جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
11

سفیر اندونزی در ایران از دانشجویان اندونزیایی خواست اولین چیزی را که با شنیدن اسم ایران به ذهنشان می آید بگویند، پاسخ هایی مانند، " شیعه" ، " کشوری که جرات ایستادن در برابر آمریکا دارد" و غیره از آنها شنیده شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بسته خبری این هفته با محوریت اندونزی تقدیم خوانندگان ارجمند می شود. این بسته خبری شامل رویدادهای دینی در اندونزی به ویژه اخبار مربوط به شیعیان و برخی فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در آن دیار است:

 

* پیشنهاد عجیب برای ثبت شیعه به عنوان دین جدید!!

سایت رپوبلیکا اندونزی اعلام کرد: اتیان علی رئیس انجمن ملی ضد شیعه اندونزی پیشنهاد داد تا شیعه به یک دین جداگانه در اندونزی تبدیل شود!!

وی گفت: هیچ مسلمانی از شیعه به عنوان یک دین جدیدی در اندونزی اعتراض نخواهد کرد!! ما به اعتقادات دیگران کاملاً احترام می گذاریم. شیعه، کتاب مقدس و احادیث دیگر دارد!! لذا، بهتر است که آنها از نام اسلام استفاده نکنند. شیعیان اصحاب نبی (ص) را بد می دانند. اما اسلام از اصحاب نبی (ص) حمایت می کند و به آنها بسیار احترام می گذارد.

او افزود: بهتر است که شیعیان هرچه زودتر، شیعه را به عنوان دینی جدید در اندونزی، ثبت کنند. و به این ترتیب، آنها از سوی دولت به طور رسمی شناخته خواهند شد!!!!!

 

* واکنش نهاد دینی اندونزی به اتهام علیه شیعیان

محاسین مدیر کل ارشاد اسلامی وزارت دین، اظهار داشت: هنوز مشخص نیست که شیعیان به مجلس الذکری به رهبری استاد عارفین الهام در شهر بوگور، حمله کردند. وی گفت: با محاسبات من، منطقی نمی باشد که این حمله توسط شیعیان انجام شده باشد.

وی گفت: سازمان اهل البیت اندونزی نیز اعلام کرد که این حمله توسط شخصی ناشناس صورت گرفته است. همچنین به طور رسمی اعلام شده که این حادثه خارج از آگاهی و مسئولیت سازمان اهل البیت اندونزی می باشد.

محاسین اظهار داشت که این حمله توسط شیعیان انجام نشده است.

 

افتتاح نمایشگاه "آثار فرهنگ ایرانی" در کتابخانه ملی اندونزی

به دعوت خانم سری سولارسیه رئیس کتابخانه ملی اندونزی، آقایان دکتر سحرخیز کاردار موقت ایران در اندونزی و دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در جاکارتا، با حضور در محل کتابخانه ملی اندونزی نمایشگاه "آثار ایرانی" را افتتاح نمودند.

در آیین افتتاحیه این مراسم پس از قرائت قرآن، جناب آقای دکتر سحرخیز در خصوص اهداف این نمایشگاه به سخنرانی پرداخت.

آقای دکتر سحرخیز با اشاره به اشتراکات در فرهنگ و ادبیات ایران و اندونزی گفت: من اتفاقا در حال خواندن کتاب تاج السلاطین اثر بخارایی و حکایت محمد حنفیه اثر نویسنده ای ناشناس که به نظر می رسداز قدیمی ترین آثار مالایویی، از منشأ فارسی می باشد، بودم. این امر، مسولیت سنگینی بر دوشمان می گذارد تا از فرهنگ و ادبیاتمان، با وجود اختلافاتی که ممکن است وجود داشته باشد، حفاظت نماییم.نمایشگاه آثار فرهنگ ایرانی در اندونزی

ایشان همچنین عزم ایران را برای گسترش روابط فرهنگی با اندونزی اعلام کرد و گفت: بی شک، همکاری بین این دو کتابخانه نه فقط برای دانشمندان دو کشور سودمند خواهد بود بلکه افقی جدید برای تمامی اهل تحقیق باز خواهد نمود.

سپس آقای دِدی جونایدی معاون کتابخانه ملی اندونزی ضمن تشکر از ج.ا.ایران اظهار داشت: این نمایگشاه، قدم اولیه بسیار عالی برای ایجاد همکاری بین کتابخانه ملی اندونزی و ج.ا.ایران می باشد.

ایشان در ادامه گفت: در اندونزی آثار تاریخی زیادی در قالب نسخه خطی به زبان عربی پیدا شده است که کتابخانه ملی اندونزی به عنوان موسسه نگهدارنده این آثار ، بیش از 1000 نسخه خطی اسلامی را نگه می دارد.

در پایان سخنانش، آقای ددی جونایدی ابراز امیدواری کرد که موضوع تفاهمنامه میان کتابخانه ملی ج.ا.ایران با کتابخانه ملی اندونزی هرچه زودتر انجام پذیرد.

در پایان دو طرف با اهدای جوایز، بر تعمیق روابط تاکید نمودند.

این نمایشگاه فرهنگی به مدت یک هفته در معرض دید علاقهمندان قرار دارد و پیش بینی می شود هزاران نفر از آن بازدید به عمل آورند.

 

موضعگیری وزیر دین اندونزی  در مورد داعش وزیر دین اندونزی

لقمان حکیم سیف الدین وزیر دین اندونزی،طی سخنانی در جلسه کاری نیروی اطلاعات و امنیتی در اداره پلیس این کشور گفت: تکفیر یعنی کافر کردن مسلمانانی که اختلاف نظر دارند و هم فکر و هم عقیده نیستند. فهم تکفیری که گسترش یافته و شامل بسیاری از گروه مسلمانان شده است، کشتن و حمله کردن را مجاز می داند زیرا خون دیگران حلال می‌داند. داعش حقیقت را در خود منحصر کرد، به طوری که کسانی که مخالفت می کنند، خائن محسوب می شوند.

او در ادامه گفت: برای بدست آوردن هدف های خود، داعش بی دریغ با خشونت و ترور در برابر هرکسی، مسلمان و یا غیر مسلمان که با آنها مخالف هستند، عمل می کند. و این خشونت را در برابر مردم به نمایش می گذارد، مانند ذبح کرن مردم، زنده سوزاندن، تیر اندازی و غیره، و این عمل های کثیف را به نام اسلام انجام می دهد. در حالیکه، دین اسلام با این عمل ها بسیار مخالف است. 

 

سخنرانی سفیر اندونزی در ایران در جمع دانشجویان کشورش

دیان ویرنگجوریت سفیر اندونزی در جمهوری اسلامی ایران، از تجربه های شغلی خود به عنوان دیپلمات و سفیر در جمع دانشجویان دانشگاه اندونزی سخن گفت.

در آغاز این برنامه، وی از شرکت کنندگان خواست که اولین چیزی که در ذهنشان با شنیدن اسم ایران به فکرشان می افتد را بگویند، پاسخ هایی مانند،  " شیعه" ، " کشوری که جرات ایستادن در برابر آمریکا دارد" و غیره از آنها شنیده می شد. وی اظهار داشت که با شنیدن این پاسخ ها نگرانیش برطرف شد، زیرا  پاسخ های آنها مانند جاهای دیگر که ایران را بد نام می دانند نیست.

وی اظهار داشت که ادراک در هر موردی، اثر بسیاری در طرز فکر و تصمیم گرفتن دارد، اگر ادراک اشتباهی داشته باشیم، در تمام کارها اشتباه خواهیم کرد و این به همکاری در بین دو کشور اثر بسیاری می گذارد. لذا، کسب اطلاعات صحیح از یک نفر، مانند سفیر بسیار مهم است.

وی گفت: کشور ایران، اندونزی را به عنوان کشوری با اکثریت مردم سنی همانند برادر خود می داند، در سیاست، اندونزی و اسفیر اندونزییران با یکدیگر نزدیک هستند و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی می کنند، هنگامی که اندونزی نیاز به کمک ایران دارد، ایران همیشه به طور مداوم بازخورد مثبت نشان می دهد.

وی توضیح داد: از زمانی که ایران تحریم شد، این کشور پیشرفت کرد و تمدن خود را ساخت، اما با این حال، ایران نیاز به رفیق و انتظار زیادی از اندونزی که به عنوان برادر در نظر گرفته است، دارد. از سوی دیگر اندونزی نیز محتاج نفت و گاز ایران است که بسیاری از کشورها دنبال این هستند.

وی افزود: اندونزی دارای مزایای بسیاری است، آن چیزی که مالزی دارد، مانند لاستیک، کاغذ و روغن نخل، همه آن را اندونزی نیز دارد. ما به مالزی صادر می کنیم و آنها به ایران با قیمت بالاتر صادر می کنند. چرا ما از مالزی عقب افتاده ایم؟ بله، این به دلیل ادراک منفی ما است، اشتباه در ادراک، موجب جلوگیری از فرصت های بسیاری می شود.

وی در رابطه با شیعه اظهار داشت: هیچ تضادی در ایران وجود ندارد. مذهب سنی را همانند برادر خود می دانند و با هم نماز بر پا می کنند. اندونزی باید زرنگ باشد و جسورانه به دنبال فرصت مترقی برای ایجاد همکاری خوب با ایران باشد. وظیفه سفیر نیز ارائه تصویر بیطرفانه به مردم است. ادراک منفی و غلط نباید باعث جلوگیری همکاری بین اندونزی و ایران شود.

 

امضای تفاهم نامه با دانشگاه پرباناس اندونزی

دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با پرفسور دکتر مرسودی وحیو رئیس دانشگاه پرباناس و مسئولان این دانشگاه جهت امضای تفاهم نامه همکاری، دیدار و گفتگو کرد.

برنامه های آیین امضای تفاهم نامه که طبق تشریفات خاص انجام گرفت به قرار ذیل می باشد:

پس از استقرار مجری برنامه در جایگاه و قرائت جزئیات برنامه، آقای دکتر آچونگ دوانتارا ارسونا رئیس ارتباطات و همکاری های بین المللی دانشگاه پرباناس پس از تشکر و اظهار قدردانی از حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه گفت: همانطور که مستحضرید، ایران دارای دانشمندان برجسته زیادی است که اکثر آنها در دانشگاه های معتبر جهان نیز مشهور هستند، لذا این تفاهمنامه در راستای استفاده از تجربیات آموزشی و پژوهشی امضا می گردد.

او در ادامه گفت: اگر به این یک قرن نگاه کنیم، می بینیم دنیا پیشرفت های قابل توجهی در علوم اقتصادی، پزشکی، ریاضی و غیره داشته است و بخشی از این پیشرفت ها توسط ج.ا.ایران صورت گرفته است. لذا ما هم مایل هستیم که همکاری هایی با ایران و دانشگاه های این کشور داشته باشیم.تفاهم نامه دانشگاه پرباناس اندونزی

آقای دکتر آچونگ دوانتارا ارسونا رئیس ارتباطات و همکاری های بین المللی، اظهار امیدواری کرد که این تفاهمنامه چشم انداز مفیدی برای هر دو طرف به ارمغان بیاورد. او گفت: من خیلی خوشحال هستم که تمام گفتگو های ما از یک ماه پیش، با امضای این تفاهم به تحقق خواهد رسید.

پس از سخنان رئیس ارتباطات و همکاری های بین المللی دانشگاه پرباناس، نوبت به امضای تفاهمنامه رسید که توسط حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و پرفسور دکتر مرسودی وحیو رئیس دانشگاه پرباناس انجام شد.

پس از امضای تفاهم نامه، رایزن فرهنگی چند دقیقه ای به ایراد سخن پرداخت. ایشان به روابط دیرینه ایران و اندونزی پرداخت. او سپس گفت: بیش از 350 کلمه در زبان اندونزیایی کلماتی فارسی هستند و از نظر دینی نیز حدود 90% از مردم ایران و اندونزی مسلمان هستند.

سپس ادامه داد: امروز در خاور میانه و جهان غرب،  اسلام خشن و افراطی تبلیغ می شود، ایران و اندونزی معتقد به اسلام رحمة للعالمین هستند.

آقای ابراهیمیان گفت: این همه دلیل این امر است که امروزه بیش از زمان دیگر شایسته است تعامل دو کشور عمیقتر گردد.

سال های متمادی است که ایران در تحریم اقتصادی می باشد، ولی این تحریم باعث شد که ایران قویتر شود. در تولید علم، امروز ایران در خاور میانه رتبه اول و در جهان رتبه 16 است. این نشان می دهد اگر ما مستقل باشیم و توکل به الله تبارک و تعالی داشته باشیم می توانیم رشد بکنیم.

رایزن فرهنگی سپس اظهار داشت: رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در اندونزی نقش واسطه را ایفا می کند. بدین معنی که میان این دانشگاه و دانشگاه های هم عرض در ایران رابطه ایجاد خواهد کرد.

حجت الله ابراهیمیان در پایان سخنان خود، اظهار امیدواری نمود که این قدم ها و حرکات منجر به نتیجه قابل محسوس و خوب برای دو ملت ایران واندونزی و به خصوص جوامع دانشگاهی بشود.

در پایان، آقای پرفسور دکتر مرسودی وحیو رئیس دانشگاه پرباناس به ایراد سخن پرداخت و از حضور آقای ابراهیمیان در دانشگاه تشکر کرد و گفت: ایران و اندونزی از 1000 سال پیش، یعنی از زمان پادشاهی "ماجا پاحیت" رابطه داشته است. نسخه های قدیمی متعددی وجود دارد که از ورود کشتی های بازرگانی ایرانی به اندونزی تعریف می کند.

او در ادامه گفت: هنگامی که من در حال انجام عبادت حج بوده ام با آقای اعرافی رئیس دانشگاه المصطفی ملاقات کردم. در خصوص موضوعات مختلف با ایشان گفتگو کردم و یکی از موضوعات در خصوص امکان همکاری بوده که خداوند همان لحظه در حرم دعای من را قبول کرد و توفیق داد که تفاهم نامه ای با شما امضا کنم. امسال اولین سالی است که ما رشته جدید اقتصاد اسلامی دایر نموده ایم است و امیدواریم که در این زمینه هم با ایران همکاری هایی داشته باشیم.

ایشان در خصوص مزایای تحریم برای ایران اظهار داشت: تحریم اقتصادی ایران را عزتمند نموده است و ما باید در برابر دشمنانمان از ایران یاد بگیریم.

در پایان رئیس دانشگاه گفت: امضای این تفاهم نامه نباید فقط در برگه بماند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha