سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 341340
۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
حجت الاسلام سید موسی ابراهیمی مدیر حوزه قزوین

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین و مصحح و مترجم کتاب"صحیفة الرضا" از آماده سازی و چاپ این کتاب حدیثی در آینده ای نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید موسی ابراهیمی، مصحح و مترجم کتاب"صحیفة الرضا " در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اعلام این خبر گفت: کار آماده سازی و ترجمه کتاب حدیثی «صحیفه الرضا» از چند سال پیش شروع شده و در حال حاضر در مراحل آخر تدوین و ترجمه قرار دارد.

وی افزود: این کتاب شامل 200 حدیث از امام رضا (ع) است که توسط داود بن سلیمان غازی،  صحابی قزوینی امام رضا(ع) نقل شده است.

 مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در مورد احادیث نقل شده از داود بن سلیمان، این سخن را که می گویند امام رضا(ع) به منزل داود بن سلیمان آمده و احادیث کتاب را برای وی نقل کرده اند، قبول ندارم.

  مصحح كتاب "صحیفة‌ الرضا" ادامه داد: داود بن سلیمان غازی به همراه چند نفر در سال های 196 یا 198 هجری قمری خدمت امام رضا (ع) رسیده اند و امام (ع) احادیث این كتاب را كه از پیامبر اكرم(ص) و حضرت علی(ع) نقل شده بوده، برای داود بن سلیمان و همراهانش  نقل کرده اند.

وی افزود: در مورد خود کتاب "صحیفة الرضا" از حدود 180 مدرک و محدث، سند جمع آوری شده که امام رضا(ع) این کتاب را داشته اند و شیخ صدوق هم 190 حدیث، از این کتاب روایت نقل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با اشاره به موضوعات احادیث کتاب "صحیفه الرضا" گفت: احادیث این کتاب یک بعدی نیست، بلکه در موضوعات مختلف خداشناسی، فضائل امیرالمومنین (ع)، امامت و مسائل مربوط به معیشت زندگی است.

وی افزود: در كتاب "صحیفة‌الرضا" علاوه بر ۲۰۰ حدیث داود بن سلیمان غازی قزوینی، ۶۰ حدیث دیگر از امام رضا (ع) كه از طریق واسطه نقل شده و شیعه وسنی قائل به این احادیث هستند، همراه با اسامی واسطه‌ها ضمیمه این كتاب شده است.

مصحح کتاب "صحیفة الرضا" بیان کرد: تمامی احادیث این کتاب به جزء چند حدیث ترجمه شده که بعد از ترجمه کامل در یک کتاب 500 یا 600 صفحه ای چاپ و در اختیار علاقه مندان به معارف اهل بیت (ع) قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به شرح حال داود بن سلیمان غازی اظهار کرد: داود بن‌سلیمان غازی قزوینی که تا سال 300 هجری قمری در قید حیات بوده از اصحاب امام رضا(ع) بوده که در قزوین دار فانی را وداع می‌گوید و در منزل خود و مکان فعلی مسجد سوخته چنار، دفن می شود که چند سال پیش، موقع تعمیر مسجد، جنازه وی که در داخل دیوار دفن شده بود، کشف می شود  و در حال حاضر آرامگاه وی در قسمت شرقی مسجد سوخته چنار واقع در چهار نادری است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی یادآور شد:در میان مطالب  کتاب صحیفة الرضا به شرح حال چندین نفر از محدثین قزوین  از جمله "علی بن محمد بن مرویه صامغانی" نیز پرداخته شده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین توضیح داد: علی بن محمد بن مرویه صامغانی  از جمله راویان و محدثین قزوین بوده که بیش از 100 سال عمر  کرده و تا سال 350 زنده بوده است.

وی افزود: صامغان معرب راه چمان است که در قدیم روستایی در دو فرسخی دروازه  قزوین بوده که امروز به اسم شریف آباد شناخته می شود که این موضوع هم در پرسش ها و تحقیقات محلی و میدانی مصحح مشخص گردید.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha