پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مناظراتی امام صادق(ع) که با مخالفین خود داشتند، مصداق بارز کرسی های آزاداندیشی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی انصاری پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع) ابراز داشت: مناظرات امام صادق(ع) با مخالفان فکری و عقیدتی می تواند الگویی فراروی ما باشد در راستای اهتمام به برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی و این که به جریان تولید علم و اندیشه در جامعه هر چه بیشتر کمک کنیم.

وی همچنین افزود: با توجه به زمانه خاص امام (ع) و این که به دلیل نهضت ترجمه ، فرهنگ ها و تفکرات یونانی و غیراسلامی در جامعه اسلامی رواج پیدا کرده بود، حضرت صادق(ع) به مناظره با ملحدان و صاحب نظران دیگر ادیان می پرداخت و از گنجینه بی پایان علم الهی، پاسخ های قانع کننده به سوالات و شبهات آنان می داد.

این  ادامه داد: امام صادق(ع) در مناظرات به راحتی به حرف طرف های مقابل گوش می دادند و بعد شروع می کردند به پاسخ دادن. امام این شیوه مناظره را به اصحابشان یاد داده بودند و وقتی یک مخالف می آمد امام  مثلاً به هشام بن حکم یا دیگران می گفتند تو برو با این فرد مناظره کن و به این طریق شیوه و سبک مناظره اسلامی را به شاگردان می آموختند.

وی همچنین  بیان داشت: در واقع این کار امام صادق(ع) تاکید بر این مطلب است که باید به بحث های علمی در جای خود میدان داد و در فضای فکری شیعه کسی که به حقانیت خود و مرام و مسلکش اعتقاد راسخ دارد، از انجام دادن مناظره و گفتگو ، هیچ ابایی ندارد و بلکه برای روشن شدن حقیقت و تبیین معارف اهل بیت(ع) از آن استقبال هم می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha