سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتابخانه امام صادق قزوین

حوزه / مدیر کتابخانه امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین از وجود بیش از 70 هزار جلد کتاب و عضویت بیش از10 هزار نفر در این کتابخانه حوزوی خبر داد.

حجت الاسلام حسن کرمی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در قزوین با اشاره به فعالیت کتابخانه امام صادق(ع)، بیان کرد: کتابخانه امام صادق(ع) وابسته به حوزه علمیه قزوین، کتابخانه ای غیر دولتی است که از سال 1368 با مساعدت های ویژه آیت الله هادی باریک بین، نماینده ولی فقیه در استان که توجه ویژه به مقوله کتاب و کتابخوانی دارند، بنیان گذاشته شده است.

وی افزود: این کتابخانه از زمان تاسیس تاکنون به دنبال جمع آوری، دسته بندی و تنظیم علمی و اصولی کتاب ها و منابع علمی رشته های علوم انسانی و حوزوی بوده است.

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) ادامه داد: ساختمان کتابخانه در 5 طبقه و با زیربنای 1 هزار و 500 متر در کنار مدرسه امام صادق(ع) بنا شده و بخش های مختلف کتابخانه در این فضا مستقر شده است.

*عضویت 10 هزار نفر در کتابخانه 

حجت الاسلام کرمی بیان کرد: کتابخانه امام صادق(ع) کتابخانه تخصصی در حوزه علوم انسانی و اسلامی است و تمام برنامه ها از قبیل عضوگیری، ارائه خدمات مختلف با در نظر گرفتن مخاطبین این دو رشته انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر این کتابخانه دارای بیش از 10 هزار نفر عضو از مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و سطوح پایه و عالی حوزه علمیه می باشد.

*وجود 70 هزار جلد کتاب و منبع علمی و پژوهشی

مدیرکتابخانه امام صادق(ع) قزوین با اشاره به منابع موجود در کتابخانه، گفت: منابع موجود در کتابخانه به طور عمده منابع چاپی با موضوعات علوم انسانی و علوم حوزوی است و در حال حاضر بیش از 70 هزار جلدکتاب در این دو رشته علمی در کتابخانه موجود می باشد.

وی افزود: همچنین کتابخانه دارای بیش از 5 هزار جلد کتاب خطی و سنگی است که حدود 2 هزار جلد کتاب خطی از این تعداد، فهرست نویسی و چاپ شده است.

حجت الاسلام کرمی بیان کرد: علاوه بر کتاب های چاپی و خطی، بخش قابل توجهی از نشریات تخصصی و پژوهشی مراکز علمی و آموزشی قبل و بعد از انقلاب به صورت نظام مند در کتابخانه نگهداری می شود و متناسب با نیاز پژوهشگران در اختیار آنان قرار داده می شود.

*خدمات متنوع

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین با اشاره به خدمات ارائه شده در کتابخانه، ادامه داد: با توجه به نیاز  مراجعه کنندگان و اعضا، خدمات متنوعی در بخش های مختلفی همچون بخش کتب امانی، منابع دیجیتالی، نرم افزارهای پژوهشی، بانک اطلاعات و رایانه، خدمات چاپ و تکثیر، سالن مطالعه در دو بخش خواهران و برادران، راهنمایی و مشاوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب سطوح عالی و ترمیم و چاپ کتب خطی در این کتابخانه انجام می شود.

وی افزود: در بخش کتب امانی، کتاب های موجود در کتابخانه به مدت یک هفته در اختیار اعضا قرار می گیرد و چنانچه نیاز باشد این مدت یک هفته دیگر هم تمدید می شود.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: در بخش منابع دیجیتالی، کتابخانه با عضویت در بانک های اطلاعاتی و تهیه نرم افزارهای مرتبط با منابع دیجیتالی به خدمات دهی به اعضا و مراجعه کنندگان مشغول است.

این فعال فرهنگی بیان کرد: بخش نرم افزارهای پژوهشی، یکی از به روزترین بخش های کتابخانه در تهیه نرم افزارهای پژوهشی تولید شده توسط مراکز تحقیقاتی است و می توانیم ادعا کنیم که همه نرم افزارهای تولید شده در حوزه علوم اسلامی و انسانی در این مرکز در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین اظهار کرد: بانک اطلاعات و رایانه کتابخانه دارای 10 دستگاه رایانه می باشد که پژوهشگران در این بخش از خدمات اینترنتی و کارهایی همچون تاپپ و تنظیم پایان نامه و فعالیت های دیگر پژوهشی استفاده می کنند.

وی افزود: متناسب با نیاز اعضا و مراجعه کنندگان دستگاه های چاپ و تکثیر هم در داخل کتابخانه موجود بوده که در صورت نیاز در اختیار پژوهشگران قرار داده می شود.

حجت الاسلام کرمی توضیح داد: سالن مطالعه کتابخانه در دو بخش خواهران و برادران به صورت مجزا و در فضایی ساکت و آرام در ساعات کاری کتابخانه به ارائه خدمات به پژوهشگران می پردازد.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین با اشاره به فعالیت های بخش ترمیم و چاپ کتب خطی، گفت: بخش کتاب های خطی کتابخانه دارای 2 هزار جلد کتاب است که در زمان تاسیس کتابخانه دارای وضع بسیار نامناسبی بود که این کتاب ها در واحد ترمیم و بیمارستان کتابخانه آفت زدایی شد و نقایص موجود در آنها برطرف و به شکل کاملا منظم دسته بندی و فهرست نویسی شد.

این فعال فرهنگی، ارائه مشاوره و راهنمایی به پژوهشگران را از دیگر خدمات کتابخانه عنوان کرد و گفت: از آنجا که در انجام تحقیقات، انتخاب موضوع و آشنایی با منابع تحقیق، موضوعی مهم در امر پژوهشگری است، یکی از فعالیت های کتابخانه ارائه مشاوره در مورد انتخاب موضوع، منبع یابی و مرجع شناسی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، طلاب و عموم مراجعه کنندگان از دیگر خدمات ارائه شده توسط مجموعه کتابخانه امام صادق(ع) می باشد.

وی افزود پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه جهت جستجوی اینترنتی، با هدف سهولت دسترسی به منابع غنی کتابخانه و استفاده غیر حضوری از کتابخانه راه اندازی شده است.

*ارائه خدمات در محدوده زمانی 1 دقیقه ای

وی با اشاره به چیدمان و رده بندی منابع کتاب خانه گفت: منابع موجود در کتابخانه بر اساس شیوه کنگره یا LC  رده بندی شده و مراجعه کنندگان می توانند با استفاده از رایانه های موجود در کتابخانه به جستجو و درخواست منابع مورد نیاز خود بپردازند.

حجت الاسلام کرمی عنوان کرد: از آنجا که یکی از ویژگی های بنای این کتابخانه دسترسی آسان به منابع موجود است با توجه به دستگاه های رایانه موجود و نرم افزار مورد استفاده برای جستجو و درخواست کتاب، چنانچه مراجعه کنندگان با شیوه های جستجو در نرم افزار و شیوه درخواست کتاب آشنا باشند در محدوده زمانی 1 دقیقه می توانند منابع مورد نظر و درخواستی خود را دریافت کنند.

*استفاده از شیوه قفسه بسته برای سرعت بخشیدن به خدمات

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین در مورد سیستم قفسه بسته کتابخانه گفت: از آنجایی که بنای کتابخانه بر این است که کتاب های درخواستی با سرعت در اختیار مراجعه کننده  قرار گیرد، خدمات دهی کتابخانه به صورت قفسه بسته می باشد.

وی افزود: اگر احساس کنیم که فردی با سیستم رده بندی کتابخانه آشنایی داشته و حساسیت های لازم در مورد نظم و ترتیب کتابخانه را رعایت می کند اجازه ورود به داخل قفسه ها را می دهیم تا خود مراجعه کننده به منابع لازم خود دسترسی پیدا کند.

*11 ساعت خدمات دهی در طول روز

حجت الاسلام کرمی با اشاره به ساعت کاری کتابخانه گفت: کتابخانه امام صادق(ع) قزوین در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 صبح الی 18 عصر  و روزهای پنج شنبه از ساعت 7:30 صبح الی 13:30 آماده خدمات دهی به مراجعه کنندگان به صورت حضوری می باشد.

وی افزود: با توجه به راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه به آدرس www.is-lib.ir   پژوهشگران بدون نیاز به مراجعه حضوری از هر نقطه شهر و کشور به جستجو در منابع کتابخانه بپردازند.

*پذیرش خرید کتاب های سفارشی

مدیر کتابخانه امام صادق(ع)  عنوان کرد: چنانچه پژوهشگری در حوزه کاری کتابخانه نیاز به کتابی داشته باشد اما این منبع جزو منابع کتابخانه نباشد، می توانند از طریق سامانه تعریف شده در پایگاه اطلاع رسانی به آدرس     www.is-lib.ir عنوان و سایر مشخصات کتاب مورد نیاز خود را ثبت کنند تا کتابخانه در اسرع وقت، نسبت به تهیه و در اختیار گذاشتن منبع مورد نظر  اقدام نماید.

*چاپ کتاب های خطی

حجت الاسلام کرمی با اشاره به لزوم توجه به کتاب های خطی در کتابخانه ها گفت: کتاب های خطی منابع پژوهشی مهمی هستند که نیاز به محققانی دارد که این کتاب ها را منتشر کنند ولی متاسفانه این کتاب ها برخی اوقات مورد غفلت واقع شده و آنچنان که شایسته است از این منابع بهره برداری نمی شود.

وی افزود: کتابخانه امام صادق(ع) با همکاری محققان، تاکنون علاوه بر فهرست نویسی، کتاب های "کنوز العرفان "محمد صالح قزوینی در شرح مثنوی که نسخه دستنویس کتاب بوده توسط دکتر احمد مجاهد و محمدرضا بندرچی را تصحیح و منتشر کرده است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: کتاب های "کشف الغطاء عن وجوه المراسم الاهتداء" در علم اخلاق از علامه محمد حسن قزوینی از منابع بسیار تحقیق در علم اخلاق و  کتاب "منهاج الهدایه فی بیان خمسمائه الآیه" در تفسیر آیات الاحکام از جمال الدین احمد بن متوج البحرانی از علمای قرن هشتم و معاصران شهید ثانی هم از دیگر نسخه های خطی است که با همکاری کتابخانه چاپ و در اختیار جامعه علمی کشور قرار داده شده است.

همه کارکنان کتابخانه از دانش آموختگان رشته های علوم اسلامی و انسانی بوده تا بتوانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند که این عامل باعث خدمات دهی بهتر نسبت شده است.

*خرید تخصصی و کارشناسی شده کتاب

 حجت الاسلام کرمی بیان کرد: کتابخانه امام صادق(ع) در جمع آوری منابع، وسواس خاصی دارد تا کتاب و کتابخانه از غنای علمی برخوردار باشد.

وی افزود: تمام خریدهای کتاب خانه بعد از کارشناسی و انتخاب کتاب ها به صورت بررسی حضوری توسط کارشناسان کتابخانه انتخاب و خریداری می شود.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین ادامه داد: غنای کتابخانه از لحاظ منابع موجود باعث حضور محققانی از استان های همجوار مثل گیلان، کرج، تبریز، ارومیه و سایر استان های دیگر برای تدوین پایان نامه در این کتابخانه شده است.

*نحوه عضویت

حجت الاسلام کرمی با اشاره به قوانین عضویت در کتابخانه، گفت: هر فردی بخواهد به عضویت کتابخانه درآید باید دارای مقاطع تحصیلی دیپلم به بالا بوده یا طلبه حوزه علمیه باشد.

وی افزود: افراد دارای شرط فوق بدون نیاز به معرف می توانند با همراه داشتن داشتن کپی کارت شناسایی، دانشجویی یا طلبگی به همراه یک قطعه عکس و هزینه 70 هزار ریال برای افراد عادی و 35 هزار  ریالی برای طلاب به مدت یک سال به عضویت کتابخانه درآمده و از امکانات آن استفاده نمایند.

*ارتباط با کتابخانه

حجت الاسلام کرمی در پایان یادآور شد: مجموعه کتابخانه امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین به آدرس قزوین، خیابان پیغمبریه، کوچه سید جوادی (پنجعلی) و به آدرس اینترنتی http://www.is-lib.ir  و شماره تلفن های  33226732 و 33236732- 028 آماده ارائه خدمات علمی و پژوهشی به محققان حوزوی، دانشگاهی و جامعه علمی می باشد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha