یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 340865
۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
حجت‌الاسلام قهرمانی مدیر حوزه آذربایجان غربی

حوزه / مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: تجهیز حوزه ها به امکانات آموزشی زمینه واکسینه ساختن جامعه به دین و معنویت را فرهم می سازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قهرمانی در جمع خبرنگاران که ظهر امروز در محل مرکز مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، با بیان اهمیت و جایگاه کسب علم در مکتب اسلام اظهارداشت: آیات و روایات متعددی در رابطه با فضیلت کسب علوم و معارف الهی آمده است، به گونه ای که پیامبراکرم(ص) می فرمایند:«یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است» فراهم ساختن زمینه های علم آموزی و کسب دانش توسط حاکمان اسلامی از جمله اولویت های ضروری برای اجرایی ساختن فرامین الهی است.

وی کمبود روحانی و طلبه را در مراکز صنعتی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و ورزشی از اهم دلایل بروز مشکلات در جامعه عنوان کرد و افزود: دسترسی به روحانی و استقرار در مراکز مختلف می تواند در حل آسیب های اجتماعی و بروز مشکلات جلوگیری کند.

روحانیت طلایه دار مکتب اسلام است

مدیر استانی حوزه علمیه تربیت و پرورش طلبه را نیازمند تامین زیرساخت های لازم دانست و تصریح کرد: استان آذربایجان غربی بیش از 5 هزار مدرسه، 3 هزار مسجد و 2 هزار حسینیه دارد که اگر بخواهیم نیازهای این مکانها را در کنار سایر مراکز با حضور روحانی پر کنیم نیازمند 10 هزار روحانی هستیم.

وی افزود: نبود شرایط لازم برای جذب و تربیت طلبه و نبود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی اجازه جذب را نمی دهد و این درحالی که در آذربایجان غربی تعداد طلاب یک هزار نفر است و پاسخگویی همه نیازها به عنوان استان مرزی و استراتژیک نیست.

نقش حوزه در تامین امنیت عمومی و اخلاقمداری

حجت الاسلام والمسلمین قهرمانی تبیین فلسفه اسلام و احکام شرعی توسط روحانیون را موثر عنوان کرد و گفت: بروز برخی از ناهنجاری های اجتماعی و دینی توسط افراد از روی غفلت و ناآگاهی است درحالی که اگر فلسفه حجاب، نماز و سایر احکام تبیین و روشن سازی شود می توان از مشکلات موجود در جامعه جلوگیری کند.

وی با اشاره به توانمندی های حوزه علمیه اذعان داشت: تربیت و تهذیب طلبه و تسلط طلاب به موضوعات روز و همچنین به توطئه های فرهنگی غرب بسیاری از مشکلات و توطئه های فرهنگی و دینی را خنثی و از آنها پرده برداری می کند.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه تزریق کننده فکر و اندیشه به جامعه است، تجهیز حوزه ها به امکانات آموزشی زمینه واکسینه ساختن جامعه از لحاظ دینی و معنوی را فراهم می کند.

 دنیا تشنه معارف اسلامی است

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان این مطلب که حوزه علمیه در  اعزام مبلغ به خارج از کشور با کمبود روحانی مواجهه است، ابراز داشت: کشورهای همسایه و شیعیان مقیم خارج نیازمند دریافت و درک مفاهیم الهی و اندیشه های امام راحل هستند و برای پاسخگویی به نیازهای گسترده خود به روحانی نیاز دارند.

وی افزود: استان آذربایجان غربی در صورت تامین نیازها پتانسیل خوبی برای پرورش طلبه در استان دارد، همکاری و همت مسئولین در برطرف ساختن حداقل نیازهای طلاب از لحاظ معیشتی و آموزشی در حل دغدغه های حوزه علمیه و شکوفایی علوم اسلامی نقش آفرین خواهد بود.

پروژه های نیمه کاره و کمک های ناچیز دولت!

وی تصریح کرد:ساخت استادسرا در شهرستان های ماکو، خوی، میاندوآب، ارومیه،نقده به همراه پروژه های عمرانی ساخت مدرسه در تکاب، میاندوآب، خوی، شاهین دژ و ارومیه جهت تکمیل و بهر برداری نیازمند 200 میلیون ریال هزینه است.

وی تکمیل طرح های عمرانی حوزه را نیازمند حمایت دولت دانست و افزود: تکمیل مدارس علمیه خوی و ارومیه نقش بسزایی در جذب و تامین نیرو طلبه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قهرمانی از فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب در جشنواره ها و المپیادعلمی یاد کرد و اذعان داشت: کسب مقام اول کشوری در مطالعات شهید مطهری و المپیادهای علمی، ارسال دهها مقاله پژوهشی به مرکز قم از اهم اقدامات و فعالیت های طلاب استان در این زمینه است.

وی گفت: بیش از 100 استاد در سطوح عالی در مدارس علمیه استان فعالیت می کند، تدریس تا پایه 10 حوزه همچنین زمینه های فراهم ساختن سطح 3 در استان آماده سازی می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha