جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین

حوزه / نشست تخصصی« بررسی زوایای اربعین حسینی(ره)» به همت انجمن تاریخ پژوهان حوزه و با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و پژوهشکده حج و زیارت، در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی در این نشست گفت: اربعین حسینی از منظرهای مختلف مورد بحث واقع شده است و تاریخ نگاران تا کنون مباحث متعددی را در این حوزه بیان کرده اند.

وی افزود: یکی از مباحث چالشی در تاریخ نگاری اربعین، موضوع حضور اهل بیت(ع) در کربلا است که این بحث از جمله سوالاتی است که امروزه مطرح می شود که آیا حضور اهل بیت(ع) در کربلا در همان اربعین سال اول روی داده است یا خیر.

این استاد حوزه تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که برای اولین بار این بحث را سید بن طاووس  آن را  در جوانی مطرح کرد که این بحث برای اولین بار نیز مطرح شد و عالمان اسلامی بر این اساس نظرات خاصی را مطرح کردند.

وی گفت: پس از وی در قرن معاصر نیز حاجی نوری نیز بر استبعاد سیدبن طاووس بنا می نهد و چند احتمال را برای این حوزه بیان می کند که ایشان نیز چند سوال را مطرح می کند و حضور اهل بیت(ع) در اربعین سال اول را با سوال مواجه می کند.

حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اربعین اول در کربلا

این پژوهشگر حوزه اظهارکرد: در مقابل این گروه از علما، اکثر علما موافق هستند که اهل بیت(ع) همان سال اول و در اربعین حسینی وارد کربلا شدند که ابوریحان بیرونی نیز در همان سده های نخستین هجری نیز اربعین را یکی از سنن مشهوره شیعیان ذکر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی خاطرنشان کرد: در خصوص سرنوشت سرمبارک امام حسین(ع) نیز باید گفت که در این رابطه 8قول معروف وجود دارد که این نظرات همگی در یک چارچوب خاص بیان شده اند؛ ولی آنچه که شیعه به آن اعتقاد دارد همان الحاق سرمبارک حضرت به پیکرپاکشان در اربعین شهادتشان توسط امام سجاد(ع) است.

وی گفت: مرحوم سید محسن امین از جمله بزرگترین عالمان و بیدارگران فرهنگ تشیع است که گام های بسیار مهمی در خرافه زدایی از مجالس و سنت های ابداعی مردم برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) برداشت و باید این عالم بزرگ هرچه بیشتر به مردم معرفی شود.

مهمترین مبحث اربعین

در ادامه حجت الاسلام رنجبر نیز، در این نشست گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در حوزه اربعین مطرح می شود مسایل مرتبط با حضور اهل بیت(ع) در کربلاست.

وی افزود اربعینی که امروز به عنوان یک سنت بزرگ پاس داشته می شود در همان اربعین سال اول واقع شد یا در اربعین سال 62باید گفت که به هیچ عنوان نمی تواند قول دوم را قبول کرد، ولی بحث در خصوص مبحث حضور اهل بیت(ع) در همان سال اول در سرزمین کربلا در اربعین سال اول است.

عضو انجمن تاریخ پژوهی  حوزه یادآورشد: محدث نوری در عصر ما چنین تشکیکی را در خصوص حضور اهل بیت(ع) در کربلا در همان سال اول مطرح کرد که ایشان در این حوزه 8پرسش را مطرح کرد که اولین آن عدم تناسب حضور و زمان حال بوده است.

حضور اهل بیت(ع) در شام بیش از ده روز نبود

وی افزود: در خصوص مبحث اول ایشان بیان می کند که اهل بیت(ع) حدود یک و نیم ماه در شام ماندند و با احتساب حضور در کوفه و مسافت، احتمال این که این حضرات در همان اربعین سال اول به کربلا رسیده باشند، جای سوال دارد.

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: این نظر ایشان توسط علمای دیگر به کلی رد می شود، زیرا حضور اهل بیت(ع) در شام به مدت بیش یک هفته تا ده روز منطقی نبوده است و با توجه به اینکه  برخی از علما نیز این مسیر را نیز به شکل نمادین طی کردند به اثبات رساندند که این امر امکان داشته است.

وی گفت:در خصوص بحث الحاق سرامام حسین(ع) به بدن مبارکشان نیز دو قول اصلی وجود دارد که اولی با این که اخباری نیز در این رابطه وجود دارد، یعنی این که سر مبارک حضرت در بالای سر امام علی(ع) در نجف به خاک سپرده شده است که از سوی شیعیان رد شده است.

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد:برای شیعیان قابل قبول نیست که سر مبارک حضرت به بدنشان الحاق نشده باشد و به همین دلیل است که الحاق سرحضرت به بدن مبارکشان یکی از مویدات حضور اهل بیت(ع) در اربعین است.

خبرنگار؛ یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha