جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علمای بلاد

حوزه/ تحقق شکوفایی در عرصه فرهنگ و اقتصاد بیش از هر چیز نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی وجود دارد که در این خصوص، روحانیت نه امروز که از دیرباز پیشگام و طلایه دار این امر بوده است.

خبرگزاری «حوزه» گرچه همین چند روز پیش، آیت‌الله حسینی‌بوشهری در مقام و جایگاه معاونت جامعه مدرسین و در گفتگو با خبرنگاران خبر داد که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه همین هفته نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد در شهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار می شود، اما از هفته ها و بلکه ماه ها قبل ، مقدمات چنین گردهمایی ارزشمندی فراهم آمده بود.

الغرض آن که امروز و فردا، قم به عنوان قلب تپنده همه حوزه های علمیه جهان تشیع و کانون اصلی روحانیت ، میزبان  بیش از 1600نفر از علمای بلاد و شخصیت های برجسته حوزوی است که چنین اجتماعی بی گمان در سطح کشور بسیار کم نظیر و بلکه بی نظیر است.

یکی از مهم ترین بخش های این اجلاسیه که با موضوع کلی «نقش حوزه‌های علمیه و علمای بلاد در تبیین فرهنگ و اقتصاد اسلامی» برگزار می شود ، برپایی کمیسیون های تخصصی در آن است و به طور خاص سه كمیسیون "نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در اقتصاد اسلامی با تكیه بر جریان‌ اقتصاد مقاومتی"، "نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در تبیین و تقویت فرهنگ اسلامی با تكیه بر سبك زندگی اسلامی" و نیز"نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در امور تبلیغی و اجتماعی با تكیه بر جریان امر به معروف و نهی از منكر" دایر می شود.

جدای از سخنرانی آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی به ترتیب در افتتاحیه و اختتامیه اجلاسیه، آن چه قابل اهمیت است اجتماع نخبگان و بزرگان حوزوی در این همایش است که بی شک در شکل دهی و تقویت و اثرگذاری شبکه عظیم ارتباطی روحانیت در سراسر کشور، به سان نقطه عطف عمل می کند.

بحث و بررسی درباره ریزموضوعات مرتبط با شعار سال در دو عرصه کلیدی فرهنگ و اقتصاد به یقین دارای برکاتی است که هم در کوتاه مدت و هم بلندمدت نظاره گر آن خواهیم بود.

اما آنچه فی الجمله لازم می نماید این که به منظور تحقق شکوفایی در عرصه فرهنگ و اقتصاد بیش از هر چیز نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی وجود دارد که در این خصوص، روحانیت نه امروز که از دیرباز پیشگام و طلایه دار این امر بوده است.

در این میان به ویژه تلاش در زمینه بهره گیری از نیروی عظیم مردمی در دو جبهه فرهنگ و اقتصاد از جمله شکل گیری و تقویت اقتصاد و فرهنگ مقاومتی نیازمند حضور و نقش آفرینی فعال روحانیت است؛ چه آن که اعتماد مردم به روحانیت در طول قرن های متمادی با وجود دسیسه های متعدد و گوناگون دشمنان ، هیچ گاه قطع نشده و بلکه در دوره اخیر، رو به تصاعد گذاشته که این سرمایه بزرگ می تواند راهگشا در بن بست های کشور در عرصه های فرهنگ و اقتصاد باشد.

از سویی باید توجه داشت که رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری شعار امسال بر این نکته مهم تاکید داشتند که فرهنگ مهمتر از اقتصاد است؛ اهمیت و اولویتی که بارها و بارها از لسان علما و مراجع معظم تقلید نیز بیان شده است.

در این رابطه نیز تاثیرگذاری حوزه های علمیه بسیار مهم است، چه آن که تلاش در راستای ارتقای فرهنگ جامعه مطابق با آموزه های اسلامی، از جمله مأموریت های کلان حوزه های علمیه است.

بی گمان در جامعه ای که فرهنگ اسلامی حاکم باشد نه تنها آن جامعه از نظر اقتصادی و معیشتی روند رو به پیشرفتی خواهد داشت، بلکه آسیب های اقتصادی همچون تورم، گران فروشی، کم فروشی و رباخواری و نیز مفاسد و معضلات فرهنگی و اجتماعی آن هم در کمترین میزان خود قرار خواهد داشت .

از دیگر سو، یکی از رسالت های جدی نظام روحانیت در هر بُرهه زمانی ناظر به اصلاح سبک زندگی مردم به سمت سبک زندگی توحیدی و ولایتمدارانه با تاکید و محوریت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

با توجه به این که چندین سال است در این وادی، زنگ خطرهایی در سطح جامعه مشاهده می کنیم، برگزاری این اجلاسیه و فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری درباره مسایل مهم جامعه می تواند بسیار ارزشمند و مغتنم باشد که البته لازم است رسانه های جمعی نیز چه در زمان برگزاری و چه پس از آن، پیگیر مباحث مطروحه در آن باشند.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha