پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
14

حوزه/ اندونزی پر جمعیت ترین کشور مسلمان در جهان است و ایران کشور اسلامی در حال پیشرفت است که شعارش "ایجاد تمدن جدید قرآنی" می باشد. اگر ایران و اندونزی متحد بشوند این تمدن جدید قرآنی سریعتر و آسانتر تشکل خواهد گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با خانم پرفسور دکتر خزیمه رئیس دانشگاه علوم القرآن جاکارتا دیدار و گفتگو کرد.

در جاکارتا دو دانشگاه علوم قرآن وجود دارد: دانشگاه علوم قرآن به ریاست پرفسور دکتر نصرالدین عمر «مخصوص برادران» و دانشگاه علوم قرآن به ریاست پرفسور دکتر خزیمه «ویژه خواهران»

در این دیدار خانم دکتر رامله ویجایاتی معاون اول دانشگاه که حافظ کل قرآن نیز می باشد و همچنین خانم دکتر ماریا ألفه معاون دوم دانشگاه و از قاریان برجسته اندونزی، نیز حضور داشتند.

رایزن فرهنگی ایران در این دیدار اظهار داشت: این دیدار به غیر از اظهار تبریک به جنابعالی برای مسوولیت در این دانشگاه، به منظور ایجاد همکاری های دوجانبه در زمینه فعالیت های قرآنی صورت می گیرد.

آقای ابراهیمیان گفت: اندونزی پر جمعیت ترین کشور مسلمان در جهان است و ایران کشور اسلامی در حال پیشرفت است که شعارش "ایجاد تمدن جدید قرآنی" می باشد. اگر ایران و اندونزی متحد بشوند این تمدن جدید قرآنی سریعتر و آسانتر تشکل خواهد گرفت.

در این دیدار در خصوص دو نکته تبادل نظر به میان آمد:

1.       حضور استاد ایرانی در دانشگاه برای آموزش دوره تخصصی صوت و لحن قرآن کریم.

2.       استفاده از استاد اعزامی قرآنی در ماه مبارک رمضان.

رئیس دانشگاه با استقبال از دو پیشنهاد اظهار داشت پس از انجام مشورت های لازم توسط شورای دانشگاه، اقدامات بعدی صورت خواهد پذیرفت.

* دیدار با وزیر پیشین دین اندونزی  وزیر پیشین دین اندونزی

خبر دیگری از اندونزی حاکی است دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران با پرفسور دکتر عقیل منور، وزیر سابق دین و رئیس انجمن "اتحاد الاخوة للقراء و الحفاظ" دیدار و گفتگو گرد.

در این دیدار در خصوص همکاری های قرآنی بین رایزنی فرهنگی ایران و انجمن "اتحاد الاخوة للقراء و الحفاظ" بحث و تبادل نظر به میان آمد.

دکتر ابراهیمیان اظهار داشت: با توجه به اینکه اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان در اندونزی می باشد و زمینه و استعدادهای بسیار زیادی برای ایجاد فعالیت های قرآنی در این کشور وجود دارد لذا جمهوری اسلامی ایران آماده است در این زمینه با تشکیلات مهم "اتحاد الاخوة للقراء و الحفاظ" همکاری جدی برقرار نماید و در اولین گام می توانیم برگزاری دوره های آموزشی تخصصی صوت و لحن قرآن کریم توسط یک استاد خبره قرآنی ایرانی در اندونزی را در دستور کار قرار دهیم.

پرفسور دکتر عقیل منور با اظهار خوشحالی از این رویکرد رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، اظهار داشت: بنده رئیس "اتحاد الاخوة للقراء و الحفاظ" هستم لذا در جای جای اندونزی امکان فعالیت قرآنی وجود دارد و معمولا برای فعالیت های قرآنی و انتخاب حافظ و قاری از ما دعوت می کنند؛ به عنوان مثال در ماه اوت مسابقات سراسری دانشجویی قرآن در مهمترین دانشگاه اندونزی یعنی دانشگاه UI در دپوک با حضور 150 دانشگاه برگزار خواهیم نمود که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به بنده لطف دارد و پارسال سفر به ایران داشته ام و نیز چند روز آینده نیز در مسابقات بین المللی قرآن در تهران دعوت هستم، لذا مایلم در آن مسابقات دانشجویی از ایران نیز حضور داشته باشند و لذا پس از برگشت از ایران مقدمات ارسال دعوت نامه را انجام خواهم داد.

وزیر اسبق دین اندونزی در ادامه اظهار داشت: ما مایل هستیم در جلسه کاری مجموعه بایسته های فعالیت های قرآنی با جمهوری اسلامی ایران را لیست و در یک پروسه زمانی به منصه ظهور برسانیم.

در پایان این دیدار نسبت به دو امر توافق حاصل شد:

1.       حضور داور، حافظ و قاری ایرانی در مسابقات ملی دانشجویی تلاوت و حفظ قرآن کریم که با حضور برگزیدگان از 150 دانشگاه در محل دانشگاه UI برگزار خواهد شد.

2.       بررسی زمینه های فعالیت های قرآنی بین رایزنی فرهنگی ایران و انجمن "اتحاد الاخوة للقراء و الحفاظ" پس از بازگشت استاد از سفر به ایران جهت داوری در مسابقات بین المللی قرآن کریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha