دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مطالعه

حوزه / پژوهشگر حوزه قزوین با انتقاد از تولید آثار بی محتوا در زمینه کتاب، از داشتن دغدغه فرهنگی و اصلاحی به عنوان دو عامل مهم در عرصه نویسندگی کتاب یاد کرد.

 حجت الاسلام ابوطالب نصیری، نویسنده و محقق حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، بیان کرد : امروزه با توجه به پیشرفت های عرصه فناوری اطلاعات، رویکرد مردم به استفاده از این فناوری ها و وسایلی مانند لپ تاپ، رایانه و ماهواره به دلیل ایجاد سرگرمی زیاد شده و به همان نسبت توجه به کتاب و کتابخوانی کمتر شده است.

وی افزود: متاسفانه امروز عملکرد بعضی از والدین به گونه ای شده که حاضرند مبالغ زیادی را برای خرید رایانه و سایر دستگاه ها هزینه کنند، اما حاضر نیستند در بخش خرید کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی کاری انجام دهند.

مدرس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در بخش تحقیقات با توجه به تهیه انواع نرم افزار های پژوهشی متاسفانه بخش تحقیقات هم به سمتی حرکت می کند که استفاده از کتاب و منابع مکتوب روز به روز کمتر می شود.

حجت الاسلام نصیری عنوان کرد : اگرچه نرم افزار های پژوهشی، دستیابی به مجموعه از کتاب ها را در یک نرم افزار آسان کرده است، اما در دراز مدت استفاده از این نرم افزار ها باعث بی حوصلگی و تنبلی استفاده کنندگان می شود که اثر این عامل هم در کارهای پژوهشی نمود پیدا می کند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به راهکارهای ترویج کتاب وکتابخوانی، گفت: کاهش سطح مطالعه و استفاده از کتاب فقط محدود به یک عامل نیست، بلکه مجموعه ای عوامل از نویسندگان، ناشران، صدا و سیما و خود مردم و خوانندگان در این کار دخیل هستند.

وی افزود: صدا و سیما با توجه به نقش و کارکردی که دارد می تواند سکان دار تبلیغ و فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی باشد.

مدرس حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: می توان با ایجاد گروه های تخصصی با حضور اساتید صاحب نظر در موضوعات مختلف، کتاب هایی را که در موضوعات گوناگون چاپ و نشر می شود، بدون توجه به نویسنده آن را مورد نقد و بررسی قرار داد و کتاب های فاخر را در صدا و سیما در زمان هایی که تعداد بینندگان زیاد است به مردم معرفی کرد.

حجت الاسلام نصیری با انتقاد از رویکرد سیما  نسبت به ترویج کتاب و کتابخوانی، ابراز داشت: در تلویزیون برنامه های مختلف تبلیغی زیادی برای معرفی محصولات گوناگون با روش های مختلف در شبکه های مختلف انجام می شود، اما در  زمینه کتاب اگر چه بعضی موقع ها کارهایی انجام می شود، اما این برنامه ها کافی نیست، بلکه باید مقدار و تعداد آن افزایش یابد.

این محقق حووزی عنوان کرد: خوشبختانه در بخش صدا، رادیو معارف در بحث ترویج فرهنگ مطالعه در قالب دو برنامه شنیداری به تبلیغ کتاب خوانی می پردازد که این حرکت خوبی است و از این برنامه ها باید هم در رادیو و هم در تلویزیون افزایش یابد.

حجت الاسلام نصیری، توجه به مادیات در امر نویسندگی را از جمله آسیب های مهم در عرصه کتاب عنوان کرد و گفت: نویسنده یک کتاب باید از روی دغدغه و دلسوزی به نوشتن کتاب بپردازد، اما بیشتر اوقات مشاهده می شود که عده ای به طمع پول و بدست آوردن مادیات اقدام به چاپ و نشر کتاب می کنند که این عامل باعث تولید آثاری کم مایه می شود که این کار، ثمری جز اتلاف هزینه ها و گرفتن وقت خوانندگان ندارد.

وی همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطوح کلان، اکرام مطالعه کنندگان، تجلیل از نویسندگان آثار فاخر و توجه به مراکز تبلیغ و ترویج کتابخوانی و افزایش امکانات کمی و کیفی این مراکز و برگزاری نمایشگاه های فصلی و عرضه کتاب با قیمت های کم  را از جمله راهکارهای افزایش سطح مطالعه عنوان کرد.

مدرس حوزه علمیه قزوین با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در پیشرفت علم، گفت: پیشرفت های حاصل شده در غرب حاصل عبادت نیست، بلکه در این جوامع عده ای اهل علم نشسته کتاب خوانده ، کشف کرده و به پیشرفت رسیده اند و از آنجا که علم سلطان است این جوامع با علمی که در اختیار دارند بر جهان سطله یافته و حکومت می کنند.

حجت الاسلام نصیری اظهار کرد: امروزه در جامعه افراد نخبه و جوان زمینه دار پیشرفت زیادی داریم و می توان این استعدادها را شکوفا کرد و با سرمایه گذاری روی این استعداد ها آنها را به قله های رفیع علمی رساند.

وی افزود: افزایش نمایشگاه های کتاب فصلی و ماهانه کتاب با قیمت عادلانه و اختصاص یارانه و تخفیف به بخش مطالعه را از جمله راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی است، به طوری که در هر فصل یک نمایشگاه کتاب با همکاری نهادها برگزار شود و سازمان های مختلف هم در حد ظرفیت خود بودجه هایی را برای خرید کتاب در اختیار خریداران قرار دهند.

مدرس حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: هم عرضه کتاب رایگان به مردم و خواننده ظلم است و هم کتاب را به قیمت گزاف فروختن ظلم است، باید کتاب ها با قیمت عادلانه در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha