پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: صحیفه سجادیه گنجینه‎ای عظیم از معارف حقه الهی، دینی و اسلامی است، و این گنجینه‎ وقتی به امثال علامه طباطبایی و امام راحل می‌رسد اینگونه تحول به پا می‎کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیتالله ممدوحی پیش از ظهر امروز در نشست امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه که در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسئله حکومت اسلامی در نشر معارف الهی گفت: حکومت اسلامی باید تشکیل شود تا بتوان معارف الهی را بدون هیچ کم و کاستی به دیگران گفت و آن را اجرا کرد.

وی افزود: حال ائمه(ع) که همگی شرایط تشکیل حکومت اسلامی را نداشتند با شیوه های خاص خود، این معارف را منتقل می کردند و با این کار خود راه را برای اتنقال این اندیشه ها به مردم فراهم می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) معارف الهی را به هر شکلی که می شد به مردم منتقل می کردند و  معاویهها، معتصمها، یزیدها و مامونها در حدی نبودند که بخواهند اهل بیت(ع) و دستگاه نشر معارف ایشان را از کار بیاندازند.

وی با ذکر این مطلب که هیچ امامی به اندازه امام سجاد(ع) تحت فشار و سنگینی فضا نبود، اظهارکرد: امام حسن و امام حسین(ع)  امام سجاد(ع) سه امامی هستند که ما کمترین حدیث را در حوزه فقه از آنها می بینیم، زیرا به قدری جو و فضا سنگین بود که آنها شنونده ای برای سخنان و احادیث نداشتند و مردم با زور از دور این حضرات کناره رفته بودند.

این استاد حوزه با اشاره به تاملات روحی امام سجاد(ع) اظهارکرد: ایشان این تاملات روحی را در کنار اختناق شدید در خود فروبردند و هرجا که کار به انتشار معارف الهی و عاشورایی می رسید آنها را برای مردم بازگو می کردند ولی ایشان تلاش بی نظیری در نوع خاصی از هدایت مردم به کار برند.

وی گفت: یکی از این راهبردهای مهم، کتاب صحیفه سجادیه بود که در این فضا از سوی امام بالاترین مضامین عرفانی و الهی و اجتماعی و سیاسی به مردم عرضه شده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در کنار این کتاب، جامعه کبیره امام هادی(ع) است که آن زیارت استثنایی که تا ابد دیگر کسی نمی تواند چنین مضامینی در حوزه امامت و معارف سیاسی دینی بیان کند،  محصول همین راهبرد است.

وی گفت:  این ادعیه سینه به سینه و با خون و اشک و تحمل شکنجه ها از نسلی به نسل دیگر رسید تا این مکتب بماند؛ صحیفه سجادیه ها در لابلای دیوارها مدفون میشد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد مثل صحیفه ای که در دیوار مقابل ضریح امام رضا(ع) مدفون شده بود و در تخریب این دیوار به همراه کتب نفیس دیگر کشف شد که الان درکتابخانه رضوی نگاهداری می شود.

آیت الله ممدوحی اظهارکرد: علمای ما با خون دل از این میراث حافظت کردند و ائمه(ع) نیز در سخت ترین شرایط این معارف را منتقل می کردند و این احادیث و ادعیه به این شکل منتقل می شد، البته باید در رجوع به این اسناد توجه کرد که ائمه(ع) برای هرکسی به حد فهم او سخن می گفتند که این مسئله در روایات بسیار مهم است.

وی با ذکر این مطلب که کسی جرات نمیکرد که گرد امام (ع)جمع شود،تصریح کرد: حضرت با این وجود این معارف را به شکل دعا منتقل کردند تا برای همیشه باقی  و ماندگار بماند؛ مسئله تربیت مردم، آگاهی، امامت و هدایت از مهمترین مسایلی است که در این ادعیه بیان شده است که در کنار مباحث اخلاقی و رابطه با خدا یک مجموعه عظیمی از معارف را بیان کرده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که صحیفه سجادیه گنجینهای عظیم از معارف حقه الهی و دینی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: حضرت در این دعا به شکلی بسیار زیبا وظایف شیعیان را به آنها بیان می کند و این گنجینهاست که وقتی به علامه طباطبایی و امام راحل می‌رسد اینگونه تحول به پا میکند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha