شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اندونزی

حوزه/ مسئولان و کارشناسان ارشد موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سفر به اندونزی ضمن حضور در مراکز دینی و عبادی این کشور، با برخی مسئولان آموزشی و فرهنگی این کشور دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مسئولان و كارشناسان ارشد موسسه علمی فرهنگی دارالحديث به همت رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا به کشور اندونزی سفر کردند. حجج اسلام هادي صادقي قائم مقام موسسه دارالحديث، رضا برنجكار رئيس پژوهشگاه قرآن و حديث و سبحاني‌نيا معاون فرهنگي و ارتباطات بين الملل دارالحديث در اين سفر حضور دارند.

* حضور در دانشگاه اسلامی رادان

نخستين برنامه اين هيئت حضور در دانشگاه اسلام رادان فتح بود. در اين برنامه حجج اسلام صادقي، برنجكار و سبحاني نيا و همچنين دکتر حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي مورد استقبال پرفسور دكتر مختار در محل فرودگاه شهر پلمبنگ قرار گرفتند و پس از آن به محل دانشگاه رادان فتح حاضر شده و در جمع اساتيد اين دانشگاه سخنراني كردند.

در ابتداي اين مراسم پرفسور دكتر افلاطون رئيس دانشگاه رادان فتح، ضمن خوش آمد گويي به هيئت ايران گفت: ارتباط با ايران و موسسه دارالحديث براي ما مايه افتخار است و همواره به دنبال ترويج آن بوده‌ايم.

وي گفت: اين دانشگاه با 13 هزار دانشجو و 400 هيئت علمي در شش دانشكده آماده همكاري با جمهوري اسلامي ايران است.

در ادامه اين مراسم دکتر ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي در كشور اندونزي به معرفي هيئت ايراني پرداخته و جمهوري اسلامي را كشور اسلامي و علمي توصيف كرد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضائيه و قائم مقام موسسه دارالحديث در این نشست گفت: قرآن و حديث منبع اصلي فهم دين است و پس از انقلاب اسلامی در ايران نهضت علمي جديد بوجود آمده است و انقلاب اسلامي ايران برگرفته از قرآن و اهل بيت(ع) است.

وي گفت: دارالحدیث در دو شيوه حضوري و غير حضوري فعاليت مي‌كند كه در 17 كشور دنيا دانشجو داريم و به ترویج معارف اسلامي مي‌پردازيم.

قائم مقام موسسه دارالحديث ابراز داشت: اين دانشگاه پشتوانه پژوهشي قرآن و حديث در جمهوري اسلامي ايران است و در رشته‌هاي تخصصي خود رتبه‌هاي اول و دوم را در طي سال‌هاي مختلف داشته و نوآوري‌هاي علمي به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقي گفت: ما آمادگي داريم دوره‌هاي مشترك كوتاه مدت برگزار كرده تا اساتيد دانشگاه رادان فتح در ايران حاضر شده و با فضاي مباحث ما آشنا شده و اساتيد ما نيز در اين دانشگاه حاضر شده تا بتوانيم تعامل فضايي علمي داشته باشيم.

وي بيان داشت: همچنين مي‌توان سئوال‌هايي را مطرح كرد كه بر اساس آن نشست‌هاي تخصصي علمي برگزار كنيم كه مباحث حول محور آن سئوالات باشد.

قائم مقام موسسه دارالحديث به موضوع حقوق بشر اشاره كرد و گفت: يكي از مسائلي كه مي‌توان در خصوص آن بحث كرد، موضوع حقوق بشر است، در حال حاضر غربي‌ها حقوق بشر را به گونه‌اي مي‌بينند و ما حقوق بشر را با نگاه قرآني متفاوت مي‌بينيم.

وي گفت: در خصوص موضوع زن و خانواده كه امروز بسيار مهم است و غرب از بانوان استفاده ابزاري مي‌كند، بايد اين مسائل بررسي شده تا حقوق بانوان پايمال نشده و اين آمادگي وجود دارد تا اين نشست‌هاي تخصصي برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقي ابراز داشت: البته ما معتقديم كه بايد ديگر علوم را حفظ كرده و به خدمت قرآن و حديث بياوريم تا بتوانيم از آنها خط زندگي ديني بگيريم.

در ادامه روسای دانشکده های مختلف دانشگاه رادان فتح شهر پلمبنگ واقع در استان سوماترای جنوبی سوالاتی را مطرح نمودند که اساتید حاضر به آنها پاسخ گفتند.

 

* دیدار با رئیس دانشگاه اسلامي پلمبنگ

همچنین هیات اعزامی دارالحدیث با رئيس دانشگاه اسلامي پلمبنگ اندونزي ديدار و گفتگو كردند. پرفسور دكتر افلاطون رئيس دانشگاه اسلامي پلمبنگ اندونزي ضمن استقبال از هيئت ايراني، اين ديدارها را موجب گسترش تعاملات فكري و علمي دو طرف عنوان كرد.

وي افزود: بايد رفت و آمدهاي ميان دو كشور اسلامي بيشتر شده تا با همفكري همديگر بتوانيم به نتايج مطلوبي برسيم.

رئيس دانشگاه اسلامي پلمبنگ اندونزي ابراز داشت: اين دانشگاه افتخار دارد كه ميزبان هيئت ايراني باشد و همواره در خدمت شما و مجموعه تيم ايراني خواهيم بود.

حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي نيز در اين ديدار گفت: از شش ماه قبل اين سفر مورد توجه موسسه دارالحديث بود كه خوشحاليم امروز انجام شد.

وي گفت: اين سفر در راستاي امضاي تفاهمنامه سابق انجام شده كه معتقديم حضور هيئت‌هاي ايراني و اندونزي در دو كشور موجب رشد و رونق علمي خواهد شد.

ابراهيميان ابراز داشت: اين رايزني همواره در راستاي گسترش اين تعاملات تلاش مي‌كند و در اين زمينه نيز برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده كه مورد استقبال قرار گرفته است.

* بازدید از کالج اسلامی صدرا

مسئولان و كارشناسان ارشد موسسه دارالحديث از كالج اسلامي صدرا و نمايندگي جامعه المصطفي العالميه در شهر جاكارتا نیز بازديد كردند.

در اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمین سيد مفيد حسيني نماييده جامعه‌المصطفي و رئيس كالج گزارشي از وضعيت كالج ارائه كرد.

همچنين وي با ارائه پاورپوينتي به ارائه گزارش از وضعيت جاري كالج پرداخت. مقرر شد در قالب تفاهم نامه ای همکاری میان دارالحدیث و کالج اسلامی صدرا آغاز گردد.

  

  * حضور در نماز جمعه شهر پلمبنگ

در یکی دیگر از برنامه های هیات ایرانی، کارشناسان دارالحدیث با حضور در نماز جمعه پلمبنگ بر تقویت وحدت شیعه و سنی تأکید نمودند.

مسوولان موسسه دارالحديث كه حجت‌الاسلام والمسلمین صادقي قائم مقام موسسه نيز آنها را همراهي مي‌كند در كشور اندونزي حاضر شده و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته توسط رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، در مراسم‌هاي مختلف فرهنگي شركت مي‌كنند.

ديدار با روساي دانشگاه‌ها و حضور در اماكن فرهنگي و مذهبي و امضا تفاهمنامه با موسسات آموزش عالي از جمله برنامه‌هاي هيئت ايراني به اندونزي است.

  

دیدار با كاردار جمهوري اسلامي ايران در اندونزي

ضيافت شام كاردار جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي با حضور كارشناسان ارشد و مسئولان موسسه دارالحديث برگزار شد.

در اين مراسم دكتر سحرخيز کاردار موقت از مسئولان و كارشناسان ارشد موسسه دارالحديث در اين ضيافت دعوت به عمل آورد.

دكتر سحرخيز در اين مراسم با اشاره به جايگاه كشور اندونزي گفت: اين كشور فرصت بسيار مناسبي براي گسترش تعاملات علمي و اسلامي است و بايد موسسات ايراني از اين ظرفيت استفاده كنند.

وي بيان داشت: اندونزي بزرگترين كشور جهان اسلام به شمار مي‌رود و بايد موسسات ما با مراكز علمي و ديني اين كشور ارتباط گرفته و در انتقال تجربيات بكوشند.

در اين جلسه همچنين حجت‌الاسلام و المسلمين سيد مرتضي موسوي نماينده دفتر مقام معظم رهبري حضور داشت.

دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در جاکارتا نیز از ظرفیت های فرهنگی و دینی اندونزی سخن گفت.

 

* ديدار با مديرانتشارات ميزان اندونزي

حجت‌الاسلام سبحاني نيا معاون فرهنگي موسسه دارالحديث با مدير انتشارات "ميزان" كشور اندونزي ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار دو طرف بر گسترش توليدات اسلامي تاكيد و بر گسترش مفاهيم و آموزه‌هاي ديني تاكيد كردند.

پرفسور دكتر حيدرباقر مدير انتشارات ميزان اندونزي گفت: با آثار موسسه دارالحديث تا حدودی آشنا هستم و اميدوارم كه اين آثار منشأ برکات در اندونزی نیز شود. دکتر حیدر باقر بر ضرورت همکاری با انتشارات دارالفکر نیز تأکید کرد.

حجت‌الاسلام سبحاني نيا نيز در اين ديدار بر گسترش روابط فرهنگي و انتشارات دو كشور تاكيد كرد و مقرر گردید برخی از کتب دارالحدیث در آینده نزدیک توسط انتشارات میزان و دارالفکر اندونزی پس از ترجمه به زبان اندونزیایی به زیور طبع آراسته گردد.

  

* حضور در حوزه علميه احسانيه اندونزي

 كارشناسان موسسه دارالحديث از حوزه علميه احسانيه شهر پلمبنگ بازديد كردند.

در اين بازديد كارشناسان با نوع تدريس و همچنين مطالب ارائه شده آشنا شده و اين بازديدها را راهي براي گسترش همكاري ميان دو كشور عنوان كردند.

اين ديدار به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي برگزار شد كه از نزديك با مباحث مختلف اين حوزه آشنا شدند.

در جوار این حوزه علمیه، قرآن بزرگ با حروف چوبی وجود دارد که مورد بازدید هیأت کارشناسان دارالحدیث قرار گرفت.

شايان ذكر است اين حوزه زير نظر نماینده پارلمان كشور اندونزي آقاي صفوة الله اداره مي‌شود كه از سال 2002 تا 2009 با صرف هزينه يك ميليارد و 200 ميليون روپيه توانسته اين قرآن را با چوپ درست كند.

 

* دیدار با رئیس دانشگاه علوم قرآن جاکارتا

هیات اعزامی دارالحدیث و رایزن فرهنگی ایران در جاکارتا با آقای پرفسور دکتر نصرالدین عمر، رئیس دانشگاه علوم القرآن جاکارتا و قائم مقام سابق وزارت دین اندونزی، دیدار  و گفتگو کردند.

به در این دیدار ابتدا رایزن  فرهنگی، مسوولان ارشد موسسه علمی-فرهنگی را معرفی کرد و گفت: این دیدار در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه ی امضا شده قبلی انجام می پذیرد.

آقای پرفسور نصر الدین ضمن تشکر و قدردانی از حضور مسوولان دارالحدیث گفت: حضور حضرات عالی در این دانشگاه برای من مانند یک رویا می باشد. مثل این که ستاره ای از آسمان به زمین نزول کرده است. چرا که در نظر ما علماء مانند ستارگان می باشند که اطراف خود را نورانی می بخشند و من امیدوارم که حضور شما در این دانشگاه نور و برکت را برای ما بیاورید.

پرفسور نصر الدین در ادامه گفت: دانشگاه علوم قرآن جاکارتا تنها دانشگاهی است که در تحفیظ و تحسین فرآن تمرکز دارد و کارشناسان و کارشناسان ارشد متخصص در علوم قرآن و علوم حدیث تربیت می کند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم قرآن، تنها متفکر و اندیشمند تربیت نمی کند؛ بلکه مبلغ و فعالانی که در بین مردم فعالیت می کنند و به آنها در مسائل دینی کمک می کنند نیز دغدغه دارد. او گفت: ما در حال گسترش فعالیت در خارج از کشور نیز هستیم. کشور های متعددی از جمله آمریکا از ما درخواست مبلغ و امام جماعت دارند.

پرفسور نصر الدین اظهار امیدواری کرد، با همکاری موسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث بتوانیم کارهایی انجام بدهیم که هم به نفع امت اسلام در اندونزی باشد و هم  جهان.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی پس از تشکر از استقبال گرم آقای پرفسور نصرالدین اظهار داشت: قرآن و حدیث دو امر جدا ناپذیر هستند. حدیث در واقع تفسیر همان قرآن است. انشاء الله در پرتو فعالیت های علمی که داریم بتوانیم قرآن و حدیث را که دو منبع اصلی دینی هستند، متناسب با نیاز های جامعه بشری بفهمانیم، استنباط کنیم و عرضه کنیم. در حال حاضر فرهنگ اسلامی با هجوم فراوانی از فرهنگ های غیر اسلامی مواجه است و ما مسلمان ها مثل یک امت واحد به دنبال پیامبرش برای احیای مجدد اسلام متحد عمل کنیم.

وی در خصوص همکاری های دو جانبه بین دانشگاه علوم قرآن جاکارتا و موسسه دارالحدیث چند پیشنهاد اجرایی را ارائه داد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین برنجکار در خصوص پژوهشگاه قرآن و حدیث دارالحدیث توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: جناب آقای پرفسور درویش هود در سفری که به ایران داشتند تفاهم نامه ای را امضا نمودند که امیدواریم برای اجرایی شدن آن تفاهم نامه توافقاتی را داشته باشیم.

وی افزود: تمامی آثار دارالحدیث به صورت نرم افزار در حال تهیه است. ضمن اینکه برای انتقال متد های پژوهشی قرآن و حدیث آماده همکاری هستیم.

در ادامه پرفسور نصرالدین اظهار داشت: این دانشگاه هیچ مانعی برای همکاری با دارالحدیث ندارد. ما باید برای تربیت اسلامی به فکر 100 سال آینده نیز باشیم. استراتژی امت اسلامب باید تدوین گردد تا بیداری اسلامی به نحو کامل محقق شود. ایران و اندونزی ظرفیت بزرگی دارند و می توانند در جهان ایفای نقش کنند.

اندونزی بزگترین کشور اسلامی است و ایران نیز از جهت علمی زبانزد است. این دو کشور می توانند در تمدن جدید اسلامی نقش کلیدی داشته باشند. ما امیدواریم دانشگاه علوم قرآن جاکارتا به عنوان قطب قرآنی و حدیثی در این زمینه نقش مهمی در جهت وحدت شیعه و سنی ایفا نماید. اگر همه امت اسلام متحد شوند آمریکا و اروپا کوچک می شوند و در این میان، اگر ایران و اندونزی در ایجاد این تمدن جدید متحد شوند دیگران نیز تابع خواهند بود.

قائم مقام سابق وزارت دین در ادامه گفت: در یک هفته ای که در کنفرانس بین المللی اندیشه های علامه طباطبائی در ایران حضور داشته بودم، لطفی از خدای متعال نصیبم شد و پس از بازگشت کتابی در زمینه منهج تفسیری علامه نوشته ام. البته این روش همیشگی بنده است. هنگامی که در آمریکا و ایتالیا بوده ام نیز کتاب هایی به تناسب نوشته ام . هر روز در روز نامه ها مطلب می نویسم. در آینده نزدیک نیز مجموعه مطالب بنده در 5000 عنوان به چاپ خواهد رسید.

وی با ابراز علاقه به جمهوری اسلامی ایران اظهار نمود: هفته ای دو جلسه علمی با بعضی از دوستانی که ایران شناس هستند و به مباحث علمی نیز علاتقه مند هستند برگزار می کنم. در یکی از این جلسات فقط زبان فارسی را می آموزم تا با انبوه مطالب دینی و اسلامی آشنا شوم و در جلسه ای دیگر عرفان ابن عربی را بررسی می کنیم. در صورت حمایت موسسات و مراکز مهم ایرانی، دانشگاه علوم قرآن جاکارتا آمادگی دارد تا کنفرانس فاخر بین المللی با موضوع "روش تفسیری علامه طباطبائی در المیزان" را برگزار نماید.

وی در تمجید از فعالیت های رایزنی فرهنگی، ابراز داشت: از دولت ایران به خاطر اعزام یک فرد که با فرهنگ و مردم اندونزی آشنایی دارد و فعالیت هایش در راستای تحکیم روابط علمی و فرهنگی دو کشور است تشکر می کنم، و از آقای دکتر ابراهیمیان نیز  بابت مجموعه فعالیت ها و نیز ایحاد ارتباط فیما بین دارالحدیث و دانشگاه علوم قرآن جاکارتا قدردانی می نمایم.

حجت الاسلام صادقی با استقبال از پیشنهاد دکتر نصرالدین اظهار داشت: برگزاری این سمینار فاخر با حمایت ایران با نظر مثبت، به موسسات مربوطه منعکس خواهد شد تا در چند ماه آینده شاهد تحقق آن در جاکارتا باشیم .

ابراهیمیان رایزن فرهنگی در ادامه در جمع بندی مجموعه مذاکرات اظهار داشت: با توجه به مباحث مطرح شده، می توان موارد مورد توافق را به صورت ذیل بیان نمود:

1.       تلاش دارالحدیث برای برگزاری کنفرانس فاخر بین المللی با موضوع "روش تفسیری علامه طباطبائی در المیزان" با همکاری سازمان ها و موسسات علمی-اسلامی ج.ا.ا

2.       حضور دو استاد از دارالحدیث در دانشگاه علوم قرآن جاکارتا جهت برگزاری کارگاه  آموزشی مرتبط با قرآن و حدیث

3.       حضور اساتید دانشگاه علوم قرآن جاکارتا در دارالحدیث جهت گذراندن دوره های آموزشی و پژوهشی مرتبط با قرآن و حدیث

4.       کمک دارالحدیث جهت حضور برخی از اساتید دانشگاه علوم قرآن جاکارتا در موسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث برای تعمیق بخشیدن به یافته های قرآنی و حدیثی

5.       برگزاری مباحثات مشترک در قالب سمینار با موضوعات : حقوق بشر، حقوق زنان، محیط زیست، صلح، خانواده و سایر موضوعات مرتبط

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha