جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

یکی از ادله قطعی امامت امام علی(ع) و جانشینی ایشان پس از رسول الله(ص) همسری حضرت زهرا(س) و دلالت آیه مباهله در این خصوص دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علی بحرینی، شب گذشته در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران، با اشاره به آیه مباهله گفت: این آیه در وصف اهل بیت(ع) به خصوص امام علی(ع) می باشد و به قدری مهم است که در روایات آمده است که مامون عباسی از امام رضا(ع) پرسید که چه دلیلی بر خلافت و جانشینی جدت وجود دارد، امام رضا(ع) نیز با اشاره به آیه مباهله فرمودند این آیه برای ماست.

وی افزود: جمعی از مسیحیان نجران نامه ای دریافت کردند که پیامبر(ص) آنان را به اسلام دعوت کرده بود؛ 14نفر از بزرگان از نصاری به مدینه آمدند و وارد مسجدالنبی شروع شدند؛ از قضا موقع نماز بود، آنان نیز به نماز خودشان ایستادند؛ برخی از اصحاب پیامبر گفتند که آنها چرا اینجا نماز خودشان را می خوانند، پیامبر به آنان اجازه دادند و پس از نماز پیامبر به ایشان  فرمودند که من شما را به گفتن اشهدان لااله اله الله و اشهدان محمد رسول الله دعوت می‌کنم و بگویید که عیسی بن مریم(ع) پیامبر خدا و بشر مخلوق خداست و نگویید که عیسی خداست و یا نگویید که ایشان پسر خداست.

این استاد حوزه عنوان کرد: قرآن در خصوص حضرت مریم و عیسی(ع) می فرماید که نیست عیسی پسر مریم مگر اینکه پیامبری که پیش از او پیامبرانی بودند، قرآن روی پاکی دامن مریم اصرار فراوانی دارد چون ایشان مورد بهتان یهود واقع شد و یکی از وجوهی که منجر به کفر یهودیان شد، بهتان به حضرت مریم بود.

آیت الله بحرینی عنوان کرد: پیامبر(ص) در مورد این سوال که چون حضرت عیسی(ع) پدر ندارد، پس پسر خداست، فرمودند که جد ما حضرت آدم نیز پدر نداشت پس چرا ایشان پسر خدا نام نگرفت؟ مثل حضرت عیسی(ع) مثل حضرت آدم است که از خاک خلق شده است.

وی یادآور شد: قرآن می فرماید که انسان از گل خلق شده است و این آیه دو مساله را بیان می کند که همزمان تکلیف خلقت حضرت آدم و عیسی(ع) را مشخص می کند؛ قرآن به پیامبر(ص) خطاب می کند که وقتی استدلال کردی و آنان قبول نکردند، تنها یک راه می ماند که هر دو گروه به بیابان بیایید پنجه تان را در پنجه هم کنید، هر دو گریه و تضرع کنید و سپس نفرین کنید، یکی از شما دروغ می گویید که پس از این مباهله آشکار می شود.

آیت الله بحرینی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می فرماید که پسران، زنان و کسانی که در منزله نفس هستند بیایند؛ تمام مفسران نوشته اند که پیامبر با امام حسن و امام حسین(ع)، فاطمه زهرا(ع) پشت سر و امام علی(ع)پشت سر فاطمه(س) آمدند؛ از اینجا مشخص است که حضرت زهرا(س) حلقه اتصال رسالت و امامت است؛ منظور از انفسنا، امام علی(ع) است.

وی با بیان این که متاسفانه حتی ما شیعیان هم قدر ایشان را ندانستیم، گفت: این آیه بیان می دارد که علی(ع) جان پیامبر(ص) است؛ سوال اینجاست که تا زمانی که پیامبر(ص) زنده بود کسی می توانست بر ایشان امامت کند؟ امام علی(ع) هم جان پیامبر(ص) بود؛ اگر بر پیامبر نمی توانند امام باشند، به شاهد این آیه که امام علی(ع) جان پیامبر است بر آن حضرت هم نمی توانند امام باشند؛ در شورای 6نفره، امام نزدیک به صد دلیل براحتجاج به آنها می آورد.

آیت الله بحرینی ادامه داد: مطلب بعدی امام این است که کدام یک از شما فرزندانی چون حسن و حسین(ع) و برداری چون جعفر و عمویی چون حمزه سیدالشهدا دارید؛ پیامبری که به امام علی(ع) فرمودند که تو به منزله هارون هستی به موسی(ع) و اینکه در جنگ خیبر وقتی چشم درد داشتند با آن همه مقام و منزلت گندم و جو برای لشکر، آسیاب می کرد که در همان موقع پیامبر(ع) چشم حضرت را شفا دادند و پرچم اسلام را به ایشان دادند و آن حضرت خیبر را فتح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha