سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
14

حوزه/ سمينار "نگاه جامع به احاديث در دنياي معاصر" در دانشكده اصول الدين دانشگاه اسلامي سونان اندونزي برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سمينار نگاه جامع به احاديث در دنياي معاصر توسط دانشكده اصول الدين دانشگاه اسلامي سونان كاليجاگای شهر جوگجاكارتا اندونزي با حضور پرشور اساتيد و دانشجويان رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي برگزار شد.

در اين سمينار رايزن فرهنگي ايران نيز كه مدعو دانشگاه بود با ارائه مقاله به دفاع از آموزه هاي مكتب اهل بيت (ع) پرداخت.

سخنرانان و ارائه دهندگان مقالات عبارت بودند از:

1-      آقاي دكتر شهيران رئيس گروه قرآن و حديث دانشگاه

2-      آقاي دكتر عالم روسوانتارا رئيس دانشكده اصول الدين

3-      سركار خانم روحيني ذوحياه معاون دانشگاه

4-      پرفسور دكتر عقيل منور استاد تمام دانشگاه و وزير اسبق امور ديني اندونزي

5-      پرفسور دكتر سرپادي استاد تمام دانشگاه

6-      دکتر حجت الله ابراهيميان رايزن فرهنگي ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه

در ابتداي اين سمینار دكتر شهيران هدف از برگزاري اين سمينار را تبيين كرد و از حضور رايزن فرهنگي ايران جهت تبيين ديدگاه هاي شيعه تقدير و تشكر نمود.

* استقبال دانشکده اصول الدین اندونزی از همکاری با ایران

سپس آقاي دكتر عالم روسوانتارا رئيس دانشكده اصول الدين ابراز داشت: ما مي توانيم نقش خود را به عنوان عالمان علوم اسلامي با استفاده از حديث جهت حل مشكلات جامعه مشخص كنيم. بديهي است كه اين قدم اول است كه بايد در اين مسير مجاهدت هاي علمي انجام دهيم.

در ادامه سركار خانم روحيني معاون دانشگاه اظهار داشت: من از طرف رياست دانشگاه از همه به خصوص رايزن فرهنگي ايران تشكر مي‌كنم كه در اولين اقدام پس از امضاي تفاهمنامه اين دانشگاه با دارالحديث در حدود يك ماه قبل، با حضور در اين سمينار اراده بر همكاري علمي را ثابت نمودند.

وي گفت: رياست دانشگاه اراده قوي براي همكاري‌هاي علمي دارد، همه مي‌دانيم كه اختلاف علمي و فقهي اجتناب ناپذير است ولي بايد نسبت به هم دیگر احترام متقابل گذاشت و به غني سازي اشتراكات بپردازيم. ما مي‌خواهيم با رعايت اعتدال، انديشه باز در اين دانشگاه حفظ شود.

در ادامه اين جلسه آقاي پرفسور عقيل منور وزير اسبق ديني اندونزي به گستردگي علوم حديث اشاره كرد و گفت: امروز علوم حديث به 65 رشته رسيده است و ممكن است گسترده‌تر شود.

وي به تقسيم بندي علوم حديث پرداخت و يادآور شد: براي فهم جامع از احاديث بايد مطالعات پيراموني را فراموش نكنيم.

استاد تمام رشته حديث دانشگاه بيان داشت: برگزاري اين سمينارها كمكي به روحيه تقريب خواهد كرد چرا كه اختلافات ميان شيعه و سني را از نظر علمي واضح مي‌كند و از برخورد جاهلانه مي‌كاهد. وي تاكيد كرد: در بيان استدلال‌ها بايد محكم نظر خود را بدون واهمه به صورت علمي مطرح كنيم.

نگاه اجتماعی به احادیث داشته باشیم

در ادامه آقاي پرفسور دكتر سرپادي استاد تمام رشته تفسير و حديث در خصوص علوم حديث در حل مشكلات مسائل جهان به ايران سخن پرداخت. وي ابتدا با اشاره به شكل گيري تكفيري‌ها عنوان داشت: بدون شك گروه‌هاي تكفيري مانع از تشكيل مباحث اينچنيني هستند.

وي گفت: يك متن حديث در زمان خاص و منطقه خاص معنا شده است و بايد بحث شود كه چگونه مي‌تواند براي زمان ما هم حلاّل مشكلات باشد. امام شافعي فهم خود را با اجتهاد از احاديث بيان كرد حال ما به عنوان مجتهدان بايد بفهيم كه استنباط ما چيست. كتب احاديث با اينكه شروح زيادي دارد اما نياز جوامع براي حل مشكلات توسط احاديث مورد انتظار است.

وي گفت: موضوع فقه الحديث بسيار مهم است و بايد فراتر از نگاه فردي به احاديث نگاه اجتماعي داشته باشيم، وي سپس به موضوع يمن اشاره كرد و گفت: آيا حمله به مردم يمن طبق آموزه‌هاي حديثي است؟

وي در ادامه نسبت به مذهب شيعه واكنش نشان داد و گفت: پيروان اين مذهب از مدت ها قبل در اندونزي بوده‌اند ولي چرا اكنون  بازار آنها داغ شده و به آنها تهمت مي‌زنند؟، فرهنگ ما اهل تسنن از شيعه گرفته شده است، لذا دعواها به دليل عدم آگاهي است.

دكتر سريادي در ادامه گفت: شيعيان از نظر منابع قوي هستند. اسلام براي حل مشكلات راه خشن را نمي‌پسندد لذا اگر اينگونه تفسير كنيم فهم را محدود كرده‌ايم لذا بايد تفسير مجدد از حديث داشته باشيم.

وي گفت: اينكه همواره دنبال اين باشيم كه فلان حديث صحيح است و يا موثق يا ضعيف مشكلي را رفع نمي‌كند، امروز با استفاده از احاديث بايد مشكلات فقر و اقتصادي و اجتماعي را برطرف كرد.

سخنرانی نماینده شیعی در سمینار

در ادامه حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي و عضو هيئت علمي دانشگاه و همچنين طلبه حوزه علميه قم در خصوص واژه فقه جعفري و اماميه و شيعه و نیز مكتب اهل بيت(ع) توضيحاتي ارائه كرد و اظهار داشت: اين واژه ها از يك حقيقت اخذ شده است.

وي در ادامه به تعريف حديث از نگاه شيعيان پرداخت و با ارائه تعريفي از نگاه شيخ بهايي موضوع را تبيين نمود.

همچنين ابراهيميان در اين جلسه از اشتراكات ميان شيعيان و اهل سنت سخن گفت و علوم پيراموني حديث را تشريح كرد.

اين طلبه حوزه علميه قم با بیان منابع حديثي درباره كتابهاي: كافي، من لا یحضره الفقیه، تهذيب، و استبصار سخن گفت و شاه كار مرحوم كليني، شيخ صدوق و شيخ طوسي را تبیین نمود.

وي در ادامه با تبيين سه منبع حديثي متاخر، از كتاب هاي وافي و وسائل الشيعه و بحار الانوار سخن گفت و مندرجات اين كتابها را به طور اجمال بيان نمود.

ابراهيميان در ادامه به چالش هاي امروزي و رويكرد غير فردگرايانه به حديث را يادآور شد و از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه سخن به ميان آورد.

در ادامه اين سمینار، طبق روال هميشگي سمينارها در مراكز علمي اندونزي وقت قابل توجهي به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد كه عمده سئوالات دانشجويان و اساتيد متوجه استاد ايراني حاضر در جلسه بود.

اين سمينار در وقت عصر با اهداي لوح يادبود به سخنرانان، به كار خود پايان داد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha