جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
خاتمی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: آیت الله مهدوی کنی دنبال هیچ مسئولیتی نبود، اما وقتی ماموریتی را به ایشان واگذار می کردند با قوت و قدرت برای پیشبرد امور ایستادگی می کرد و امانت دارانه کارها را به سرانجام می رساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله مهدوی کنی با اشاره به این که ایشان عالمی با بصیرت، مجاهد و مرزبان دین بود، اظهار داشت: این عالم مجاهد از ابتدای دورانی که به جرگه انقلاب پیوست تا پایان عمرش لحظه ای از ولایت و انقلاب جدا نشد و همواره در متن قضایا و حوادث بود و از حامیان انقلاب اسلامی به شمار می رفت.

وی با اشاره به این که در روایات ما برای عالمان دین عناوینی ذکر شده است، تصریح کرد: این عناوین صرف تشریفات نیست، بلکه در راستای بیان ماموریت ها و وظایف عالمان دین است. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که جنس وظیفه علما از جنس ماموریت های انبیای الهی است، گفت: روحانیت یک شغل و یک صنف نیست؛ روحانیت رسالت دینی است که انبیای الهی آن را عهده دار بودند و در این مسیر گام برداشتند. 

*ده وظیفه عالمان دین

آیت الله خاتمی با اشاره به این که خداوند دین را به امانت به دست علما سپرده است، تصریح کرد: تففه و فهم، تبلیغ و نشر، یاری کردن، استقامت، اقامه، قاطعیت، اخلاص، مرزبانی، دفاع و سازش نکردن بر سر دین و از اصول کوتاه نیامدن، ده وظیفه ای است که علما برای حفاظت از دین باید انجام دهند.  

وی با بیان این که نخستین وظیفه عالمان دین تفقه در دین است، افزود: این مسئله بدین مفهوم است که عالمان، اصول، فروع و تفسیر و اخلاق دین را درست متوجه شوند و صرفا به حفظ اصطلاحات اقدام نکنند، چرا که فقه اکبر و اصغر خلاصه به اصطلاحات نمی شود؛ وظیفه عالمان است که دین را درست متوجه شوند تا به دیگران صحیح بیاموزند.

*دین شناسی به مطالعه کتب خلاصه نمی شود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر این که کسی می تواند از دین پاسداری کند که تمام دین را متوجه شود، گفت: دین شناسی به مطالعه چهار کتاب فارسی نیست و دین را باید نزد استاد آموخت.

آیت الله خاتمی یکی از ویژگی های مرحوم آیت الله مهدوی کنی را تفقه عمیق در دین عنوان کرد و گفت: این عالم مجاهد تربیت شده این حوزه بود و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی به شمار می رفت که اساتید برجسته ایشان ابعاد مختلف دین را به این عالم فقیه آموخته بودند.

وی با تاکید بر اینکه فقه تمامیت دین است، افزود: آیت الله مهدوی کنی فقیه شعاری نبود و کاملا بر مبانی تسلط داشت.

*امام (ره)فقه دین را نجات داد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به یکی از بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر این که اگر همه چیز اسلام از بین برود، اما فقه اسلام زنده بماند به معنای زنده ماندن کل دین است، گفت: امام راحل(ره) فقه کشور را از یوغ مستکبران نجات داد و حفاظت از آن یکی از ماموریت حوزه های علمیه است.

آیت الله خاتمی با بیان این که نشر و تبلیغ دین دومین وظیفه عالمان دینی است، ابراز داشت: دین آن قدر زیبا است که اگر زیبایی ها آن برای مردم تبیین شود آن ها عاشق مکتب اهل بیت(ع) خواهند شد، چرا که علم نافع از مکتب اهل بیت(ع) سرچشمه می گیرد. 

*شجاعت آیت الله مهدوی کنی در نام بردن از امام راحل(ره)

وی با اشاره به اینکه آیت الله مهدوی کنی حدود سال 1340 توشه بار خود را از حوزه گرفت و به تهران هجرت کرد، گفت: این عالم مجاهد در مسجد جلیلی، هدفمندانه به تبلیغ دین اهتمام داشت و در دوران سیاه طاغوت که نام بردن از امام خمینی(ره) جرم بود، این فقیه به صراحت فتوای امام (ره) را با نام مطرح می کرد که نشان دهنده شجاعت ایشان بود.

آیت الله خاتمی سومین وظیفه عالمان دین و مردم را استقامت در راه دین عنوان کرد و گفت: استقامت به مفهوم ایستادن در صراط حق است؛ این فقیه، مجاهدانه برای دین ایستادگی کرد و پس از تبعید به مریوان نیز از همان شب اول به اقامه نماز جماعت  و تبلیغ می پرداخت. 

*انقلاب اسلامی مفت بدست نیامده است

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله مهدوی کنی پس از دوران تبعید از سوی کمیته مشترک ساواک به زندان انتقال یافت، ابراز داشت: ابزار شکنجه انقلابیون در موزه عبرت حفظ شده است تا نسل جوان مشاهده کنند انقلاب مفت بدست نیامده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه شلاق و شکنجه ها سبب دور شدن از مواضع آیت الله مهدوی کنی نشد، تصریح کرد: این فقیه مجاهد نقل می کرد بعد از پایان شلاق زدن ها به ما گفتند حالا به راه آمدید؛ که ما در پاسخ گفتیم به راه بودیم که اینجا حضور داریم؛ و این مسئله نشان دهنده هنر مردان خدا است که در راه ذات باری تعالی استقامت می کنند.

آیت الله خاتمی چهارمین وظیفه عالمان دین و مردم را یاری خداوند عنوان کرد و ابراز داشت: کسانی که دین خدا را یاری می کنند ذات باری تعالی نیز به آن ها نصرت می دهد؛ یاری حجت خدا، امام زمان(عج) و جانشین ایشان نیز یاری دین خدا است. 

*امام خمینی(ره) عاقبت به خیری آیت الله مهدوی کنی را تضمین کرده بود

وی مرحوم آیت الله مهدوی کنی را از یاوران خداوند دانست و گفت: این عالم مجاهد تا زمانی که امام راحل(ره) در قید حیات بود از یاران ایشان بود که رهبر فقید انقلاب در تعبیری کم نظیر فرمود «همواره ارادت مند آقای مهدوی بوده ام، هستم و خواهم بود» که این جمله در حقیقت نشان دهنده تضمین آینده این فقیه بود و امام راحل(ره) شاگرد برجسته خود را به خوبی می شناخت که ذره ای عدول از مسیر مستقیم الهی نمی کند. 

عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که در هیئت رئیسه خبرگان شاهد بودیم مرحوم آیت الله مهدوی کنی همان ارادتی که به امام راحل(ره) داشت نسبت به رهبری نیز داشت، ابراز داشت: این فقیه  مجاهد، تولی و تبری را در اوج خود داشت

*فتنه خط قرمز است

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه خط رهبری روشن است و هیچ ابهامی ندارد، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور فرمود «فتنه خط قرمز ما است و وزرا باید به عهد هنگام رای اعتماد بمانند».

*تشکیل حکومت دینی برترین اقامه جلوه دین است

وی با اشاره به اینکه پنجمین وظیفه ای که علما و مردم برعهده دارند اقامه دین است، ابراز داشت: دین را اقامه کنید و اجازه ندهید امر دین زمین بماند؛ اقامه دین به معنای حضور دین در صحنه سیاسی و اجتماعی است؛ تشکیل حکومت دینی برترین جلوه اقامه دین است.  

امام جمعه موقت تهران با بیان این که اقامه دین با تشکیل حکومت دینی در جامعه امکان پذیر است، گفت: با حکومت دین بستر اجرای دین شکل می گیرد و کسانی که حکومت دینی را تقویت کنند دین خدا را تایید کرده اند.

آیت الله خاتمی با تاکید بر این که شهیدان نعمت بزرگ حکومت دینی را فراهم کردند، گفت: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می گفت کسانی که قدر دین را نمی دانند، وقایع دوران پهلوی را مشاهده نکرده اند و اطلاع ندارند چه دین ستیزی، عفت ستیزی و اخلاق ستیزی در جامعه حکم فرما بود، اما امروز پرچم اسلام ناب محمدی در این کشور به اهتزاز درآمده است. 

*تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) برای کادرسازی نظام

وی با بیان اینکه هرکاری که از دست های مرحوم آیت الله مهدوی کنی برای تشکیل نظام دینی و عرصه خدمت به این نظام برمی آمد انجام داد، افزود: این فقیه مجاهد در عرصه های مختلف انقلاب خالصانه به خدمت گذاری پرداخت و برای کادرسازی انقلاب نیز دانشگاه امام صادق(ع) را تاسیس کرد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله مهدوی کنی مسئولیت ریاست مجلس خبرگان رهبری را نمی پذیرفت و به لب رسید تا این مسئولیت را پذیرفت، تصریح کرد: ایشان دنبال هیچ مسئولیتی نبود، اما وقتی ماموریتی را به ایشان واگذار می کردند با قوت و قدرت برای پیشبرد امور ایستادگی می کرد و امانت دارانه کارها را به سرانجام می رساند و نسبت به اقدامات فرهنگی نیز بسیار امیدوار بود.

*آیت الله مهدوی کنی به رویکرد فرهنگی معتقد بود

عضو جامعه مدرسین در پایان با اشاره به این که آیت الله مهدوی کنی معتقد بود، هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی مثمر ثمر نیست، خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم این فقیه مجاهد دِین خود را به دین و انقلاب ادا کرد و افتخار نوکری ابا عبدالله الحسین(ع) را داشت که در این ایام حزن و اندوه مهمان حضرت سیدالشهدا(ع) شد.

انتهای پیام/313 /33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha