شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام یزدی

حوزه / مرحوم آیت الله یزدی که از 30 سال قبل تا کنون تولیت و مدیریت مدرسه علمیه رسالت قم را بر عهده داشت امروز به دیار حق پیوست.

خبرگزاری «حوزه»، مرحوم آیت الله حسین یزدی اصفهانی که از 30 سال قبل تا کنون تولیت و مدیریت مدرسه علمیه رسالت قم را بر عهده داشت و از اساتید اخلاق حوزه محسوب می‌شد ، آن فقید سعید در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، پیشینه شکل‌گیری مدارس علمیه در تاریخ تشیع،‌ جایگاه اخلاق در حوزه، مسئله تحول و ... را تشریح کرده بود.

خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت این رحلت عالم ربانی گفت و گوی صمیمی خود با ایشان را که در سال 89 منتشر شده بازنشر می‌کند.

تولیت و مدیر مدرسه علمیه رسالت قم، به پیشینه‌ حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات حوزه‌های علمیه تشییع دارا بودن مدارس علمیه متعدد که در راس آن مراجع هستند می‌باشد و این امر مورد توجه امام زمان‌(عج) نیز می‌باشد.

 

وی افزود: مدارس علمیه از زمان ائمه اطهار‌(ع) و امام صادق‌(ع) بر قرار بوده که شاگردانی همچون زراره، محمدبن‌مسلم و... تربیت شدند و در زمان غیبت صغری و کبری نیز بزرگانی همچون شیخ مفید، کلینی، سید مرتضی، شیخ طوسی ... و تا حضرت امام‌ و مراجع تقلید امروز پرورش یافته‌های همین مدارس علمیه هستند، که حافظ و نگهدار حوزه‌ها و مذهب تشیع و پیروان اهل‌بیت‌(ع) می‌باشند.

این استاد حوزه با بیان این‌که قدرت قلم، زبان  و معنویت همیشه در برابر قدرت‌های جهان پیروز بوده، خاطرنشان کرد: مراجع و شخصیت‌های بزرگ دینی بدون سلاح جنگی در برابر دشمنان در طول تاریخ ایستاده و آنها را شکست دادند که از جمله آنها میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو است.

آیت الله یزدی یادآور شد: با آتش زدن کرسی‌ درس شیخ طوسی در بغداد و با هجرت ایشان به نجف، حوزه شیعه در این شهر رونق گرفت و تا قبل از انقلاب اسلامی شوکت حوزه علمیه نجف ادامه داشت، اما دست استعمار در تلاش بود تا این حوزه را از بین ببرد، که خوشبختانه این امر میسر نشد و همچنان باقی است.

وی با بیان حدیثی از امام صادق‌(ع) که روزی علم از کوفه خارج و در شهری بنام قم رشد و قدرت پیدا می‌کند، اظهار داشت: با آمدن مرحوم شیخ عبدالکریم حایری از نجف به اراک و سپس به قم و حضور آیاتی همچون حضرت امام، بروجردی و گلپایگانی علم نزج گرفت و حوزه علمیه به طور گسترده در سطح جهان تشکیل شد.

مدیر مدرسه علمیه رسالت به تلاش رژیم طاغوت برای از بین بردن حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: حضرت امام‌(ره) بعد از رحلت آیت‌الله‌العظمی بروجردی احساس کردند که شاه می‌خواهد برنامه‌هایش را پیاده کند. بنابراین قیام خود را آغاز  و علما و بزرگان را به این مبارزه دعوت کردند، همچنین با ارسال پیام به علمای شهرستان‌ها بر ایستادگی تا آخرین قطره خون تاکید نمودند.

آیت الله  یزدی افزود: خداوند به وسیله حضرت امام‌(ره) حکومت طاغوت را بر چید و جمهوری اسلامی را به وجود آورد که در سایه آن حوزه‌های علمیه گسترش پیدا کرد.

*مدرسه‌ای که به نام مبارک امام حسن عسکری مزین شد

تولیت مدرسه علمیه رسالت در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه تاسیس این مدرسه اشاره کرد و گفت: این مدرسه در سال 1354 زیر نظر آیت‌الله‌العظمی خویی تاسیس و مشغول فعالیت شد.

وی با اشاره به وجه تسمیه مدرسه رسالت به نام امام حسن عسکری‌(ع) افزود: بانی مدرسه امام حسن عسکری‌‌(ع) مرحوم حاج غلام‌علی یزدی‌زاده بود که آن را به نام این امام همام نام‌گذاری کرده بود و زمانی که مدرسه رسالت به این مکان انتقال یافت، بنابراین نام مبارک امام حسن‌عسکری‌(ع) در سر در مدرسه گنجانده شد که هم مدرسه به نام آن حضرت مزین باشد و هم به عنوان مدرسه علمیه رسالت شناخته شود.

آیت الله  یزدی با بیان این که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تولیت و مدیریت مدرسه علمیه رسالت را عهده دار بوده است، خاطرنشان کرد: در طول این 30 سال گام های موثری در این مدرسه برداشته شده و افرادی در این مدرسه تحصیل کرده‌اند که امروز از فضلا و شخصیت‌های برجسته حوزه می‌باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی این مدرسه یادآور شد: بیش از 90 طلبه از پایه اول تا سوم در مدرسه علمیه رسالت زیر نظر برنامه‌های آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در حال تحصیل هستند.

این استاد حوزه با بیان اینکه معتقدیم، باید طلاب از سنین پایین وارد حوزه‌ها شوند، بیان داشت: با  توجه به گسترش ناهنجاری‌های فرهنگی و در خطر بودن جوانان، این قشر هر چه زودتر باید به دامن دین بیایند.

آیت الله یزدی با انتقاد از کم‌رنگ شدن اخلاق در حوزه، گفت: در گذشته فساد اخلاقی در جامعه مانند امروز نبود و نیاز به درس اخلاق زیاد احساس نمی‌شد، گرچه اساتید اخلاق فراوانی از جمله امثال حضرت امام‌(ره) وجود داشتند.

وی افزود: با گسترش تبلیغات علیه شیعه و هجمه تهاجم فرهنگی به خصوص به سوی جوانان نیاز به مباحث اخلاقی بیشتر شده است.

*سیاست استعمار علیه اسلام عوض شده است

مدیر مدرسه علمیه رسالت خاطرنشان کرد: در گذشته دولت‌های استعماری قدم‌های پنهانی علیه اسلام بر می‌داشتند، اما امروز سیاست آنان عوض شده و مخالفت خود را با دین و فرهنگ علنی کرده‌اند.

وی عنوان داشت: با پیشرفت ارتباطات در دنیا، مسایل خلاف اخلاق هم بیشتر شده؛ زیرا در گذشته وسیله ارتباطی تنها رادیو یا تلویزیون بود، اما امروز ماهواره‌ها، سایت‌های اینترنتی، موبایل و... باعث ازدیاد فساد گردیده است.

*از نظر عفاف و حجاب عقب گرد کرده ایم

این استاد حوزه، فرهنگ فساد زمان طاغوت را از دیگر عوامل بروز بعضی مفاسد اخلاقی در جامعه کنونی برشمرد و گفت: بعد از انقلاب قدم‌های موثری در بالا بردن سطح اخلاق جامعه برداشته نشد و امروز از نظر عفاف و حجاب عقب گرد کرده‌ایم که جبران این معضل به عهده دولت است ابتدا باید از دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و مدارس شروع کند و مسئله عفاف و حجاب را گسترش دهد.

*اسلام هیچ گونه نقصی ندارد

آیت الله  یزدی با بیان اینکه اسلام هیچ‌گونه نقصی ندارد و روایات ائمه‌(ع) پر از حقایق و دستورالعمل‌های اسلامی است، افزود: هر کدام از ائمه‌(ع) در زمان حیات خود توانستند علوم و حقایق را به مردم در خفاء و آشکار برسانند و ما باید از این حقایق و واقعیات علوم ائمه ‌(ع) بهره مند شده و به گسترش معارف اسلامی در جهان بپردازیم.

وی یزدی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به مباحث اخلاقی در حوزه، یادآور شد: باید پایه‌های مباحث اخلاقی و عقایدی مقارن با ادبیات تقویت شده و عقب افتادگی در این زمینه جبران گردد.

تولیت مدرسه علمیه رسالت گفت: حوزه باید به تربیت اساتید اخلاق شایسته اهتمام بیشتری بورزد و از افرادی که از نظر علم و دانش و معنویت در حد بالایی بوده بهره‌مند گردد؛ چرا که در این صورت حرف آنها در دل‌ها بیشتر نفوذ می‌کند.

*نگاه به درس اخلاق نباید جنبی باشد

وی، برگزاری جلسات اخلاق در حوزه را کافی ندانست و افزود: حوزه بیش از این به درس و کلاس اخلاق نیاز دارد، هفته‌ای یکبار جلسه اخلاق گذاشتن طلبه را متخلق بار نخواهد آورد.

آیت الله  یزدی، بیان شرح حال علما و بزرگان حوزه، دیدار مرتب طلاب با مراجع و استفاده از نصایح آنان را برای طلاب بسیار ضروری بیان کرد و اظهار داشت: نباید به اخلاق در حوزه به صورت جنبی توجه شود، اگر طلبه دانشمند باشد، اما اخلاق و رویه دینی شایسته‌ای نداشته باشد، پیشرفت نخواهد کرد.

 

*بر اصل بحث شیخ انصاری لطمه وارد نشود

وی با اشاره به نیاز حوزه به تحول، گفت: در کتب و متون آموزشی حوزه باید رسیدگی کامل شود، اما ما دامیکه کتاب‌های جدید جایگزین دروس قدیم شده‌اند نباید تغییر پیدا کنند.

مدیر مدرسه علمیه رسالت افزود: باید قدرت‌های علمی در حوزه جمع شده و با تشکیل یک تیم قوی ادبیات، مکاسب و رسایل را طوری خلاصه گیری کنند که اصل بحث شیخ انصاری از دست نرود، اما تا زمانی‌که این مهم انجام نگرفته، همین مباحث بهتر است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha