شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتبی ملکی

حوزه/ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 22 عنوان برای همکاری با حوزه تعریف شده است و مراجع و علما تاکید دارند که اولویت اول حوزه، آموزش و پرورش باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، پیش از ظهر امروز در سومین جلسه استانی ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش، در قزوین که در محل دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین برگزار شد با اشاره به تاریخچه تعلیم و تربیت در ایران،  بیان کرد: قبل از تاسیس مدرسه دارالفنون در سال 1228 تعلیم و تربیت در اختیار روحانیون و حوزه های علمیه بود و حوزویان باید از این تاریخچه و مراحل مختلف آن اطلاع داشته باشند، در غیر این صورت، نه درد را خواهیم شناخت و نه درمان مناسبی برای آن پیدا خواهیم کرد.

*پیشینه نظام کنونی تعلیم و تربیت

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام کنونی تعلیم و تربیت زاییده یک حرکت علمی بود که از قرن 17 میلادی و دوره رنسانس در اروپا شکل گرفت و آغاز ان با این تفکر بود که کلیسا ی دینی نمی تواند تمام نیازهای بشر را به ویژه در بحث علوم تجربی برآورده سازد.

وی ادامه داد: در این حرکت اروپائیان حتی به نقطه ای رسیدند که بعضی افراد دین را به عنوان افیون جامعه و عاملی برای رکود جوامع مطرح کردند که ثمره این نوع طرز تفکر باعث شکل گیری دیدگاه های مادی گرایانه همچون فمینیسم و اومانیسم شد.

*تعریف لیبرالیسم از علم

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش اظهار کرد: تعریفی که دنیای لیبرالسیم از علم ارائه می دهد این است که "علم باید انسان را توانمند کند تا  بتواند بر مواهب طبیعی تسلط پیدا کند". در این نظریه نقش خداوند را در آفرینش طبیعت تضعیف کرده و نظریه ای مخالف نظریه نگرش الهی که خدا را سر منشا همه آفریده ها معرفی می کند، ارائه دادند.

*میراث اروپایی ها

حجت الاسلام والمسلمین ملکی عنوان کرد: اروپائیان برای رسیدن به این هدف، برنامه ریزی  و سیاست گذاری کرده و با تعریف برنامه وارد کار  عملی شدند و توانستند آموزش و پرورش فعلی را به وجود آورند و ما هم نمی توانیم آنها را سرزنش کنیم، چون مطابق با نگرش خود به تولید علم پرداختند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در ایران هم هر گاه آموزش و پرورش براساس کارکرد و اهداف تعیین شده عمل کرده، موفق بوده و رتبه های برتر علمی در المپیادهای مختلف  علمی بیانگر این امر است که طی سالهای اخیر یکی از رتبه های 1 تا 10 مسابقات علمی جهانی متعلق به ایران بوده است.

*حذف بعد تربیتی؛ ره آورد دوری از روحانیت

وی  با اشاره به این که آموزش و پرورش دارای دو بعد دانش محور و تربیت اسلامی است، افزود:  آموزش و پرورش دارای دو بعد  دانش محوری و تربیت اسلامی است و در گذشته، حوزویان قبل از اجرای سیستم جدید، متولی هر دو بعد بودند، اما به مرور زمان بعد تربیتی کم رنگ و بالاخره حذف شد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رکن اصلی آموزش و پرورش، دانش محوری بود، اما بعد از پیروزی انقلاب که پی بردند این نوع آموزش ناقص بوده و برای تربیت اسلامی بنیان گذاری نشده، براین اساس به فکر چاره افتادند.

*چرایی تدوین سند تحول

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، گفت: سند تحول بنیادین بعد از سال ها تلاش و زحمت برای تحقق تعلیم وتربیت اسلامی، تدوین شده است اما بنا به فرموده مقام معظم رهبری، این سند  به مثابه یک نسخه برای بیمار است که برای تحقق آن باید برنامه نوشت و آن را به عمل تبدیل کرد.

*نقشه راه رسیدن به حیات طیبه

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این سند نقشه راهی است که در آن مسیر رسیدن به حیات طیبه در امر آموزش و پرورش مشخص شده که بخش عظیمی از این وظایف را حوزه و روحانیت باید انجام دهد.

وی، سرآغاز همه تحولات را شروع تحول از خود عنوان کرد و ابراز داشت: اگر قرار است یک تحول بنیادی و اساسی در امر تعلیم  و تربیت رسمی و عمومی کشور ایجاد شود باید همه دست به دست هم دهند، البته در این راه باید تحول را از خودمان شروع کرده و متناسب با نیاز های جامعه نیروی انسانی تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: بهسازی منابع نیروی انسانی یکی از امور لازم تحقق این سند است که کاری خیلی وسیع بوده و بهسازی در مبلغین اعزامی  به مدارس در جهت رسیدن به اهداف آن باید عملی شود.

*ضرورت راه اندازی حوزه های دانش آموزی

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش با بیان این که در این سند 22 عنوان برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش تعریف  شده است گفت: از جمله موضوعات مورد همکاری، تلاش برای راه اندازی حوزه های نیمه وقت دانش آموزی است.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه می توانند با  برگزاری دوره های کوتاه مدت برای فرهنگیان، از ظرفیت های آموزش و پرورش برای تربیت دینی دانش آموزان استفاده کنند.

*تسهیل حضور روحانیت در آموزش و پرورش

مشاور وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کشور تلاش های لازم را برای تسهیل فعالیت ها و فراهم نمودن حضور جهت دار روحانیون و حوزویان را در آموزش و پرورش انجام می دهد و دست کمک کنندگان را به گرمی می فشارد.

*تاکید مراجع بر تقویت همکاری ها

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تاکید کرد: همه مراجع و علما تاکید دارند که اولویت اول حوزه های علمیه، آموزش و پرورش باشد، چرا که زمینه فراگیری دانش آموزان از همه اقشار بیشتر است.

*ترکیب کمیته های استانی

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش در پایان یادآور شد: برای تحقق این امر در تمام استان های کشور کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش به ریاست نماینده ولی فقیه و امام جمعه، نایب رئیسی مدیر کل آموزش و پرورش و دبیری معاون فرهنگی و پرورشی هر استان با عضویت مدیران مدارس حوزوی ، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و ستاد اقامه نماز تشکیل شده و پیگیر کارهای ستاد هستند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha