جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آقا نجفی همدانی

حجت الاسلام ثروتی با تاکید بر این که عالم دین همانند خورشید است و نوری است که سبب می شود دیگران راه را گم نکنند، گفت: شخصیت آیت‌الله آقا نجفی همدانی به این دلیل در ذهن‌ ها ماندگار شد که با وجود مقامات عالیه علمی و عرفانی، همواره در کنار مردم به ویژه جوانان حضور داشت.

حجت الاسلام حسین ثروتی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان اظهار کرد: آیت‌الله آقا نجفی همدانی با موقعیت رفیع علمی و اجتماعی، از نظر تواضع بی همتا بود و این مساله برای ما طلاب علوم دینی درس بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه علما وارث انبیاء هستند، ادامه داد: حضرت علی(ع) در وصف پیغمبر اکرم(ص) می فرماید حضرت رسول اکرم(ص) طبیب سیار بودند و برای ایشان زمان خاصی برای مداوا اختصاص نداشت و همواره خود به دنبال درمان بیمار بودند، از این رو علما و مبلغان باید این گونه باشند . آیت‌الله نجفی همدانی این صفت را در خود نهادینه کرده بود.

حجت الاسلام ثروتی تشریح کرد: برخی از علما هستند که باید به خدمت آن ها رفت و برخی خود را به مردم عرضه می‌کنند که با بررسی زندگی آیت‌الله نجفی همدانی خواهیم دریافت که عرضه کردن خود به مردم بسیار مهم‌تر از نگارش تفسیر ایشان است.

وی افزود: آیت الله آقا نجفی همدانی سال‌های طولانی در مسجد کولانج نماز مغرب و عشا را به جماعت اقامه کردند و با رفتار متواضعانه خود به جوان ‌های همدانی را تربیت و درس دین آموزش دادند.

این محقق حوزوی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که موقعیت اجتماعی و علمی گاهی سبب ایجاد عجب و عدم تواضع در وجود افراد می‌شود ولی آیت ‍الله نجفی همدانی انسان بسیار متواضعی بود  که علم خود را به مردم و جامعه عرضه می‌ کرد.

آیت‌الله نجفی همدانی باغبان حریم دین بود

استاد حوزه علمیه همدان خاطرنشان کرد: عالم صرف بودن با عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است، آیت الله آقا نجفی همدانی باغبان دینی است، نه عالم صرف که فقط  به علم بپردازد، همان‌طور که باغبان از گل خود مراقبت می‌کند و به دنبال رفع کمبودها و مشکلات آن است عالم دینی نیز در برابر مردم و مسائل دینی آنها اینگونه عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر عالم دارای تواضع و رفتار مناسب با مردم نباشد عملش نتیجه مطلوبی را دنبال ندارد، گفت: خداوند متعال در آیه 215 سوره شعرا فرموده است اى پيامبر بال و پر خود را براى مؤمنانى كه از تو پيروى می كنند بگستر و نسبت به آنها تواضع و مهربانى كن.

حجت الاسلام ثروتی گفت: شخصیت آیت‌الله نجفی همدانی، به این جهت در ذهن‌ ها ماندگار شد که با وجود مقامات عالیه علمی و عرفانی درکنار مردم به ویژه جوانان حضور داشت.

وی با اشاره به صفت هدایت گری انبیا، افزود: عالم دین همانند خورشید است و نوری است که سبب می شود دیگران راه را گم نکنند، آیت الله آقا نجفی همدانی این گونه بود.

وی در پایان با اشاره به مراسم بزرگداشت و کنگره ملی آیت الله آقا نجفی همدانی، ابراز داشت: بزرگداشت یک فرد بعد از بیست سال نشانه از زنده بودن و عظمت شخصیت یک فرد است.

گفتنی است، کنگره ملی آیت الله آقا نجغی همدانی، روزهای ۶ و ۷ دی ماه ۹۶ در همدان برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha