سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
لکزایی

خطی که همواره در مقابل اسرائیل غاصب پیروز خواهد بود، خط مقاومت است، نه سازش/ اسرائیل برای بدست آوردن پیروزی از هیچ جنایتی صرف نظر نکرد/ غربی ها نشان دادند علی رغم شعارهای حقوق بشری، چقدر بی حیثیت هستند.

پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ غزه و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی، دستاوردهای مهمی را برای جریان مقاومت اسلامی و پیامدهای منفی را برای غربی ها و صهیونیست ها در پی داشت. خبرنگار خبرگزاری «حوزه» برای ارزیابی دقیق تاثیر و پیامدهای این پیروزی در منطقه و جهان، موضع ایران در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، طرح جمهوری اسلامی برای حل مسئله فلسطین و بررسی دلایل ضرورت تسلیح کرانه باختری از منظر رهبر معظم انقلاب، با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو پرداخته است که حاصل آن در پی می آید.

* پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ غزه چه دستاوردهای مهمی را برای فلسطینیان به ارمغان آورد؟

تقویت روحیه مقاومت و تقویت روحیه نترسیدن از رژیم اشغالگر اسرائیل یکی از مهم ترین دستاوردهایی است که در صدر مقاومت فلسطین رخ داد؛ مردم غزه نشان دادند که هیچ ترسی از اسرائیل ندارند و خودشان را برای هر نوع شرایط سختی آماده کرده اند.

همچنین در این جنگ رژیم غاصب صهیونیستی نیز نشان داد که دستش خالی است؛ چرا که در جنگ غزه به بدترین جنایت هایی که ما تصور نمی کردیم، دست زد و در صحنه جهانی به عنوان «رژیم کودک کش» مشهور شد و این مسئله نشان داد که اسرائیل برای بدست آوردن پیروزی از هیچ جنایتی صرف نظر نمی کند.

امروز دستاوردها نشان می دهد که احساس عمومی در سطح فلسطین، منطقه و دنیا این است که پیروز این مبارزه مردم مظلوم فلسطین و غزه هستند.

قطعا بعد از این پیروزی ما شاهد استحکام موضع فلسطینی ها و جبهه مقاومت علیه رژیم جعلی اسرائیل خواهیم بود که یکی دیگر از دستاوردها است.

*به احساس همگرایی در جبهه مقاومت اشاره کردید؛ از آغاز وقایع سوریه به نظر می رسید که جبهه مقاومت به دلایلی از صلابت و اتحاد برخوردار نیست؛ پیروزی غزه آیا برخی خطوط گسسته جبهه مقاومت را ترمیم کرد و چه پیامدهایی برای کشورهای منطقه داشت؟

بدون تردید جنگ غزه و دفاع با صلابت مقاومت اسلامی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی که موجب پیروزی مردم فلسطین شد به تقویت و بازسازی مجدد خط مقاومت در منطقه منجر شد.

غربی ها و به خصوص اسرائیلی ها تصور داشتند با توجه به تحولات اخیر منطقه، جریان مقاومت تضعیف شده است و همبستگی و هماهنگی گذشته را ندارند، چرا که در عراق غده سرطانی به نام داعش، دولت این کشور را مشغول کرده است؛ در سوریه نیز گروه های تروریستی فعالیت دارند؛ در لبنان نیز گاهی درگیری هایی ایجاد می شود و روابط ایران و حماس نیز به دلایل برخی مسائل منطقه کمرنگ شده است، اما شاهد این مسئله بودیم که جنگ غزه جبهه مقاومت را مجدد گردهم آورد.

البته مهم ترین نکته، فضاحتی بود که توسط جریان های افراط گرای مذهبی بوجود آمد و آن ها در فتوا و بیانیه ای مقاومت در مقابل اسرائیل را حرام اعلام کردند!؛ افراطی هایی که در کشتن شیعیان و مسلمانان درنگ نمی کنند و به طور خاص اسلحه را به سمت شیعیان نشانه گرفته اند اما به مبارزه با اسرائیل نمی پردازند و این مسائل نکات جدیدی بود که در ابعاد منطقه شاهد بودیم.

* در جنگ غزه مجددا شاهد این مسئله بودیم که ایران تمام عیار در قامت حامی حماس و گروه های فلسطینی ظاهر شد؛ این حمایت ها چه پیام هایی را برای گروه های مختلف فلسطینی و دشمنان داشت؟

در جنگ غزه مجددا همان گونه که اشاره شد به حماس و نیروهای مقاومت فلسطین ثابت شد که هیچ حامی جدی به جز جمهوری اسلامی و همپیمانانش ندارند و برای دشمنان جبهه مقاومت نیز مشخص شد، جریان مقاومت همچنان هم سویی و همگرایی خود را دارد و جریانی نیست که با برخی حوادث منطقه ای، تضعیف و یا دچار فروپاشی شود.

همچنین در جنگ غزه ما شاهد بودیم کشورهایی که گاهی در حرف، خود را حامی مردم فلسطین نشان می دادند چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشتند و متاسفانه بعضی از آن ها در نقش جاسوسان اسرائیل ظاهر شدند؛ طبق گزارشات منتشر شده بعضی از این کشورها در پوشش امدادرسان، مامورین اطلاعاتی به غزه اعزام می کردند و همین مساله موجب شد شد تا برخی از فرماندهان فلسطینی در بمباران های اسرائیل به شهادت برسند.

* در جنگ غزه شاهد بودیم که اسرائیل وحشیانه ضدبشری ترین جنایت ها را در تاریخ ثبت کرد، اما سران کشورهای غربی که حتی برای برخی موضوعات پیش افتاده به دفاع از مباحث حقوق بشری می پردازند، سکوت اختیار کردند. دلیل این مسئله را چه می دانید؟

ما در جنگ غزه شاهد فجیع ترین جنایت ها علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان بودیم چرا که آن ها دائما تحت آماج بمب های اسرائیلی قرار داشتند، اما غربی ها و آمریکا که حامی اسرائیل نیز به شمار می روند نشان دادند علی رغم شعارهای حقوق بشری و ناز و کرشمه هایی که برای کشورهای دیگر می آیند، چقدر بی حیثیت هستند.

حتی جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا که از عملیات ارتش اسرائیل در غزه حمایت کرده بود، وقتی برای مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز به استودیوی این شبکه آمده بود در بین برنامه بدون اینکه از روشن بودن میکروفون آگاه باشد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه را "افتضاح" خواند، در حالی که در صحنه رسمی دنیا با حمایت از یک ارتش متجاوزگر، خودشان را بی حیثیت کردند و با پررویی تاکید می کردند رژیم صهیونیستی باید از خودش دفاع کند، در حالی که اسرائیل داشت در غزه ای که مساحت یک سوم تهران را دارد، به بمباران و جنایت های وحشیانه اقدام می کرد.

البته در صحنه بین المللی برخی اتفاقاتی نیز پیش آمد که به نفع جریان مقاومت تمام شد؛ بسیاری از چهره های بین المللی و مقامات رسمی، این جنایت های ضدبشری را محکوم کردند؛ معاون دبیرکل سازمان ملل در مقابل دوربین های تلویزیونی از شدت جنایت های وحشیانه اسرائیل علیه کودکان به گریه افتاد و اشک از چشمانش جاری شد.

* محمود عباس مدعی شده که بنیامین نتانیاهو با ایجاد کشور فلسطین در مرزهای 1967 موافقت کرده است که البته گویا این مسئله توسط سخنگوی نتانیاهو به سرعت تکذیب شد. در صورت واقعی بودن چنین پیشنهادی هدف اسرائیل از ارائه آن به گروه های فلسطینی چیست؟

ما در مذاکرات «اسلو» نیز شاهد بودیم که اسرائیلی ها قبول کردند که کشور فلسطین تاسیس و به رسمیت شناخته شود و نماینده ای در سازمان ملل داشته باشد اما آن ها به این توافق عمل نکردند.

اسرائیلی ها با این پیشنهادات گاه و بی گاه به دنبال دامن زدن اختلافات نیروهای فلسطینی هستند، چرا که اگر طرف فلسطینی همین پیشنهاد را بپذیرد، آن ها زیر بار نمی روند.

رژیم صهیونیستی قطعا هدف ایجاد تفرقه در گروه های فلسطینی را در دستورکار دارد و آن ها همیشه دنبال این مسئله بودند که فلسطینی ها را به جان هم بیاندازند و بگویند شما بروید اول به وحدت نظر برسید بعد بیاید با ما مذاکره کنید.

امروز در منطقه و جهان اسلام نیز شاهد این هستیم که همین طرح و نقشه را پیاده کرده اند؛ نیروهای افراطی را تربیت می کنند و به جان مسلمانان می اندازند و این خون ریزی ها را تماشا می کنند و گاهی نیز دو تا موشک و پهپاد می فرستند و بعد ژست می گیرند که ما داریم جلوی تجاوزات گروه های تروریستی را می گیریم درحالی که به عنوان مثال خودشان داعش را ایجاد کردند و تسلیحات در اختیار آن ها قرار داده اند اما موضع می گیرند که ما به دنبال مبارزه با آن ها هستیم؛ اگر دنبال مبارزه هستید پس اعضای داعش که از 82 کشور هستند از کجا پیداشان شده است؟

*در صورتی که روزی کشور مستقل فلسطین تشکیل شود، موضع جمهوری اسلامی نسبت به آن چیست؟

سیاست ما روشن است؛ اولا اسرائیل به عنوان غده ای سرطانی با نیروهای مهاجر بوجود آمده است، در حالی که دولت ها باید توسط آرای مردم شان شکل بگیرند.

ثانیا تکلیف 5 میلیون آواره فلسطینی چه می شود و آن ها باید چکار کنند؟ آیا زمینه بازگشت آن ها فراهم خواهد شد؟ این ها مسائلی است که نمی توانند با توافقات آن ها را حل کنند.

همچنین کرانه باختری و نوار غزه مساحتی ندارند که بتوانند آوارگان و مردم فلسطین را در خود جای دهند، چرا که حدود 90 درصد اراضی در اختیار اسرائیل است و به همین دلیل نمی توانند با یک پیشنهاد، مشکلات مردم فلسطین را حل کنند.

*پیشنهاد جمهوری اسلامی نسبت به حل موضوع فلسطین چیست؟

بهترین پیشنهاد را جمهوری اسلامی از گذشته مطرح کرده است و آن برگزاری انتخابات با حضور مردم فلسطین است تا آن ها در خصوص حکومت و دولت کشورشان تصمیم گیری کنند.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی های اخیر خود بر ضرورت تجهیز تسلیح کرانه باختری تاکید کردند؛ تحلیل حضرتعالی از این سخنان رهبری انقلاب چیست؟

این فرمایش مقام معظم رهبری مبتنی بر شرایط عینی است که در سطح منطقه و در غزه اتفاق افتاد. یکی از مهم ترین دلایل این است که رژیم غاصب صهیونیستی به هیچ فلسطینی رحم نمی کند و به تعهدات خود نیز نشان داده است که پایبند نخواهد بود؛ به همین دلیل گزینه مقاومت است که بارها نشان داده و توانسته موجب عقب نشینی اسرائیل شود، نه سازش.

وضع کرانه باختری هم از نظر مقاومت افتضاح است و در حد غزه نیز اجازه ندارند نیروی دفاعی داشته باشند.

ما اگر دستاوردهای نوار غزه را با کرانه باختری مقایسه کنیم شاهد این هستیم که در نوار غزه با تئوری مقاومت پیروزی هایی بدست آمده است و شروط گروه های فلسطینی پذیرفته می شود و اسرائیل عقب نشینی می کند، در حالی که کرانه باختری که خلع سلاح کامل است و مسلح نیست در تمام این سال ها هیچ امتیازی را بدست نیاورده است و خیلی راحت اسرائیلی ها به تعهداتی هم که داده بودند، عمل نمی کنند.

*آیا تسلیح کرانه باختری می تواند برای فلسطینی ها مفید باشد؟

بدون تردید یکی از درس های مردم غزه برای کسانی که در کرانه باختری مستقر هستند این خواهد بود که اگر مسلح شوند می توانند به خواسته های خود دست یابند.

* فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خصوص فلسطین شامل چه اقداماتی می شود؟

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دبیر کمیته فلسطین نیز می باشد و این مسئله مزید بر علت شده است که مجمع به موضوع فلسطین توجه خاصی داشته باشد.

البته وظیفه مجمع جهانی اهل بیت(ع) بررسی وضعیت مشکلات مسلمانان و همیشه در این زمینه فعال بوده و یکی از مهم ترین اقدامات هرساله در برگزاری راهپیمایی با شکوه روز قدس است که به عنوان وظیفه انسانی، اسلامی و دینی صورت می گیرد. اما بیشترین فعالیت مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خصوص موضوع فلسطین شامل اقدامات سیاسی و فرهنگی می شود.

*آیا مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تمام گروه های سیاسی فلسطین ارتباط دارد یا صرفا ارتباط ها با حماس خلاصه می شود؟ رویکرد مجمع و این گروه ها نسبت به یکدیگر چگونه است؟

مجمع جهانی اهل بیت(ع) با نمایندگان گروه های مختلف فلسطینی در تهران ارتباط دارد و در جلسات مختلف رفت و آمد فی مابین وجود دارد.

مجمع، استراتژی وحدت اسلامی را دارد و در این استراتژی دفاع از سرزمین های اسلامی در برابر نظام سلطه را یک وظیفه اساسی می داند.

آنچه که مطرح است ما باید وظایف خود را انجام دهیم، طرف مقابل نیز هرقدر به وظیفه دینی خودش عمل کرد مقاومت به سمت پیروزی می رود؛ برخی لغزش ها و تمایلات گروه ها به بعضی تفکرات ممکن است به حرکت ملت فلسطین صدمه وارد کند همان گونه که متاسفانه در بخش عمده حکومت های کشورهای عربی بواسطه ارتباط با نظام سلطه و اسرائیل به امور فلسطین صدمات زیادی وارد شده است.

* کلید پیروزی مردم غزه چه چیزی بود و آیا خط سازش دستاوردی برای فلسطینیان خواهد داشت؟

در جنگ غزه بار دیگر اثبات شد خطی که همواره در مقابل اسرائیل غاصب پیروز خواهد بود، خط مقاومت است و نه سازش؛ چرا که در مذاکرات آتش بس همان طور که مخاطبان می دانند مقاومت اسلامی به دستاوردهایی رسید که رژیم اسرائیل در مذاکرات سازش با جنبش خودگردان به آن ها تن نداده بود.

در پایان تاکید می کنم به برکت این پیروزی، احساس همگرایی با جریان مقاومت در سطح جهانی بیشتر شد و اسرائیل یقینا ضعیف تر و دوستان منطقه ای این رژیم نیز بی آبرو شدند.

گفت وگو: محمد مهدی عنایت پور

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha