سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مطالعه

حوزه/ طبعاً وضع مطالعه کتب دینی به غیر از کتب مقدسی چون قرآن کریم و مفاتیح الجنان نیز چندان مطلوب نیست و همین موضوع نگرانی هایی را نیز پدید آورده است.

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله محمدی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: گرچه شبکه های رادیویی و تلویزیونی ، ماهواره ها و سایت های اینترنتی و این اواخر شبکه های اجتماعی تلفن همراه توانسته اند خیل عظیم مخاطبان را در جهات منفی و مثبت ، جذب خود کنند اما با همه این ها ، هنوز هم کتاب یک جایگاه ویژه در عرصه رشد و بالندگی فرهنگ جامعه دارد، هر چند که واقعاً باید افسوس بخوریم از این که سطح مطالعه در جامعه ما هنوز پایین است.

رسالت امروز مولفان و ناشران کتب دینی چیست؟

وی که تاکنون بیش از 40 عنوان کتاب در موضوعات سبک زندگی دینی ، اخلاقی و معرفتی ، مسایل خانوادگی و نیز پاسخ به سوالات و شبهات نسل جوان نگاشته است، افزود: در روزگار حساس و پیچیده کنونی ، هنر اصلی مولفان و ناشران کتب دینی باید این باشد که با دغدغه مندی و احساس مسئولیت بالا و البته هوشمندی و تیزبینی در رصد و شناسایی معضلات جامعه به ارایه راهکارهای خوب و قوی برای حل آن ها بپردازند.

فرهنگ مطالعه را در جامعه نهادینه کنیم

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی به منظور افزایش سرانه مطالعه در کشور خاطرنشان کرد: واقعیت آن است، در سال های اخیر آمارهای مختلفی درباره سرانه مطالعه در کشور مطرح شده اما همگی آن ها نشان می دهد که ما در این زمینه کشور کم مطالعه ای هستیم، به طوری که هنوز فرهنگ مطالعه در جامعه ما به خوبی نهادینه نشده است.

نگران هستیم اما...

وی خاطرنشان کرد: طبعاً وضع مطالعه کتب دینی به غیر از کتب مقدسی چون قرآن کریم و مفاتیح الجنان نیز چندان مطلوب نیست و همین موضوع نگرانی هایی را نیز پدید آورده، هر چند به اعتقاد من این موضوع نباید باعث شود ما از اهمیت و نقش آفرینی ویژه کتب دینی در هدایت فکری و فرهنگی جامعه غافل شویم.

نقش کتب دینی در بصیرت دهی به نسل جوان

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از آثار مهم کتب دینی به ویژه آن ها که متناسب با شرایط و اقتضائات روز و با محتوای غنی در زمینه پاسخگویی به نیازها هستند، این است که در افزایش سطح آگاهی و بصیرت مردم و به خصوص نسل جوان نقش مهمی ایفا می کنند.

اهمیت کتاب و کتاب خوانی در دین

وی افزود: اساساً دین مبین اسلام نیز به مساله کتاب و کتاب خوانی ، بهای بسیاری داده است تا آن جا که می دانیم معجزه ختمیه پیامبر اکرم(ص) کتاب قرآن کریم است و بزرگان ما در این رابطه توصیه ها و رهنمودهای بسیاری داشته اند.

تلطیف فضای جامعه با نشر کتاب های ارزشمند و مفید

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نیا همچنین گفت: کتاب های ارزشمند به خصوص در زمینه مسایل دینی و مذهبی جامعه علاوه بر روشنگری در تلطیف هوای جامعه و پاکیزه سازی آن نقش موثری بر عهده دارند، تا آن جا که وقتی یک مطلب و موضوع دینی در قالبی هنرمندانه و با هنر یک نویسنده متعهد در یک کتاب چاپ و منتشر می شود، تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتری بر ذهن مخاطب دارد و از سویی می تواند به حل بسیاری از معضلات جامعه خصوصاً در مقولات فکری و فرهنگی کمک کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر یکی از مشکلات جدی جامعه ما ، معضل طلاق و آمار بالای آن به خصوص در کلان شهرها از جمله تهران است، چنان که بنابر آمار، به طور متوسط در کشور از هر 5 ازدواج، متاسفانه یک مورد آن به طلاق می انجامد و این در حالی است که در پایتخت این نسبت دو به پنج است که واقعاً حیرت آور و نگران کننده است.

لزوم بهره گیری از ابزارهای رسانه ای در رفع معضلات جامعه

این استاد و نویسنده حوزوی همچنین با بیان این که ما باید بتوانیم از همه ابزارهای ممکن از جمله هنر سینما، تلویزیون ، منابر و به ویژه مقوله کتاب به مقابله با این روند شوم بپردازیم و در مسیر اصلاح آن برآییم، ابراز داشت: ما باید سطح فرهنگ مردم را رشد و ارتقا دهیم و این کار صورت نمی گیرد مگر آن که نهادهایی چون آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و غیره به دور از شعار و آمار دادن و ارایه بیلان کاری در همایش های کذایی، واقعاً به دنبال کارهای عمیق و اساسی باشند.

حمایت از نشر دینی و مذهبی فراموش نشود!

وی در خاتمه صحبت های خود گفت: امروز کتاب های دینی می تواند یک رسانه تاثیرگذار در مقابله با معضلات فرهنگی و اجتماعی باشد،  به شرط آن که از صنعت نشر و چاپ و توزیع این قبیل کتب حمایت های لازم به عمل آید؛ اگر این کار را بکنیم قطعاً در مسیر ارتقای سطح فرهنگ و عقلانیت مردم گام برداشته و خدمتی ماندگار در جهت اصلاح وضع جامعه از شرایط موجود به نقطه مطلوب انجام داده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha