جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
56

طرح اخلاق جهانی فقط حالت پند و نصیحت دارد... به راستی آیا قدرت های جهانی اجازه می دهند که ثروت جهان میان همه مردم دنیا به درستی و عادلانه تقسیم شود و معنویت به جای جنگ در جامعه حکم فرما شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جلسه مجمع ادیان هامبورگ تحت عنوان « اخلاق جهانی برای متدینین و غیر متدینین» با حضور نمایندگان مسیحیان کاتولیک و پروتستان، نماینده یهودیان، بودائیان، هندوها و نیز نمایندگان شورای مسلمانان هامبورگ و امام و معاونین مرکز اسلامی هامبورگ در کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

این مجمع متشکل از نمایندگان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی است و حدود 14 سال است که در هامبورگ تأسیس شده و به شکل رسمی فعالیت می کند. این مجمع تاکنون در زمینه دیالوگ بین ادیان، تهیه کتب دروس دینی و تاسیس آکادمی ادیان جهانی و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در منطقه شمال آلمان نقش مهمی را ایفا کرده است.

در این جلسه ، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، به شرح و توضیح پیرامون بحث اخلاق جهانی و تاثیر ادیان در تحقق این امر مهم پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: من بیش از 5 سال است مشغول مطالعه در زمینه اخلاق جهانی از منظر دانشمندان غربی نظیر هانس کونگ و اندیشمندان شرقی همچون علامه طباطبایی می باشم. بدون شک ادیان و به خصوص ادیان ابراهیمی تاثیر بسیار زیادی را در صلح جهانی می توانند داشته باشند. البته در این رابطه نباید تنها به برگزاری این گونه نشست ها اکتفا کنیم بلکه باید به فکر راه کارهای عملی تحقق اخلاق در صحنه جامعه باشیم.

* بدون صلح میان ادیان، صلح میان بشریت ممکن نیست

وی ادامه داد: مهم ترین نکته ای که در بحث اخلاق جهانی به آن تاکید می شود این است، جامعه جهانی باید به سمت صلح برود. البته بدون صلح میان ادیان، صلح میان بشریت نیز امکان پذیر نیست و برای این منظور باید از معنویت موجود در تمام ادیان استفاده کنیم.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود فهم غلط از دین را عامل بسیار مهمی در افراطی گری و به وجود آمدن جنگ و نزاع در میان اقوام و کشورهای مختلف دانست و افزود: برخی می گویند که دین نمی تواند عامل وحدت و صلح میان مردم باشد، چراکه حاوی احکام و دستوراتی است که نافی عقاید و عملکرد، پیروان ادیان دیگر است. اما من معتقدم که دین به هیچ وجه نمی تواند عامل نزاع و جنگ میان مردم باشد، بلکه این فهم اشتباه و انحرافی از دین است که منجر به جنگ و درگیری می شود. مخصوصا در مورد ادیان الهی چون همه انبیاء از جانب خدای حکیم و رحیم آمده اند و قطعاً نمی توانند ماهیت جنگ طلبانه داشته باشند و این اشتباه است که بگوییم خدای این پیامبر خدای مهربانی است و خدای آن پیامبر خدای خشونت است.

وی خاطر نشان کرد: مراد از اخلاق جهانی این است که بشریت بر حداقل های اخلاقی و گزاره های مشترکی اتفاق نظر داشته باشند که البته این حداقل ها نزد همه ادیان پذیرفته شده است. برخی از این حداقل ها به قوانین طلایی اخلاق جهانی تعبیر می کنند. مثل اینکه باید با همه برخورد انسانی داشته باشیم. آنچه را برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و آنچه برای خود نمی پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم. نباید خشونت را ترویج داد. به حیات بشر باید احترام گذاشته شود.

*توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت؛ عامل بسیاری از درگیری ها

حجت‌ الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: برای تحقق اخلاق جهانی بحث عدالت نیز بسیار مهم است و باید عدالت اقتصادی و سیاسی در جهان حکم فرما باشد. بسیاری از درگیری ها بخاطر این است که قدرت و ثروت به درستی در میان جوامع بشری توزیع نشده است.

وی همچنین به عوامل بازدارنده تحقق اخلاق جهانی اشاره و تصریح کرد: سؤال اساسی این است که این طرح و ایده اخلاق جهانی و معنویت جهانی چطور باید در دنیا تحقق یابد و چگونه می توان این امر مهم را مدیریت کرد؟ در این زمینه تاکنون چه کارهایی انجام شده است؟ چه کارهایی انجام نشده است؟ و چه کارهایی باید انجام شود؟ وظیفه و مسئولیت ما چیست؟ چون گویا این طرح و نظریه ها فقط حالت پند و نصیحت دارد و به گونه ای است که بعید است عملی شود، چون اقتصاد و قدرت موجود در جهان اجازه تحقق این آرمان بزرگ را نمی دهد. به راستی آیا قدرت های جهانی اجازه می دهند که ثروت جهان میان همه مردم دنیا به درستی و عادلانه تقسیم شود و معنویت به جای جنگ در جامعه حکم فرما شود. در سمینار ها باید بررسی شود که واقعا منشأ به وجود آمدن این تروریسم ها کجاست و چه کسانی این گروه های افراطی را حمایت و پشتیبانی می کنند.

* پیشگامی مرکز اسلامی هامبورگ در گفتگوی ادیان و مذاهب

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در پایان به تلاش مرکز اسلامی برای ارتباط خوب و سازنده با مراکز علمی و معنوی آلمان اشاره کرد و و گفت: بحمدالله رابطه میان ادیان در هامبورگ خوب است و مرکز اسلامی هامبورگ همیشه در بخش دیالوگ (چه دیالوگ بین ادیان و چه دیالوگ بین مذاهب اسلامی) پیش قدم بوده است. از جمله برنامه های اخیر این مرکز در این راستا می توان به همایش هفته وحدت و برگزاری نیایش مشترک ادیان برای صلح در خاورمیانه اشاره نمود. به طور حتم اگر ما برای گفتگو و تعامل و در نتیجه صلح و آرامش جامعه تلاش نکنیم، ممکن است خطرات مهمی جهان را تهدید کند. همانطوریکه چند روز پیش پاپ در مراسمی که به مناسبت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در یکی از قبرستانهایی که کشته شدگان جنگ جهانی در آنجا بودند، به این نکته مهم اشاره کردند. امروز اگر خدای نکرده جنگی رخ دهد، بسیار سخت تر و بدتر از جنگ جهانی اول و دوّم خواهد بود و ما همه وظیفه داریم مراقب باشیم و اجازه ندهیم ادیان مختلف در مقابل یکدیگر قرار گیرند؛ چون صلح جهانی بدون اخلاق جهانی و اخلاق جهانی هم بدون همکاری و صلح ادیان امکان پذیر نیست.

وی پس از ارائه بحث خود که موضوع آن از پیش تعیین شده بود به سوالات مطرح شده توسط حضّار پاسخ دادند که مورد توجّه و استقبال نمایندگان ادیان قرار گرفت.

در ادامه این نشست نمایندگان ادیان دیگر به بیان برخی از نقطه نظرات در مورد تسامح و دیالوگ بین ادیان و احترام متقابل پرداختند :

* نماینده بودائی ها: از فرزندان خودمان شروع کنیم

آقای الیور پترسن نماینده بودائیها در این زمینه چنین گفت: برای آینده بهتر توام با زندگی مسالمت آمیز در کنار پیروان سایر ادیان باید ابتدا از فرزندانمان شروع کنیم و به آنان احترام و تسامح به دیگر ادیان را بیاموزیم و مفردات کتب دینی در این زمینه می تواند نقش مهمی ایفا کند.

خانم کریستین فرز ریاست کلیسای پروتستان شمال آلمان نیز با اشاره به ترویج فرهنگ احترام و تسامح افزود: ما نیاز به یک ادبیات قوی و در کنار آن نیاز به زبان علائم و اشارات و سمبل ها داریم.

آقای دکتر یاشکه، اسقف و نماینده کاتولیک ها نیز گفت: اگرچه در دوّمین کنگره واتیکان در مورد نجات بخش بودن دیگر ادیان، بحث و بررسی و در نهایت تصمیمات خوبی گرفته شد، امّا مسیحیان عاقل قبل از برگزاری این کنگره هم بر این باور بودند که خدا همه این مردم را برای جهنم خلق نکرده و رحمت خدا شامل همه مردم است. لذا نجات بخشی فقط مخصوص مسیحیت کاتولیک نیست و دیگران هم از موهبت الهی بهره مند هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha