم متحد هستند. چرا که نماز یکپارچه واقعی باید بتواند تمام مسلمانان را با تمام طوایف در یک مسجد جمع کند و من خواستار برپایی چنین نماز یکپارچه ای در یکی از مساجد بغداد به صورت دائمی هستم.

با افزایش تنش های سیاسی، بغداد و تعدادی از استان ها از روز چهار شنبه 25 اردیبهشت شاهد یک سلسله انفجار خودروهای بمب گذاری شده و بسته های انفجاری بوده که از خشونت بار ترین ماه های عراق بود و منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نفر شد که اکثر آنها از شهروندان عادی بوده اند.

روز جمعه شهر بغداد و شماری از استان های عراق شاهد حمله به مساجد و حسینیه ها بود که ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. خشونت بار ترین این حملات در استان کرکوک اتفاق افتاد که حسینیه ها مورد حمله قرار گرفت و منجر به کشته و زخمی شدن 150 نفر شد. همچنین انفجار بمب در مسجد ساریه در بعقوبه پس از نماز جمعه هفته گذشته منجر به کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر از نمازگزاران شد. شهر حله نیز شاهد انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در نزدیک یک مسجد و یک حسینیه بود که منجر به کشته و زخمی شدن 90 نفر شد که بیشتر آنها از نمازگزاران بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha