جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که کشوری که آب و خاک داشته باشد، اما محتاج گندم وارداتی شود از رحمت الهی به دور است گفتند: ایران سرزمین حاصل‌خیزی است پس نباید در وسایل اولیه زندگی محتاج کشورهای دیگر باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»این مرجع تقلید شامگاه پنجشنبه در دیدار وزیر اقتصاد در قم اظهارداشتند: مسئولان باید تلاش کنند تا مردم از امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور به بهترین شکل استفاده کنند.

ایشان  با تاکید بر اینکه مسئولان باید بر اساس اصول اسلامی برای مردم برنامه ریزی کنند، افزودند: قرآن کریم دنیا را آرمان نمی داند، بلکه دنیا را وسیله ای برای رسیدن به آرمان که همان آخرت است، معرفی می کند.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: اسلام به طور کامل دنیوی یا اخروی نیست، بلکه میانه است؛ اقتصاد ما بین دنیا و آخرت میانه رو است، قرآن کریم می فرماید «آنهایی که انفاق می کنند نه همه چیز را به دست بگیرند و نه همه چیز را انفاق کنند».

ایشان با بیان اینکه کشوری که آب و خاک داشته باشد، اما محتاج گندم وارداتی شود از رحمت الهی به دور است گفتند: ایران سرزمین حاصل‌خیزی است پس نباید در وسایل اولیه زندگی محتاج کشورهای دیگر باشیم.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر چه  علم اقتصاد در اسلام نیست؛ ولی اقتصاد یکی از علومی است که اسلام به آن توجه خاص داشته است بیان داشتند: اسلام درباره کلیات اقتصاد مطالبی را تعلیم داده، اما به علت این که این علم طی قرون و اعصار در حال تحول است برنامه ریزی درباره هر عصر را به عالمان آن عصر واگذار کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند:اقتصاد در اسلام داریم اما علم اقتصاد در اسلام نداریم؛ چون علم اقتصاد در هر قرنی و با هر شرایطی تغییر می‌کند؛ لذا علم اقتصاد به معنای حلال و حرام به دانشمندان اسلامی واگذار شده که در معاملات و غذا نظریاتی دارد.

معظم له یادآورشدند:اسلام همه مردم را به حد وسط دعوت می‌کند و اقتصاد کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که درآمدهای سالم در میان مردم بیشتر از گذشته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به  حدیثی از امام صادق (ع) گفتند: آن حضرت می فرمایند، در ساخت خانه، حمام و دانشکده طوری محکم کاری کنید که انگار همیشه در اینجا زندگی خواهید کرد و ابدی زنده خواهید بود؛  بنابراین  نباید خانه  ها طوری ساخته شود که بعد از بیست سال قابلیت سکونت نداشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha