پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه با بیان این که درهای تبلیغ جهان به روی ما باز است گفت: در حوزه جهانی شدن معتقدیم که دین اسلام جهانی می شود؛ سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) نشان داد که این کار را کرده اند؛ سیره ایشان نیز برای ما الگوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در دوره فرهنگی «نقش حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی» اظهار داشت: دین اسلام، تفاوتی با بقیه ادیان آسمانی پیشین دارد که از آن جمله، جهانی بودن و جاودانگی است؛ اسلام هر دو شرط را با هم دارد. اکثر ادیان آسمانی گذشته قرار نبود جهانی باشند؛ اکثر رسالت ها در عرصه جغرافیای محدود است.

معاون بین الملل حوزه اظهارکرد: در حوزه جهانی شدن معتقدیم که دین اسلام جهانی می شود؛ سیره پیامبر اکرم(ص) و  ائمه(ع) نشان داد که این کار را کرده اند؛ سیره ایشان نیز برای ما الگوست؛ بعد از ایشان علمای ما از شیخ صدوق که به تاتارستان و سمرقند و بخارا و... سفر کردند تا دهه های اخیر و نامه امام(ره)  به گورباچف و اعزام مبلغان به مناطق مختلف جهان و اعزام به سازمان ملل همه گواه این مطلب است.

عنصر کلیدی برای جهانی شدن

وی گفت: عناصری  برای جهانی شدن نخست لازم است، احکام اسلام به شکلی به جهانیان عرضه شود بر پایه عقلانی و فطری باشد و عالمیان بپذیرند؛ دوم این که باید در نهاد و جان انسان ها خمیرمایه و عطشی آفرید که این حقایق به مجردی که عرضه شد، آنها بپذیرند.

وی افزود: اگر این دو شرط باشد جهانی شدن اسلام محقق می شود. جمعیت کره زمین نزدیک هفت میلیارد نفر است و مسلمانان حدود یک و نیم میلیارد نفر. این درحالی است که نه شرط اولی مشکل داشت و نه دومی؛ اسلام ناب همین است که در حوزه قم عرضه می شود، ولی مشکل جای دیگری است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: عنصر سوم این است که اگر آب و چشمه زلالی باشد و تشنگانی هم باشند در این میان یک نفر باید باشد که این آب را به تشنگان برسانند؛ این حلقه وسط اگر نباشد این اتفاق نخواهد افتاد.

معاون بین الملل حوزه ادامه داد: این واسطه عنصر سوم است؛ در اینجا تقصیر ماست که نتوانستیم این کار را انجام دهیم. در این میان حدود یک میلیارد نفر اهل سنت داریم؛ ولی چقدر آنها را با معارف اهل بیت(ع) آشنا  کردیم.

درهای تبلیغ جهان به روی ما باز است

وی گفت:  یک تلقی غلطی در ذهن ها وجود دارد که جامعه جهانی ما را نمی پذیرد، ولی از دو نکته غافل بودیم؛ اول اینکه نود درصد مخاطبان را در جهان رها کردیم، یعنی ما یک درصد جمعیت جهان هستیم؛ حداقل باید چند صد مبلغ در جهان داشتیم که نداریم؛ نکته دوم این بود که غافل از این بودیم که درهای تبلیغ جهان به روی ما باز است؛ در سفرهایی که رفتیم حس کردیم که این مسیر خیلی باز است.

از ظرفیت ها استفاده نکنیم مواخذه می شویم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: اگر از این ظرفیت ها استفاده نکنیم واقعا مواخذه می شویم؛ درمیان ادیان مختلف و بی دین ها و حتی واتیکان رفتم و دیدم که همه جا شرایط این گونه بحث‌ها آماده است؛ باید طلاب را به شکلی آماده کنیم که توانمندی های لازم را برای حضور تاثیرگذار در مراکز مختلف دینی و کشورهای مختلف جهان داشته باشند.

معاون بین الملل حوزه بیان داشت:  طلاب ما ده سال آینده می توانند عالم را روشن کنند؛ تمام رقبای ما اعم از مذاهب و فرق و ادیان دیگر فعال تر از روحانیت شیعه هستند؛ فقط ما هستیم که حرکت نمی کنیم؛ پشتوانه ما خدا و ائمه و اهل بیت(ع) هستند.

شرط موفقیت حمایت های مادی نیست

وی گفت: شرط موفقیت حمایت های مادی نیست؛ جاهایی که موفقیت ادیان  و مذاهب را دیدم بخاطر مسایل مادی موفق نشده اند، بلکه دلایل دیگر نقش داشت؛ اولین دینی که وارد فیلیپین شد، اسلام بود که پانصدسال پیش توسط چند تاجر به این کشور رفت.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: ما به این کشورنرفتیم که این مسیر را ادامه دهیم؛ اسلام به شکل یک شمع باقی ماند، این خبر به کلیسای بزرگ اسپانیا رسید این کلیسا درغرب به فیلیپین توجه کرد و طلاب کلیسا جمع شدند و گفتند که اگر کسی می خواهد برای دین مسیحیت به این کشور برود باید دست از عمرش بشوید و به آنجا برود.تعدادی کشیش به آنجا رفتند و امروز 80درصد جمعیت این کشور مسیحی هستند و این محصول فداکاری طلاب مسیحی بود.

امام موسی صدر نمونه مبلغ حوزوی

وی اظهارکرد: نمونه کامل یک مبلغ حوزوی شیعی، امام موسی صدر بود که ایشان را می توان به غایت یک مبلغ موفق دانست؛ ایشان به لبنان رفت و شیعیان لبنان عاشق تر شدند و سنی ها شیفته ایشان شدند و مسیحیان مرید ایشان گردیدند چون ایشان توانمند بودند و همت داشتند.

معاون بین الملل حوزه خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله نفوذشان در منطقه و جهان اسلام به حدی است که وقتی یک نظر سنجی از مردم مصر صورت گرفت در این حوزه که محبوب ترین رهبر جهان عرب کیست؛ رتبه اول را به سید حسن نصرالله دادند؛ سید حسن تنها یکی از ده ها شاگرد آیت الله العظمی خامنه ای است؛ ما از این قمرها زیاد داریم.

وی افزود: نقش رهبری هم در اینجا کاملا روشن است؛ تمام دولت ها مانده اند با ایشان چه کنند؛ آمریکا می گوید چه کنیم، هر طرحی می ریزیم این آقا با یک سخنرانی همه را بر باد می دهد؛ به نظر من از بزرگترین نعمت هایی که خداوند به ما داده است نعمت رهبری است چون اگر رهبر نداشتیم نابود می شدیم.

این مبلغ بین المللی حوزوی خاطرنشان کرد: بایسته هایی که طلاب باید در تبلیغ بین المللی مورد توجه قرار دهند شامل اخلاص، و روحیه جهادی است؛ جامعیت علمی، دومین محور اصلی دراین زمینه است؛ جامعیت علمی یعنی اینکه قوی شدن در دروس حوزه لازم است ولی کافی نیست، بلکه باید سایر علوم انسانی و اسلامی را مطالعه کنند از جمله تفسیر حدیث، تاریخ و فلسفه و.. را مطالعه کنیم.

وی گفت:  آشنایی با معارف ادیان و مذاهب و مکاتب عالم، سومین بایسته طلاب در این زمینه است. باید مذاهب اهل سنت و فرق مختلف و جریان های کلامی اهل سنت را بشناسیم؛ کسی که نداند نمی تواند حرف بزند؛ گاهی نمی دانیم و نمی توانیم حرف بزنیم و گاهی هم می دانیم و دانسته‌هایمان کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی دانستن روش تعامل با پیروان مذاهب و ادیان را از لوازم طلبگی در عرصه تبلیغ بین المللی دانست  و اظهارکرد: آموزش زبان یکی دیگر از مهمترین مباحثی است که در این زمینه برای تبلیغ بین المللی لازم است؛ مهارت کارفرهنگی؛ نیاز سنجی دینی و تبلیغی ملت ها وآشنایی با کشورهای مختلف؛ حضور در همایش های ملی و بین المللی و سفرهای علمی از دیگر بایسته های این عرصه است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha