جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام خمینی

من در فرانسه شاهد بودم یک دکترای روانشانسی کودک، 5 دانش آموز در اختیارش بود و به عنوان معلم با آنها کار می کرد.

 حجت الاسلام علی عسگری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری حوزه، در خصوص نامه ای که جمعی از نمایندگان مجلس برای تعامل بیشتر حوزه و آموزش و پرورش به دکتر فانی ارسال کرده‌اند، گفت: مسلم است پرورش دینی دانش آموزان  از ضرورویات است، امام خمینی (ره) هم حساسیت خاصی نسبت به مقطع ابتدایی داشتند، و این تاکید و حساسیت را برای هیچ مقطع تحصیلی دیگر قایل نبودند؛ تاکیدشان بر این بود اساس آموزش و پرورش مقطع ابتدایی است.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد افزود: مسلماً در شرایط نوجوانی که ذهن آماده است، الگو پذیری در دانش آموز و نوجوان بیش از زمان های دیگر است، نهاد و فطرت شان آماده پذیرش است و در این مقطع نباید دچار غفلت بشویم.

وی گفت: اگر به کشورهای پیشرفته توجه کنیم از نظر مباحث مربوط به فرهنگ و آموزه هایشان، با سوادترها، عالمان و آگاهان شان را بیشتر متمرکز مقاطع سنی پایین می کنند.

*اهتمام فرانسوی‌ها به دانش‌آموزان ابتدایی

وی با ذکر خاطره ای از سفر به فرانسه گفت: من در فرانسه شاهد بودم یک دکترای روانشانسی کودک، 5 دانش آموز در اختیارش بود و به عنوان معلم با آنها کار می کرد. این بچه ها را مثل بچه های خودش برای بازدید یک آکواریوم و مرکز حیوانات آبزی آورده بود و شرایط آب و هوایی با شرایط حیوانات آبزی و اثرات و خاصیت خوردن ماهی و موارد دیگر را توضیح می داد. این دکترای روانشانسی بازی های بچه گانه با آن بچه ها داشت و روی ارتباطات آنها توجه ویژه ای داشت.

حجت الاسلام عسگری افزود: هیچگاه فراموش نمی کنم این بچه ها وقتی خواستند با من ارتباط بگیرند، معلم آنان، اول مرا کنترل کرد که من، کی هستم و از کجا هستم، بعد از اینکه از شرایط روحی و فکری من مطمئن شد و به نحوی سلامت روحی و روانی و انسانی من را دید، آنگاه اجازه داد با دانش آموزانش صحبت کنم. جالب اینجاست بعضی مواردی را که من نمی توانستم توضیح بدهم و زبان فرانسه بلد نبودم، به مترجم می گفت؛ برای توضیح موضوع کمک کند.

*علاقه دانش‌آموزان فرانسوی به امام خمینی

وی  تصریح کرد: موضوع انقلاب و آزادی که ما در ایران به وسیله یک روحانی به دست آوردیم را به دانش آموزان توضیح دادم و چون من با لباس روحانی بودم معلم مربوطه به بچه ها توضیح داد من  همان روحانی مذهبی هستم که مسیحیان به آن کشیش می‌گویندو امام خمینی یک رهبر بزرگ دینی برای امت اسلامی بوده که توانسته ایران را از استبداد نجات بدهد.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد گفت: این معلم امام را برای آن 5 دانش آموز توصیف ارزشمندانه ای کرد و به عنوان یک الگو یاد کرد. معلم نیز با استفاده از توان امام خمینی(ره) دانش آموزانش را طوری توجیه کرد که ثابت کند آزادی چقدر اهمیت دارد و اگر انسان آزادی نداشته باشد، هیچ چیز ندارد.

وی افزود: معلم در آخر به من گفت؛ از شما خواهش می کنم، اگر عکسی از امام خمینی دارید به عنوان یادگاری به دانش آموزان بدهید. متاسفانه عکسی همراه نداشتم و فقط چند 200 تومانی نو در جیب داشتم که عکس کوچک امام رویش بود و آنها را به بچه ها دادم. جالب‌تر اینکه وقتی بچه ها همراه معلم شان از من خداحافظی می کردند، گفتند؛ شما یک مرد به تمام معنا مهربان هستید و این برای من خاطره ای ماندگار است.

حجت الاسلام عسگری، افزود: وقتی اروپایی ها و آمریکایی ها مساله آموزش و پرورش را این گونه مهم می‌دانند، ما هم باید درست درک می کردیم و در طول سالهای بعد از انقلاب، روانشناس ها، جامعه شناس ها، انسان های عارف و با روحیه تربیتی بالای کشورمان را در مدارس و دبیرستان‌ها متمرکز می کردیم که روی دانش‌آموزان کار کنند.

*دوران ابتدایی را دریابیم

وی با بیان اینکه عمده آسیب پذیری ها در مقطع کودکان است، ادامه داد: اگر فرد در مقاطع دیگر خشونت گرا می شود، عرف را متوجه نمی شود، مبادی آداب ندارد، درست درس نمی خواند و عقده ای بار می آید، همه برای این است که ما مقطع ابتدایی را اهمیت ندادیم و او در این مقطع درست بار نیامده است.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد تاکید کرد: باید رابطه بین حوزه و آموزش و پرورش تقویت شود و تنها راهکار این است این رابطه را قانونمند کنیم و نگارش نامه نمایندگان مجلس به وزیر، اگر به نتیجه برسد، می تواند بسیاری از موانع را برطرف کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha