جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله غروی

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اساتید با همفکری و تعامل ایده ها و نظرات، مسائل آموزشی، پژوهشی و تربیتی را بررسی می کنند تا نظام آموزشی حوزه های علمیه ارتقاء بیشتری یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، آیت الله سید محمد غروی، امروز در اجلاسیه اساتید شمالغرب کشور، در شهرستان سرعین اردبیل، با اشاره به هدف برگزاری این اجلاسیه به صورت منطقه ای، گفت: اساتید با همفکری و تعامل ایده ها و نظرات،  مسائل آموزشی، پژوهشی و تربیتی را بررسی می کنند تا نظام آموزشی حوزه های علمیه ارتقاء بیشتری یابد.

وی در ادامه با اشاره به احادیثی از ائمه معصومین (س)، تصریح کرد: امام حسن عسگری (ع) از امام صادق (ع) نقل می کنند که علمای شیعه دیده بانان ما هستند، یعنی نقش عالم دینی باید نقش دیده بان دین باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: این امام بزرگوار معتقدند که علمای شیعه باید شکاف ها و رخنه های موجود که احتمال نفوذ ابلیس و شیاطین وجود دارد را رصد کرده و آنها را بپوشانند و اجازه ندهند که شایطین از این شکاف ها برای نفوذ در بین مسلمانان و شیعیان استفاده کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: افرادی که به رصد رخنه های دین برای مقابله با نفوذ شیاطین می پردازند هزاران بار از مجاهدان و رزمندگان در راه خدا بالاترند، چرا که نقش تربیتی علما محافظت از نفس و روح بشر است.

آیت الله غروی ادامه داد: علما نقش مهم و حساسی دارند و باید از نفوذ افکار انحرافی در بین مردم و جامعه مقابله کنند و این همان نقش دیده بانی علما است.

وی تاکید کرد: امروز علما و روحانیان باید افکار نامناسب برنامه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی را شناسایی و

رصد کرده و در مقابل این تهدیدات نرم با ابزارهای فرهنگی و دینی ایستادگی و مقابله کند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه تصریح کرد: نقش علمای دینی بسیار فراتر از نقش یک استاد است، چرا که شاید استاد تنها به فکر ارتقاء علمی افراد باشد، در حالی که عالم نقش پرورش فکر، روح و معنویت افراد و جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوانان و نوجوانانی وارد حوزه های علمیه می شوند که سال ها در دبیرستان ها و مدارس به علم آموزی مشغول بوده اند و ما باید ظرفیت های لازم را برای افزایش توان علمی و اخلاقی این طلاب داشته باشیم.

وی افزود: اساتید حوزه های علمیه باید مطالعه، تحقیق و پژوهش بیشتری داشته باشند تا بتوانند تاثیر زیادتری در کلاس ها داشته باشند تا طلاب از پختگی بیشتری برخوردار شوند.

آیت الله غروی به نکات اصلی در آموزش حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهم و کلیدی در آموزش طلاب و تدریس در حوزه های علمیه، استفاده از روش ها و متدهای جدید در آموزش است.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: اساتید باید نسبت به اهمیت فراگیری دروس در حوزه های علمیه و نقش آن در تربیت جامعه واقف بوده و به آن اعتقا قلبی داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر نوع تدریس، نحوه رفتار و منش اساتید حوزه های علمیه بسیار حائز اهمیت است، چرا که باعث جذب طلاب خواهد شد و تاثیرگذاری دروس حوزوی را بسیار افزایش می دهد.

عضو شورای عالی حوزه تاکید کرد: رفتار و منش اساتید حوزه های علمیه به طلاب منتقل می شود و همین شیوه برخورد، بسیار تاثیرگذارتر از بیان صدها احادیث و روایات و درس اخلاق است.

وی تصریح کرد: اساتید بزرگی هستند که نه روایت می خوانند و نه درس اخلاق می دهند، بلکه با اخلاق و رفتار و نشست و برخاست خود تاثیر شگرفی بر طلاب دارند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای گسترش تحقیق و پژوهش در حوزه، بیان داشت: در مورد پژوهش در حوزه های علمیه باید به گونه ای عمل شود که کارهای تحقیقی باید از همان آغاز رشد پیدا کند.

وی افزود: باید سعی کنیم تا موضوعات پژوهش ها و تحقیقات به روز باشد تا مورد استفاده قرار گیرد و این پژوهش ها باید غیرتکراری بوده و موضوعاتی باشند که مباحث فقهی و معنوی را در جامعه گسترش دهند.

آیت الله غروی یادآور شد: استفاده از امکانات روز و تکنولوژی های جدید نیز در حوزه های علمیه باید مورد استفاده قرار گیرد تا به این طریق آموزش ها و پژوهش ها به روز و مورد استفاده طلاب باشد   .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha