شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در کمیسیون وحدت اسلامی، ضرورت قرآنی با ارائه مقاله‌ای با عنوان «وحدت اسلامی، بیداری اسلامی و تقریب مذاهب» در سخنانی گفت: راه‌هایی که منتهی به بیداری اسلامی و تقریب مذاهب می‌شود اتحاد امت اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از محل برگزاری همایش بیست‌ و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی گفت: علمای امت و رهبران مصلح در تمامی اعصار بر وحدت و پرهیز از تفرقه و تاکید داشتند.

دبیر کل اسبق مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: اسلام، اختلافی را که موجب تفرقه است منع کرده و امروز مردم به جای این‌که برادر باشند دشمن شدند و این مصدر اختلاف است.

آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی گفت: در مسایل فقهی که نص صریح وجود ندارد باید ملاک رضایت ائمه‌(ع) و رسول گرامی اسلام‌(ص) باشد در پیروان مذاهب اربعه هم مسایل فقهی باید مستند باشد گرچه در نظر دیگران معتبر نباشد.

دبیر کل اسبق مجمع جهانی تقریب با تاکید بر این‌که علمای شیعه از گذشته تاکنون فحاشی و توهین به مذاهب دیگر را منع کرده‌اند اظهار داشت: اولین کسی که از فکر و اندیشه اسلامی برای وحدت برخوردار بود و دعوت به وحدت کرد مرحوم اسدآبادی بود، وی متوجه شد که این آرزو امکان‌پذیر نیست مگر این‌که ملت‌ها بیدار شوند بنابراین مصلحت را در آن دید که این دعوت را از اهل سنت شروع کند.

وی تصریح کرد: اسدآبادی با سفر به نجف اشرف، هند و مصر با علما و مردم آن سامان دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی یادآور شد: اسدآبادی هشت سال در مصر برای دانشجویان مسایل وحدت و پرهیز از تفرقه را تدریس کرد و آنها همه متاثر از این تفکر عالم شیعی شدند.

وی شیخ عبدو و شیخ شلتوت از علمای اهل سنت را از جمله علمای تقریب یاد کرد و گفت: آیت‌الله العظمی بروجردی‌(ره) اولین کسی بود که از حوزه علمیه قم با علمای تقریب ارتباط برقرار کرد و این دوستی و محبت بین علمای تقریب تا زمانی که آیت‌الله العظمی بروجردی‌(ره) در قید حیات بودند وجود داشت بنابراین امروز نیز علمای اسلام باید با همدیگر متحد شوند و امت اسلام را به وحدت و یکپارچگی دعوت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha