شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
غروی

حوزه/ دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که باید سپاس گذار تیم مذاکره کننده باشیم، گفت: کسانی که این مذاکرات را بی فایده تلقی می کنند یا به نادرستی، مذاکرات را موجب تحقیر ملت می دانند سخت در اشتباه هستند.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تبیین دلایل تداوم مذاکره در خصوص مسئله هسته ای با 1+5 پرداخت و اظهار داشت: نخستین دلیل تداوم مذاکرات، احقاق حقوق جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه کسانی که نسبت به مذاکرات نگاه عمیقی ندارند به گونه دیگری در سخنان خود موضع گیری کرده و فکر می کنند مذاکرات موجب تحقیر ملت ایران است در حالی که این مسئله از ساده اندیشی آن ها ناشی می شود.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: با تصویب و تشدید تحریم ها، بسیاری از اموال و دارایی های کشور در بانک های جهانی بلوکه شد و این مسئله موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی تفاوت بود.

*نباید راه مذاکره را ببندیم

آیت الله غروی با بیان اینکه نباید راه مذاکره را که در راستای احقاق حقوق ملت ایرن می باشد به روی خود ببندیم، گفت: دارایی های بلوکه شده حق ملت ایران و از بیت المال مسلمین می باشد و بر این اساس دولت باید برای احقاق حق ملت ایران تلاش کند.

وی یکی دیگر از مزایای مذاکرات را مطرح کردن جمهوری اسلامی در صحنه سیاست بین الملل دانست و ابراز داشت: تبلیغات گسترده دشمن و برخی اقدامات ناصواب موجب شده بود جمهوری اسلامی در سطح بین الملل حضور برجسته ای نداشته باشد و به نوعی منزوی شود.

عضو جامعه مدرسین افزود: البته ما با کشورهای مختلفی ارتباط داشتیم اما در سطوح بالا چنین مسئله ای احساس می شد.

*مذاکرات هسته ای قدرت سیاسی و حقوقی ایران را نمایان کرد

آیت الله غروی تصریح کرد: مذاکرات با 1+5 نشان داد ایران از قدرت خوبی در زمینه مسائل حقوقی و امور سیاسی برخوردار است و می تواند جلسات بین المللی بسیاری داشته باشد و کشورهای بزرگ دنیا را به چالش بکشد.

وی با اشاره به اینکه با تداوم مذاکرات حقایق بسیاری برای طرف های مقابل نمایان شد، ابراز داشت: کشورهای بزرگ دنیا متوجه جایگاه والای ایران در عرصه بین الملل، سیاسی و فرهنگی شدند. 

*دنیا متوجه تحریم های غیرعقلانی آمریکا شد

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه تداوم مذاکرات موجب توجه رسانه های دنیا به مسئله هسته ای ایران شد، اظهار داشت: در اخبار رسانه های دنیا این مسئله نمایان گر بود که فشارهای آمریکا به جمهوری اسلامی خارج از چارچوب و منطق و عقلانیت است.

*تداوم مذاکرات نشان داد نمی توان به آمریکا اعتماد کرد 

آیت الله غروی تصریح کرد: مذاکرات موجب تبیین این حقیقت شد که ملت های دنیا نمی توانند به حرف های آمریکا اعتماد داشته باشند چرا که آن ها پایبند به سخنان خود نیستند و مواضع آن ها تحت تاثیر نظر اسرائیل قرار دارد.

وی افزود: با تداوم مذاکرات افکار عمومی جهان متوجه این مسئله شد که موضوع هسته ای ایران پیش از آن که مسئله حقوقی باشد، مسئله سیاسی است.

*مذاکرات ملت ایران را تحقیر نکرده است  

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه مذاکره با 1+5 برای دستگاه دیپلماسی ایران در سطح بین الملل برد محسوب می شود، اظهار داشت: کسانی که این مذاکرات را بی فایده تلقی می کنند یا به نادرستی، مذاکرات را موجب تحقیر ملت می دانند سخت در اشتباه هستند.

آیت الله غروی با بیان این که تداوم مذاکرات موجب شد تا برخی از تحریم ها شکسته شود، تصریح کرد: همچنین با تداوم مذاکرات شاهد این مسئله بودیم که بسیاری از کشورها اذعان کردند با نوع رفتار آمریکا موافق نیستند و نمی خواهند تحریم ها را تداوم بخشند.

*مذاکره کنندگان با رهبری ارتباط دارند

وی در ادامه با اشاره به اینکه رهبری از ابتدا سیاست های کلی و خطوط قرمز مذاکرات را ترسیم کردند، اظهار داشت: مذاکره کنندگان به طور مرتب با ایشان ارتباط دارند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای، ابراز داشت: ایشان همچنین فرمودند «به همان دلیلی که با اصل مذاکره مخالفت نکردیم، با تمدید هم مخالف نیستیم».

آیت الله غروی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیأت مذاکره کننده ایران پرتلاش، جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی است و حقاً و انصافاً در مقابل حرف زور ایستادگی می کند، اظهار داشت: کسانی که تریبون دارند باید توجه کنند ما وزیر امورخارجه ای پرتلاشی داریم و آن ها در مبارزه و به تعبیر برخی از مسئولان بلندپایه نظامی و سیاسی در جهاد هستند.

*تیم مذاکره کننده موفق بوده است

وی با تاکید بر اینکه ما باید سپاس گذار تیم مذاکره کننده باشیم و اظهارنظری نکنیم که موجب دلسردی آن ها شود، اظهار داشت: البته اگر قرار بود تیم مذاکره کننده دلسرد و سست شوند، این گونه موفق نمی بودند.

عضو جامعه مدرسین در پایان ابراز امیدواری کرد: تلاش تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی مفید و موجب سربلندی ملت ایران شود و از تضییع حقوق کشور جلوگیری کند.

انتهای پیام/313 /33

    

       

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha