یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت‌الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالات برخی مقلدان ورزشکار خود، حکم برخی بازی‌ها و نیز شرایط فقهی آن را بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

* استخدام ورزشکاران در تیم های خارجی

ورزشکارى با پول بیت المال قهرمان شده، و اکنون تیمهاى خارجى با دادن پولهاى کلان او را استخدام مى کنند. آیا این کار جایز هست؟

اگر قراردادى با بیت المال دارد، باید عمل کند، و اگر قراردادى نداشته باشد آزاد است; ولى انصاف آن است که به نفع کشور خودش عمل کند.

* آموزش ورزش در محیط های مختلط

دانشجویان در رشته تربیت بدنی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، روزانه برای دروس مختلف باید در سالن های ورزشی و استخرهای مختلط حاضر شوند. با توجه به لازم بودن حضور و این که به نامحرم توجه نکنیم و این که واقعاً هیچ احساس و حالت خاصی برایمان به وجود نیاید و همچنین با توجه به این که خانم های هم کلاسی مسلمان نبوده و دارای حرمت نیستند، آیا حضور در این باشگاه ها برای دانشجویان مسلمان چه حکمی دارد؟

این کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید.

* مشاهده بازیهایی که با خشونت مبارزه می‌کنند

مشاهده فیلم‌های ورزشی کشتی کج و یا مبارزه بوکس که در آن با خشونت زیاد مبارزه می‌کنند، مشکل شرعی دارد؟

اگر مفسده ای بر دیدن آن باشد دیدن آن اشکال دارد.

* ورزش هایی که موجب کشته شدن حیوانات می شود

ورزش، یا بازى، با حیواناتى که در بسیارى از موارد منتهى به کشته شدن آن حیوانات به شکل فجیع مى شود، چه حکمى دارد؟ مثلا ورزشى که در آن سوارکاران با اسب به دنبال بُز مى روند، و آن را گرفته و درصدد انداختن آن به نقطه اى هستند، که در بسیارى از موارد حیوان جان مى سپارد. چنین ورزشهایى چه حکمى دارد؟

این نوع بازیها جایز نیست.

*دیدگاه اسلام در مورد ورزش حرفه ای

با توجّه به این که ورزش نیمى از جمعیّت دنیا را به خود جذب کرده، وگاه در سیاست و حکومت نقش مهمّى ایفا مى کند، و در کشور ما نیز از مهمترین ابزارهاى مقابله با تهاجم فرهنگى به شمار مى رود، استدعا دارم نظر مبارک خود را پیرامون سؤالات ذیل بیان فرمایید:

*دیدگاه شرع مقدّس درباره ورزش چیست؟

* اسلام درباره ورزش حرفه اى چه مى گوید؟

* نظر اسلام در مورد کسى که شغل و کسب خود را ورزش قرار مى دهد چیست؟

* شرع مقدّس پیرامون ورزش قهرمانى چه نظرى دارد؟

* مسابقات ورزشى با تعیین عوض (پولى که براى بنده در نظر مى گیرند) چه حکمى دارد؟

* آیا پخش مستقیم مسابقات ورزشى با لباس مخصوص، و نگاه آن براى عموم (زن و مرد) جایز است؟

* شرط بندى در مورد پیش بینى نتیجه، توسّط بازیکنان یا شخص ثالث چه حکمى دارد؟

جواب 1 تا 7: بى شک ورزش براى سلامت جسم و روح لازم، و در اسلام ورزش هاى هدفدارى نیز پیش بینى شده است (مانند اسب سوارى و شنا و مانند آن)، ولى شرط بندى تنها در مورد تیراندازى واسب سوارى اجازه داده شده است. متأسّفانه ورزش در جهان کنونى، همان طور که اشاره کرده اید، در پاره اى از موارد از مسیر اصلى منحرف شده، و به افراط و تفریط گراییده، و گاه ابزار مسائل تجارى سودپرستان، یا خودکامگى سیاست بازان واقع شده است، و اگر کار به همین وضع پیش برود، خطرات مهمّى ورزش و علاقه مندان به آن را تهدید خواهد کرد. امیدواریم اندیشمندان براى پیشگیرى از سوء استفاده هاى مختلف از ورزش چاره اى بیندیشند، و آن را در جایگاه اصلى خود قرار دهند، و از این که جمعى از جوانان عزیز ما قربانى انحرافات ورزشى شوند جلوگیرى کنند.

* اجرای برنامه ای که می داند مزاحم نماز است

گاهی اوقات در برخی برنامه های کوهنوردی، شرایط آب و هوایی و جسمانی انسان به حدی است که قرائت نماز جز در حال حرکت و یا با کفش امثالهم، امکان ندارد و موجب خطر جانی می گردد. در فرض مذکور و با توجه به اینکه گاهی اوقات پیش بینی حدوث شرایط فوق از قبل امکان پذیر می باشد، حکم انجام چنین برنامه هایی همچنین قرائت نماز چگونه است؟

در صورتیکه از قبل قابل پیش بینی است چنین برنامه ای را انجام ندهند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha