یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت ترجمه متون فلسفی و عرفانی، گفت: فلسفه ناب اسلامی باید به دنیا معرفی شود.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، شب گذشته در نشست مسئولان مجمع عالی حکمت اسلامی با آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه ‌های علمیه با اشاره به جایگاه علوم عقلی، گفت: فلسفه و حکمت، بنیاد تمام علوم ماست.

وی ادامه داد: ساختمان دانش فلسفه امروزی، ساختمان کاملی نیست و تمام اندیشه‌های فلسفی را درخود ندارد؛ باید برای رسیدن به فلسفه کاربردی، دانش فلسفه معماری جدیدی داشته باشد.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه افزود: امروز بسیاری از مسائل که ماهیت نقلی داشته و در عرصه‌های تفسیر، عرفان و همچنین درمکاتب فلسفه غرب و فلسفه جهان پیدا می‌شود، ماهیت عقلی دارد؛ باید تمامی مبای فکری و اندیشه‌ای ما در این راستا بازنویسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی،  فلسفه را مبلغ و مولد نظام تربیتی و فقهی دانسته و ابراز داشت:‌ باید با نقد فلسف غرب، مقایسه‌های تطبیقی میان فلسفه ما و فلسفه جهان گسترش یابد و اساتید و دانش‌آموختگان فلسفه پاسخگوی شبهات و پرسش‌های این عرصه باشند.

وی، قرار گرفتن فلسفه در متن دروس حوزه را ضروری برشمرد و تاکید کرد:‌ در این زمینه، باید توجه جدی به عرفان داشت و کتابی با عنوان "آموزه‌های عرفانی کتب اهل‌بیت علیهم‌السلام" وارد سیستم آموزشی حوزه شود.

معاون بین الملل حوزه های علمیه به اهمیت سفرهای خارجی اساتید و فضلای عرصه فلسفه اشاره کرد و گفت: کشورهایی در جهان، مرکز فلسفه هستند؛ اساتید فسلفه باید با حمایت‌های حوزه و مراکز اسلامی در این مراکز حضور یافته و فلسفه ناب اسلامی را به همگان معرفی کنند؛ ما باید بدانیم که بدون حضور در عرصه‌های بین‌المللی، نمی‌توانیم نقش‌آفرینی چندانی داشته باشیم.

وی، اهمیت ایجاد نهضت ترجمه آثار فلسفی و عرفانی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید چنین نهضتی به راه بیافتد و موضوعات مورد نیاز فلسفی و عرفانی و کتاب‌های فاخر به زبان‌های عربی و فارسی ترجمه و در اختیار طلاب قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha