چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 325210
۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳

بنا به دعوت رسمی خلیفه طریقه مریدیه کشور سنگال، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه، به این کشور سفر کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، از حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی جهت شرکت در همایش سالانه «مگل» دعوت به عمل آمده است.

مراسم« مگل » یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی مردم سنگال است که هر ساله با حضور حدود 2 تا 3 میلیون نفر در 18 ماه صفر در شهر طوبا برگزار می شود. این مراسم، بسیاری از مردم را از گوشه و کنار آفریقا به این شهر می کشاند.

این سفر در پاسخ به سفر هیئت عالیرتبه این طریقه به قم و دیدار با مدیر حوزه های علمیه صورت پذیرفته است و در آن حجت الاسلام والمسلمین زمانی ضمن شرکت در همایش مذکور  به بازدید از برخی موسسات و مراکز اسلامی و فرهنگی مانند مدرسه دینی الحسنین گیجاوه، موسسه اسلامی اجتماعی داکار ، موسسه المزدهیر ، انستیتو عربی اسلامی داکار ، مجموعه التلاقی والعمل ،  بازدید از مسجد ربانی، مسجد بزرگ حاج عمر فوتی تال غرفه ایران در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب داکار و ملاقات  با برخی از شخصیت های دینی- فرهنگی از جمله شیخ منعم زین ، شیخ شریف حیدرا ، شیخ محمد لای ، علی بدرا بی رییس کانون نویسندگان سنگال و رییس کمیته آفریقای اتحادیه جهانی ناشران مسلمان از جمله این دیدارهاست.

سفر معاون بین الملل حوزه به سنگال که از دیروز آغاز شده، روز چهارشنبه پایان می یابد.

* اطلاعاتی درباره فرقه مریدیه

خاطر نشان می‌شود فرقه مریدیه از فرقه های صوفی آفریقا که از شاخه های قادریه می باشد، حدود يك قرن پيش (در سال 1886 م ) توسط شيخ احمد بمبا اومباکی (متوفي به سال 1927م در سنگال) پايه گذاري شده و در غرب آفريقا و آفريقاي مركزي پيروان زيادي دارد . این فرقه از لحاظ کلامی پیرو اهل سنت شافعی و از لحاظ فقهی مالکی هستند و رهبران اين فرقه كه عقايد صوفيه دارند، اغلب در شهر طوبي ساكن هستند و به همين دليل طوبي، شهر مقدس مريديه به حساب مي آيد .

شهرطوبي (TOUBA ) در 196 کيلومتري داکار و در قسمت مرکزي غرب سنگال و دومين شهر مهم پس از پايتخت به شمار مي‌آيد که در سال 1888 ميلادي توسط «شيخ احمدو بامبا امباکه» بنياد نهاده شده. این  شهر مقر رهبري فرقه مريديه است كه مسجد بسيار عظيم اين شهر محل عبادت و برگزاري نماز جمعه فرقه مريديه است. اين شهر مقر رهبري فرقه مريديه مي باشد و اين فرقه از قدرت مذهبي فوق العاده اي در سنگال برخوردار است و رهبر آن خليفه ناميده مي شود و مرجع تقليد پيروان مريديه مي باشد. نام خليفه فعلي (خليفه هفتم) مريديه « شيخ سيدي المختارامباکه » است و حدود 50%  جمعيت اين کشور را پيروان اين فرقه تشکيل داده که تحت رهبري وي قرار دارند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha