شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اندونزی

در این اجتماع عظیم اهل سنت که همگی شیفته اهل بیت بودند مرتبا اظهار احترام می نمودند و این شعر را تکرار می کردند: مرحبا یا نور عینی مرحبا مرحبا مرحبا یا جد الحسین مرحبا مرحبا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جشن میلاد پیغمبر (ص) توسط عالم برجسته اندونزی، حبیب عبدالرحمن بن علی الحبشی، در مرکز اسلامی اندونزی برگزار شد. اندونزیایی ها به مدت یکماه ایام ولادت پیامبر رحمت را جشن می گیرند.

در كشور اندونزي، حبیب عبدالرحمن بن محمد الحبشی یکی از  بزرگان سادات اندونزی و از نوادگان حبیب علی بن محمد الحبشی، مولف کتاب "سمط الدرار فی اخبار مولد خیر البشر" و موسس مرکز اسلامی اندونزی می باشد.

در این جشن علمای برجسته سادات اهل تسنن جاکارتا، فرمانده نیروی انتظامی جاکارتا، سفیر یمن، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی و حدود 5000 نفر از سادات و غیر سادات، حضور داشتند.

پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و چند بیت شعر از کتاب سمط الدرار، حبیب علوی بن عبدالرحمن الحبشی (فرزند عبدالرحمن بن علی الحبشی و نوه مرحوم مغفور علی الحبشی) در خصوص فضائل سید الوجود (ص) به ایراد سخن پرداخت.

ایشان ابتدا احادیثی مربوط به اهمیت صلوات فرستادن بر نبی اسلام (ص) را بازگو کرد سپس به تبیین حدیث پیامبر (ص) پرداخت، که می فرماید: مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینه نوح، من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق وهوی.

حبیب علوی با نقل حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که معنی آن "هر کس به خاطر میلاد من خوشحال باشد، خدای متعال، آتش جهنم را بر او حرام خواهد کرد"، گفت: امیدواریم با شرکت کردن در چنین مراسمی، خدا ما را از آتش جهنم دور کند و فردا قیامت در کنار حبیبش قرار بدهد.

ایشان در ادامه گفت : روزی یک جوان فاسق از بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی (ع) از دنیا می رود. چون مردم از او ناراضی بودند، جسدش را در زباله دانی انداختند. خداوند به حضرت موسی (ع) فرمان داد که جسد این جوان را پیدا کند و او را تمیز کند و در داخل قبر گذارد. حضرت موسی (ع) هم رفت و جسد آن جوان را پیدا کرد، او را تمیز کرد و در قبر گذاشت. حضرت موسی دلیل این امر را از خداوند  پرسید و خدای متعال گفت که روزی این جوان یک کتاب تورات که گوشه خیابان افتاده بود را پیدا کرد و تمیز کرد. از روی کنجکاوی کتاب را باز کرد و هنگامی که نام خاتم النبیین را دید، بر آن نام بوسه زد.

در خصوص زیبایی رخ حبیب العالمین، سید علوی بن عبدالرحمن الحبشی گفت: شبی سیده نساء العالمین، فاطمه زهرا، در حال دوختن لباس بود که ناگهان باد شدید به داخل اتاق وزید که باعث خاموش شدن شمع شد و سوزن از دست مبارکش افتاد. آن حضرت در تاریکی نتوانست سوزن را پیدا کند. در آن هنگام پدرش داخل اتاق شد و نور رخ مبارکش، همچون مهتاب اتاق را روشن کرد و فاطمه زهرا توانست سوزن را پیدا کند.

سپس فاطمه زهرا گفت : یا ابتا چه قدر صورت شما نورانی است. پیامبر فرمود: بله، اما سه نفر هستند که صورت مرا فردای قیامت نخواهند دید. اول کسانی که نماز را ترک می کنند، دوم کسانی که به مستحبات عمل نمی کنند و سوم کسانی که به پدر و مادرشان احترام نمی گذارند.

در پایان حبیب علوی بن عبدالرحمن الحبشی گفت: ما اهل السنه و الجماعه هستیم، نباید تحت تأثیر مذهبی که به اهل بیت تهمت می زند قرار بگیریم و همچنین نباید تحت تاثیر مذهبی که اصحاب پیامبر را توهین می کنند، قرار بگیریم.

* حاشیه های جشن

چند نکته در این مراسم با شکوه قابل توجه بوده است:

1.         هنگام ورود حبیب عبد الرحمن بن علی الحبشی که با ویلچر حضور پیدا کرد همه ملت به احترامش بپا خواستند و بر دستانش بوسه می زدند.

2.         علمای زیادی از حبائب ( سادات) اهل سنت در این مراسم که مسلط به زبان عربی بودند حضور داشتند.

3.         قرائت اشعار طولانی در وصف پیامبر اعظم (ص) و صلوات بر او به صورت نوبه ای توسط علما خوانده می شد و مردم تکرار می کردند.

4.         این اجتماع عظیم اهل سنت که همگی شیفته اهل بیت بودند با اندک اطلاعاتی که از اهل بیت نبی (ص) داشته اند مرتبا اظهار احترام می نمودند و در فواصل مختلف با صدای بلند اشعار ذیل را به مناسبت جشن میلاد نبی (ص) تکرار می کردند:

مرحبا یا نور عینی مرحبا مرحبا                    مرحبا یا جد الحسین مرحبا مرحبا

5.         سخنران اصلی مراسم که فرزند آقای عبدالرحمن بن علی الحبشی بوده است بسیار از حضرت صدیقه زهرا، سخن گفت. در عین حال در خصوص اوصاف خلیفه اول و دوم نیز مطالبی بیان کرد.

6.         در حاشیه این جشن با شکوه، تصاویر بزرگ از علمای سادات اهل تسنن اندونزی و نیز خطیبان جوان به فروش می رسید که مردم با اشتیاق خریداری میکردند.

7.         ذکر صلوات به سبک اندونزیایی به حدی لحظه به لحظه مجلس را فرا می گرفت که بسیاری با ریختن اشک از این اذکار متبرک می شدند.

8.         ریشه اکثر سادات اندونزیایی به یمن می رسد و لذا پذیرایی پایان جشن نیز به سبک عربی – اندونزیایی انجام گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha