دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اسلام و بودیسم

اسلام ما رابه عبودیت می خواند و "بنده" خود را در مقام عبودیت فرض می کند و باید در برابر خدا خضوع داشته باشد اما گروه های تکفیری به جای اینکه خود را نبینند حتی خدا را نمی بینند و خود را جای خدا گذاشته از این رو هرگونه خشونتی را روا می دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گفت‌وگوي چندجانبه اسلام و بوديسم، در پي درگيري‌هاي قومي در سال‌هاي اخير و كشتار بيرحمانه جمعي از مسلمانان بي‌گناه ميانمار توسط يك گروه افراطي از بودايي‌هاي آن كشور، با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با حضور رهبران و انديشمندان عالي رتبه بودايي از كشورهاي سريلانكا، ميانمار و تايلند و نيز انديشمندان مسلمان از ايران‌، با عنوان «همكاري مسلمانان و بوداييان‌ براي مقابله با خشونت و افراط‌گرايي» امروز در تهران آغاز به کار کرد.


در  افتتاحیه این نشست دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت الله سیدمصطفی محقق‌داماد، رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حسن بلخاری، مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و علی‌محمد حلمی‌، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند.

همچنین در این نشت مشاور رییس جمهور سری لانکا، رییس آکادمی مطالعات بین المللی بودیسم از میانمار و چند اندیشمند بودیسم به بیان دیدگاه های خود در خصوص اشتراکات میان اسلام و بودیسم و راه های مقابله با خشونت افراطی گری پرداختند.

در ابتدای این نشست ابوذر ترکان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان میزبان این همایش گفت: یکی از موانع دسترسی به حقیقت خود بزرگ بینی است و این ویژگی تا انجا پیش می رود که انسان هیچ حقیقتی را نمی بیند. بنابراین اسلام ما رابه عبودیت می خواند و بنده خود را در مقام عبودیت فرض می کند و باید در برابر خدا خضوع داشته باشد اما گروه های تکفیری به جای اینکه خود را نبینند حتی خدا را نمی بینند و خود را جای خدا گذاشته از این رو هرگونه خشونتی را روا می دارند.

وی با اشاره به مشترکات میان اسلام و بودیسم گفت: در بودیسم و رفتارهای اخلاقی آن ریشه کردن میل و هوس به معنای پایان دادن به رنج ها و تالمات مورد توجه است.

رئيس آكادمي مطالعات بين‌المللي بوديسم در ميانمار: اديان منبعي براي ايجاد مشتركات هستند

آشين نيانسسارا در نشست گفت‌وگوي اسلام و بوديسم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت:اديان منبعي براي ايجاد مشتركات هستند.

، آشين نيانسسارا، رئيس آكادمي مطالعات بين‌المللي بوديسم در ميانمار صبح امروز 9 دي ماه در نشست گفت‌وگوي اسلام و بوديسم با عنوان «همكاري مسلمانان و بوداييان‌ براي مقابله با خشونت و افراط‌گرايي» با تأكيد بر لزوم بهره‌گيري از صلح و دوستي در روابط انساني، گفت: هنگاميكه خودسازي را دروني كنيم، مي‌توان حقيقت را درك كرد كه اين مهم مستلزم رجوع به ذهن و قلبمان است.

نيانسسارا با اشاره به وجود احساسات متفاوت در رفتار انسان‌ها، اظهار كرد: لازم است تا از شيوه‌اي كارآمد براي رفتار مسالمت آميز براي خود استفاده كنيم؛ بدين دليل كه اگر احساسات مطلوب يا نامطلوب باشند، مي‌توان فعاليت‌هاي فيزيكي خود را از طريق تمركز دروني جهت دهيم.

اديان منبعي براي ايجاد مشتركات هستند

رئيس آكادمي مطالعات بين‌المللي بوديسم در ميانمار در ادامه بيان كرد: با استفاده از ايجاد تمركز دروني، مي‌توان احساسات منفي را در ذهن خود پاك و زمينه لازم براي مثبت فكر كردن را ايجاد كنيم.

وي با بيان اين كه افكار مثبت تأثير بسزايي بر جلوگيري از خشونت‌ها به دنبال دارد، افزود: ذهن مثبت مي‌تواند از خشونت جلوگيري كند، در واقع با هر ديني كه داريم مي‌توانيم به دنبال صلح باشيم زيرا اديان منبعي براي ايجاد مشتركات هستند.

نيانسسارا با تأكيد بر اينكه جامعه صلح آميز از رفتار مثبت افراد نشأت مي‌گيرد، گفت: عدم رضايت، موافقت، مجادله و يا حتّي خشونت‌ها نتيجه مطلوب يا نا مطلوبي بر اذهان و رفتار افراد به دنبال دارد كه مي‌تواند نوعي آلودگي معنوي را در پي داشته باشد؛ در واقع بايد سعي شود كه فضاي جامعه خود را حفظ كنيم و از درگيري‌ها و خشونت‌ها جلوگيري كنيم.

رئيس آكادمي مطالعات بين‌المللي بوديسم در ميانمار افزود: لازم است تا رهبران هر اديان به دنبال محكوم كردن حركات خشونت آميز و افراطي‌ گري‌ها باشند و همواره پيروان خويش را به صلح و ثبات و همزيستي مسالمت آميز دعوت كنند.

وي با اشاره به ضرورت تعريف صحيح از دين، بيان كرد: تعريف صحيح از دين مي‌تواند از خشونت‌ها جلوگيري كند، همچنين براي متحّد شدن در اجراي اين فرآيند، سعي شود تا ديگر، اديان به خاطر نوع دين‌شان محكوم نشوند.

نيانسسارا در سخنان پاياني خود، اظهار كرد: بنابراين بايد به دنبال حقيقت باشيم و براي درك از حقيقت به نقطه‌اي برسيم كه هدف مشترك ما است.

رییس معبد بودیسم تایلند از دیگر سخنرانان این نشست بود وی در خصوص هم زیستی مشتر ک میان ادیان مختلف گفت: بایستی با یکدیگر مسالمت آمیز برخورد کنیم ما همه پیرو پیامبران الهی هستیم انچه که از تعلیمات بودایی برای ما آمده این است که با ید زندگی مسالمت آمیز و وحدت داشته باشیم  تا انسان به سعادت ابدی برسد. هر دیینی اعم از اسلام مسیحیت بودایی  همه با هم دوست هستیم و نمی توانیم از هم جدا شویم همانطور که بودا سفارش کرده باید با یکدیگر هماهنگی دوست و دلسوز یکدیگر باشیم همه ما انسان هستیم و بر پایه وحدت و محبت باید زندگی کنیم.

وی ادامه داد: در آموزه های واقعی بودا آمده باید با یکدیگر وحدت داشته مهربان بوده و بخشش و عفو داشته باشیم ما به همه ادیان احترام می گذاریم  و در حوادث طبیعی مانند سونامی به هم نوعان خود چه مسلمان و چه بودایی کمک کردیم .

وی ادامه داد: تبلیغات علیه ایران زیاد است اساتید بودایی از ایران می ترسند اما من آمدم و دیدم اینطور نیست  من از سفارت ایران تشکر می کنم ما در این سفر دیدیم که مردم مسلمان ایران مردم خوب و خوش قلبی هستند من در صحبت با مردم در این سه روز متوجه شدم که آنها مهربان و دلسوز هستند.

در ادامه این نشت حجت الاسلام والمسلمین نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: سخنان خود را در 5 محور مطرح می کنم در محور اول مناسبات ایران و بودیسم بر همه روشن است پادشاهان ایران به گسترش بودیسم کمک کردند و ارتباطات خوبی میان پادشاهان و بودیسم وجود داشته است.

وی افزود: در محور دوم مناسبات میان اسلام و بودیسم مورد توجه بوده و در متون گذشته ایرانی راجع به تعالیم بودا مطالب آمده و درتعالیم بوداییان در قرون 10 و 11 م از اسلام نام به میان آمده است و محور سوم مشترکات اسلام و بودیسم است جهاد نفس یا جهاد اکبر که تلاش برای خودسازی بشر است در اسلام امده و چنین مبحث مشترکی د ر مفاهیم اخلاقی بودیسم نیز وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: محور دیگر روشن بودن گذشته بودیسم و اسلام است بنابراین در حال حاضر بایدطراحی برای آینده ای روشن داشته اشیم مسلمانان و بوداییان بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند پس باید برای آینده ای روشن برنامه ریزی داشته باشیم

 

انديشمندان بودايي و مسلمان در اين دور از گفت‌وگو، مقالات خود را درباره موضوعات «نقش رهبران اديان در توسعه ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي» «همكاري مسلمانان و بوداييان؛ چالش‌ها و راهكارها» «توصيه اسلام و بوديسم به اعتدال و دوري از خشونت و افراط‌گرايي» ارايه خواهند داد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha