چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
غروی

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه بر ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی مبتنی بر غرب تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان و حوزویان نمی توانند بدون تعامل با یکدیگر در اصلاح علوم انسانی تاثیر داشته باشند.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، بر لزوم تقویت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و اظهار داشت: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از ابتکارات شهید مفتح بود و ایشان گام های مناسبی را در راستای تقویت این دونهاد علمی برداشت.

وی تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر در راستای تعامل مثبت حوزه و دانشگاه مطرح شد که بر  اساس این مسئله، دو نهاد از نقاط قوت یکدیگر استفاده کرده و نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانند.

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: حوزویان و دانشگاهیان با تعامل و همدلی می توانند زمینه ساز اقدامات مثبتی در راستای اعتلای نظام و اسلام باشند.

*دانشگاه از ظرفیت حوزه بهره گیری کند

آیت الله غروی در ادامه بر لزوم استفاده دانشگاه از ظرفیت حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها می توانند از ظرفیت اخلاقی، معنوی، روش های آموزشی و تحقیقی حوزه بهره برداری کنند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به تشریح انگیزه های طلاب از ورود به حوزه پرداخت و گفت: طلاب برای ورود به حوزه، انگیزه دینی و اسلامی دارند و  هدف از ورود به حوزه، مسائل مادی نیست و اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، نکته ای منفی در خود حوزه محسوب می شود.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزویان به افرادی که با نگرش مالی به حوزه ورود پیدا می کنند اقبال و توجهی ندارند، افزود: کسانی که در حوزه به جایگاه های دنیوی توجه کردند، منزوی شدند.

*دانشگاهیان از رفتار حوزویان الگوگیری کنند

آیت الله غروی تصریح کرد: دانشگاهیان می توانند از تعامل اخلاقی و معنوی، احترام به اساتید، پیش مطالعه و مباحثه که از ساختارهای حوزه محسوب می شود، بهره برداری کنند.    

*حوزه و دانشگاه از تجربیات یکدیگر الگوگیری کنند

مدیر گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه از نظم و هدف روشن آموزشی در رشته ها و گرایش های تخصصی برخوردار است، تصریح کرد: دروس در دانشگاه به صورت پیش نیاز، پایه، تخصصی و عمومی تقسیم بندی می شود که حوزه نیز در سالیان اخیر به ایجاد رشته های تخصصی اهتمام داشته است. 

*ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی

آیت الله غروی بر ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی مبتنی بر غرب تاکید کرد و گفت:  دانشگاهیان و حوزویان نمی توانند بدون تعامل با یکدیگر در اصلاح علوم انسانی تاثیر داشته باشند.

وی افزود: تعامل بین دو نهاد حوزه و دانشگاه می تواند در تعمیق بخشی، بومی گزینی و اسلامی سازی مبانی سکولاریستی و به چالش کشاندن فلسفه های مادی و الحادی موثر و مفید باشد.

*تعامل حوزه و دانشگاه نیازمند توجه بیشتری است

عضو جامعه مدرسین در پایان با بیان اینکه شکل گیری روابط سازمانی، اخلاقی، معنوی و محتوایی میان حوزه و دانشگاه می تواند در پیشرفت کشور تاثیر مثبت داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با توجه بیشتر به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، تعامل های خوبی شکل گرفته است که نیازمند توجه بیشتری می باشد.

انتهای پیام/313 /33    

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha