یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، برنامه‌ها و اهداف اتاق فکر انجمن‌های علمی حوزه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا به خبرگزاری حوزه گفت: در طول ده سال گذشته، جلساتي كه در انجمن‌ها با مسئولان حوزه داشتيم، همواره با پيشنهادها و ايده‌هاي نویی از سوي مسئولين انجمن ها مواجه می‌شدیم که تجمیع این ایده می‌تواند برای مشورت به مدیر، سیاست‌گذاران کلان حوزه راهگشا و اثرگذار باشد..

وی در ادامه افزود: پيشنهادهايي مانند اصلاح و ارتقاي وضعيت پژوهش، هدايت رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها در راستاي ضرورت‌ها و نيازهاي علمي، تدوين الگوهاي علمي در بخش آموزش و نقشه جامع علمي حوزه در عرصه هاي علوم ديني و علوم انساني، تدوين متون درسي براي حوزه و دانشگاه، فعال‌سازي نقش بين‌المللي حوزه و حضور فعال در تقويت مباني تئوريك نظام اسلامي، از دغدغه‌هايي است که اعضاء و مسئولان انجمن‌های علمی حوزه‌های بر آن تاکید دارند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه  بیان داشت: برای این مهم يك لجنه علمي را با عنوان «اتاق فكر همكاري انجمن‌ها با مديريت حوزه» تأسيس كنيم زیرا انجمن‌هاي حوزه بخشي از ظرفيت علمي حوزه هستند و با عنايت به كاركرد آنها نقش فعال و گسترده اي را در سيستم علمي حوزه مي توانند، ايفا كنند.

وی گفت: استفاده از اين ظرفيت، نيازمند بهره‌گیری از خرد جمعي اعضای انجمن‌ها است تا در يك فضاي گفتگويي، مورد بازشناسي، بازنگري و بازسازي قرار گيرد تا خروجي آن، زمينه تصميم‌گيري متوليان را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنيا با اشاره به شکل‌گیری اتاق فکر «مدیر حوزه و انجمن‌های علمی» یادآور شد :‌ در جلسه ای  که با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری و همه مسئولان انجمن‌ها داشتيم، اصل اتاق فكر تصويب، اساسنامه آن تهيه و به تأييد نهايي رسيد اولين جلسه آن نیز با حضور اعضاء در اوایل شهريور ماه جاری  تشكيل شد و مراحل تصويب آيين نامه داخلي در اولويت قرارگرفت.

وی در خصوص  ساختار و اعضاي این اتاق فکر گفت: بر اساس اساسنامه مصوب، اتاق فكر، داراي يازده عضو است كه شش نفر از آنها ، نمايندگان انجمن‌ها هستند، يك نفر نماينده كميسيون انجمن‌ها و قطب‌هاي علمي و چهار نفر هم از سوی مديريت حوزه تعیین می‌شوند كه علاوه بر مدير محترم حوزه‌های علمیه، معاونت آموزش، معاونت پژوهش و مسئول دبيرخانه انجمن‌ها نیز عضو این اتاق فکر می‌باشند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی تصریح کرد: ساختار این اتاق فكر، بر اساس آيين‌نامه داخلي، چهار كميسيون؛ انجمن‌ها، آموزش‌، پژوهش و ارتباطات و همكاري‌هاي علمي، پيش بيني شده و مقدر گردید هر كميسيون، متشكل از دو نفر از اعضاي اتاق فكر و سه نفر از اعضاي فعال انجمن‌ها باشند.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنيا  درباره موفقیت برنامه‌های این اتاق فکر گفت: همه چيز بستگي به مسئولان، متوليان و دست‌اندركاران امر دارد.

وی افزود: با توجه به حضور بيش از دو هزار كارشناس حوزوي با تخصص‌هاي جديد متناسب با انجمن‌ها و همچنين تقاضاهايي كه در حوزه‌هاي آموزشي و پژوهشي هست. اميدواريم این اتاق فكر، منشأ يك تحول اثرگذار در راستاي مطالبه مقام معظم رهبري و مراجع عظام از حوزه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha