شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آقا قوچانی

امام جمعه شهرستان فاروج از برگزاری همایش ملی نکوداشت آیت الله آقا نجفی قوچانی، طی شهریورماه سال جاری در این شهرستان خبرداد.

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری حوزه، با اعلام این مطلب اظهار داشت: عالم فقید آیت الله سیدمحمدحسن نجفی، معروف به «آقا نجفی قوچانی» از رجال بزرگ دینی سیاسی و از مفاخردنیای اسلام وشهرستان قوچان است که متاسفانه تا بحال مظلوم واقع شده است و آنطور که باید و شاید شخصیت عظیم علمی ایشان معرفی نشده است.

وی افزود: آیت الله سیدمحمدحسن نجفی در سال 1295 هجری قمری در روستای خسرویه فاروج به دنیا آمده و در 13 سالگی به قوچان رفت و پس از سه سال تحصیل، پیاده از راه سبزوار و نیشابور به مشهد رفت و در مدرسه «دو درب» ادبیات و سطح را تا قوانین فراگرفت، سپس جهت ادامه تحصیل به نجف مهاجرت کرده و از اساتید بزرگ آن دوران بهره برد.

به گفته امام جمعه شهرستان فاروج ، این عالم ربانی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی بود که باید جامعه ما مخصوصا جوانان را با افکار ایشان آشنا نماییم.

وی،با اشاره به این که هم اکنون برخی از کشورهای اسلامی با آثار آقا نجفی قوچانی آشنایی دارند، یادآور شد: با توجه به آشنایی مردم با آثار سیاحت غرب و سیاحت شرق این عالم ربانی، باید جامعه با نوع ادبیات و بیان ایشان بیشتر آشنا شود.

حجت الاسلام قلیزاده، با بیان اینکه  برگزاری مراسم نکوداشت علمای دینی ضمن تقویت دین، روح معنویت را نیز در جامعه زنده می کند، ابرازد داشت: مطرح شدن آثار و عقاید علمای دین در جامعه با برگزاری آیین نکوداشت به معنای حیات مجدد آن عالم در میان مردم است.

وی افزود: توجه خاص ایشان درآثار، طول سفرها و زندگی خود به مسائل و تنگناهای اقتصادی و عبور از آن برای جوانان و مردم جامعه و افراد طالب علوم دینی درس بزرگ و منبع غنی از اطلاعات محسوب می شود.

امام جمعه شهرستان فاروج خاطرنشان کرد: آقا نجفی قوچانی علاوه بر این که فردی عارف و دینی بوده در کنار آن، یکی از چهره های سیاسی مطرح در دوره مشرطه همراه با آخوند خراسانی نیز بوده اند.

وی خاطر نشان ساخت : در همین راستا و شناخت ابعاد شخصیتی این عالم ربانی، همایش ملی بزرگداشت آیت الله آقا نجفی قوچانی 13 و 14 شهریور ماه امسال با مشارکت دستگاه های مختلف در خراسان شمالی برگزار می شود.

حجت الاسلام قلیزاده، اذعان داشت: برهمین اساس مراسم افتتاحیه این همایش، سیزدهم شهریورماه سال جاری، در شهر بجنورد خراسان شمالی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شوشتری،وزیر اسبق دادگستری و مراسم اختتامیه آن نیز چهاردهم شهریورماه در شهر قوچان برگزار می‌شود.

انتهای خبر18/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha