پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
15

حوزه/ رئیس مطالعات خاورمیانه دانشگاه اندونزی گفت: برای ایجاد تمدن جدید اسلامی تنها کشور با ظرفیت، که در خاورمیانه باقی مانده، جمهوری اسلامی ایران می باشد که به آن امید داریم و از کشور های دیگر در خاورمیانه نمی توانیم انتظار داشته باشیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با دکتر محمد لطفی زهدی رئیس مطالعات خاورمیانه دانشگاه اندونزی و عضو سازمان وقف اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، دکتر لطفی ابتدا درباره سازمان وقف اندونزی توضیح داد و گفت: این سازمان بنا بر قانون شماره 41 سال 2004 در باره وقف، تشکیل شده و اعضای این سازمان مستقیما توسط رئیس جمهور تعیین می شوند.

او در ادامه وظایف سازمان اوقاف را شرح کرد که از جمله وظایف این سازمان عبارت است از:

1.       ثبت اشیاء و زمین های وقفی

2.       تعیین ناظر

3.       داوری در نزاع در خصوص زمین

وی اظهار داشت: ما در حال ایجاد بانک وقف هستیم که اشیاء وقفی منقول یا غیر منقول را اداره خواهد کرد. کشورهای مختلف در این بانک سرمایه گذاری می کنند و ما از ایران دعوت می کنیم که اگر مایل است در این بانک هم سرمایه گذاری کند.

سپس آقای ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران اظهار داشت: من یک سال پیش با مسوولان سازمان وقف جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشتم. هدف من در این ملاقات، نزدیک کردن سازمان وقف اندونزی و سازمان وقف ایران بود.

وی درباره سازمان اوقاف و امور خیریه ایران توضیح داد و اظهار داشت: در اندونزی هم دو ملاقات با وزارت دین، یعنی  آقای دکتر حمکا، مدیر کل امور وقف وزارت دین اندونزی و آقای دکتر محاسین معاون وزیر، داشتم. نظر من در این دو ملاقات این بود که با دعوت رسمی دولت اندونزی، سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران از اندونزی بازدید کنند و همکاری هایی مانند برگزاری سمینار بین المللی در خصوص والی سونگو (اولیای نه گانه اندونزی) یا ترمیم مقبره های اولیای نه گانه، ایجاد کنند.

دکتر لطفی با استقبال از پیشنهاد رایزن فرهنگی گفت: رابطه بین ایران و اندونزی بسیار نزدیک است. مولانا مالک ابراهیم یکی از اولیای نه گانه اندونزی، در واقع ایرانی است و از شهر کاشان می باشد.

آقای دکتر محمد لطفی زهری که استاد دانشگاه اندونزی (UI) می باشد اظهار داشت: همکاری بین این دو سازمان را می توان از همکاری های آکادمیک و مباحث تاریخی شروع کرد و اگر ممکن باشد حاصل تحقیقات محمد اقبال (یکی از اساتید زبان فارسی دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا که مرحوم شده اند) که به عنوان پایان نامه در دانشگاه تهران در خصوص ایران و اندونزی، انجام داده است به زبان اندونزیایی ترجمه شود.

وی در خصوص همکاری در امور وقف، اظهار داشت: با اینکه سازمان وقف اندونزی هنوز جوان است ولی استعدادهای فراوانی دارد. زمین های وسیعی که از پادشاهان پیشین به ارث رسیده در اختیار سازمان وقف است. به عنوان مثال در بانتن 180 هکتار و در شهر سمارانگ 80 هکتار. این همکاری را از دو طریق می توان انجام داد: اول همان طور که شما پیشنهاد داده اید، مسوولان سازمان اوقاف ایران به اندونزی بیایند و یا مسوولان سازمان وقف اندونزی به ایران سفر کنند و از تجربیات سازمان اوقاف ایران در اداره امور وقف استفاده کند.

در پایان آقای دکتر لطفی اظهار داشت: برای ایجاد تمدن جدید اسلامی تنها کشور با ظرفیت، که در خاورمیانه باقی مانده، جمهوری اسلامی ایران می باشد که به آن امید داریم و از کشور های دیگر در خاور میانه نمی توانیم انتظار داشته باشیم. در جنوب شرق آسیا، تنها اندونزی است که بزرگترین ظرفیت را دارد. لذا من امیدوارم اندونزی و ایران در این راستا دست در دست هم قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha