جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ستاد همکاری‌ها حوزه و آموزش و پرورش

حوزه/ سومین هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با حضور مشاور وزیر و دبیر و اعضای کمیته استانی قزوین، در محل سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، این هم اندیشی با حضور حجج الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، محمد حسن باریک بین، امام جمعه موقت قزوین، سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه استان ، کاظم لو، مدیر حوزه علمیه خواهران، علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی، سید قریش موسوی، مسئول ستاد اقامه نماز استان، علی عباسی، معاون تهذیب حوزه قزوین و همچنین سالار قاسمی، مدیرکل و حجت الاسلام علی انصاری، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، در محل سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

*ضرورت استفاده از ظرفیت های حوزه

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی انصاری، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید از همه ظرفیت ها و نهاد های درون نظام استفاده شود که یکی از این نهاد های مهم، حوزه های علمیه هستند. در این راستا ستاد همکاری های حوزه  وآموزش و پرورش تشکیل شده که در شورای مرکزی ریاست آن برعهده مدیر حوزه های علمیه کشور، قائم مقام آن، وزیر آموزش و پرورش و دبیر آن هم بر عهده حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی است.

وی افزود: جلسات این ستاد از زمان تشکیل به طور مرتب و مستمر برگزار شده و استان قزوین تنها استانی است که در بحث هزینه های ایاب و ذهاب روحانیون مستقر در مدارس امین ورود پیدا کرده و آن را اجرایی نموده است.

*پاسخگویی به سئوالات و شبهات دانش آموزان

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام ذوالفقاری، مدیر مرکز پاسخ گویی به سئوالات دینی قزوین گفت: این مرکز 13 سال است که با هدف پاسخ گویی به سوالات شرعی و در راستای همکاری های حوزه و آموزش و پرورش فعالیت می کند و پاسخ گوی سوالات شرعی دانش آموزان و مردم می باشد

وی افزود: این مرکز در قالب دو طرح "نسیم معرفت" با هدف پـاسخ گویی به پرسش های دانـش آمـوزان در قالب‌های تلفنی، حضوری و مکاتبه‌ای در مدارس استان و طرح "اسوه" با هدف ارتقای سطح علمی و تخصصی دبیران دینی و آشنایی با تکنیک‌های ارتباط با دانش آموزان و تسلط بر دروس دینی و... با آموزش و پرورش همکاری دارد.

*اعزام بیش از 300 مبلغ و مبلغه به مدارس

حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین نیز در این هم اندیشی بیان کرد: سازمان تبلیغات به سه شکل اعزام مبلغ و مبلغه، برگزاری نماز های جماعت با همکاری آموزش و پرورش و برگزاری گفتمان های دینی، در مدارس حضور دارد و تاکنون 265 مبلغ و 40 مبلغه برای انجام امور به این فعالیت ها به مدارس استان اعزام شده اند.

وی ادامه داد: این اداره کل درراستای برگزاری گفتمان های دینی 510 جلسه گفتمان دینی با موضوعات عفاف و حجاب، سبک زندگی، روابط اجتماعی، نحله های فکری، مبانی انقلاب و سایر موضوعات مورد نیاز دانش آموزان برگزار کرده است.

*آمادگی 1000 بانوی طلبه برای تبلیغ در مدارس

حجت الاسلام کاظم لو، مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین یکی دیگر از سخنرانان بود که عنوان کرد: حوزه علمیه خواهران قزوین با داشتن 6 مرکز آموزشی و هزار طلبه در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد  به ویژه در مدارس امین دخترانه آماده همکاری است و می توانیم بخشی از آموزش های لازم را بومی سازی کنیم.

وی افزود: نیازهای ضروری دانش آموزان باید در جلسات ستاد مشخص شود و حوزه و آموزش و پرورش متناسب با این نیاز ها به همکاری بپردازند.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین اظهار کرد: حوزه خواهران با در اختیار داشتن مشاوران با تجربه و آشنا به مباحث آمادگی همکاری با این ستاد را دارد که نحوه تعامل اعضا باید مشخص شود.

*لزوم حضور تمام وقت روحانیون در مدارس امین

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین نیز در سخنانی گفت: حضور روحانیون در مدارس امین باید تمام وقت باشد، به طوری که ملبغ یا مبلغه باید از صبحگاه تا آخر وقت اداری در مدرسه حضور داشته و جوابگوی  دانش آموزان باشد.

وی افزود: برگزاری نمازهای جماعت، آموزش قرآن، ارتباط گیری با دانش آموزان و حل مسائل مرتبط آنها از جمله وظایف روحانیون مدارس امین می باشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین بیان کرد: این معاونت با برگزاری جلسات تخصصی هفتگی و استفاده از اساتید با تجربه و توزیع کتاب های مورد نیاز، روحانیون مدارس امین را از لحاظ علمی و محتوایی تغذیه می کند.

*پایه گذاری فرایند اسلامی سازی دانشگاه ها و علوم انسانی

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن باریک بین، امام جمعه موقت قزوین نیز در سخنانی بیان کرد: اگر همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش به خوبی صورت گیرد، امیدواری ها به وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر می شود و اگر برنامه های ستاد همکاری ها به صورت کاربردی انجام نشود، بحث اسلامی شدن دانشگاه ها و علوم انسانی صورت نمی گیرد.

وی افزود: اگر نیازهای آموزش و پرورش به گونه ای تکلیف آور و موثر به حوزه های علمیه منتقل شود و حوزه ها هم از بازخورد همکاری با آموزش و پرورش به موقع باخبر شوند، شاهد نتایج بهتری از این همکاری خواهیم بود.

*ضرورت تربیت دینی دانش آموزان

سالار قاسمی، مدیر کل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: بهترین موقعیت کار در بحث تربیت دینی دانش آموزان، استفاده از ظرفیت های ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش است و این اداره کل مشتاقانه آماده همکاری با این ستاد است.

وی افزود: فلسفه وجود ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش کمک به این اداره کل است و  در این راه آموزش  و پرورش دست یاری به سوی این ستاد دراز کرده تا از ظرفیت های آن برای حل مشکلات دینی و تربیتی استفاده کند.

*اجرای سند تحول با همراهی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش سخنران بعدی این نشست بود که در سخنانی گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بعد از سال ها تلاش و زحمت در راستای تحقق تعلیم وتربیت اسلامی تدوین شده است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، این سند  به مثابه یک نسخه برای بیمار است که برای تحقق آن باید برنامه نوشت و آن را به عمل تبدیل کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این سند نقشه راهی است که فصل مشترک نظام و همه مسئولین و سهم هرکس برای رسیدن به حیات طیبه در امر آموزش و پرورش مشخص شده که بخش عظیمی از این وظایف را باید حوزه انجام دهد.

*راه اندازی حوزه های دانش آموزی

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش پرورش با بیان اینکه در این سند 22 عنوان برای همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تعریف  شده است گفت: از جمله موضوعات همکاری حوزه و آموزش و پرورش تلاش در راستای راه اندازی حوزه های نیمه وقت دانش آموزی است.

*دیدار با آیت الله باریک بین

برپایه این گزارش، شرکت کنندگان در این هم اندیشی همچنین با آیت الله باریک بین، نماینده ولی فقیه در استان قزوین دیدار کردند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha