جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
1

حوزه/ در دیدار رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با قائم مقام دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا توافق شد: کنفرانس بین المللی "روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان" در جاکارتا برگزار شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در جاکارتا با دکتر درویش هود قائم مقام دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا دیدار و گفتگو کرد.

موضوع این دیدار، چگونگی همکاری های رایزنی فرهنگی با دانشگاه علوم قرآن جاکارتا، در خصوص فعالیت های قرآنی و برگزاری کنفرانس بین المللی "روش تفسیر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان" بود.

حدود سه ماه قبل پرفسور دکتر نصر الدین عمر قائم مقام سابق وزارت دین و رئیس دانشگاه علوم القرآن جاکارتا پس از بازگشت از ایران موضوع برگزاری کنفرانس بین المللی روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان را در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین صادقی از دانشگاه قرآن و حدیث با ایشان که رایزن فرهنگی نیز حضور داشت، ارائه نمود. این ایده دکتر نصر الدین عمر از آنجا نشأت گرفت که ایشان با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا با ارائه مقاله در همایش بین المللی "اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان" در آبان ماه 93 به شهر قم سفر نموده است که خود، اظهار داشت: با توجه به حضور برجستگان قرآنی در ایران و نیز ارائه مقالات ارزشمند در آن کنفرانس و از طرفی نیاز مبرم جامعه قرآنی کشور های جنوب شرق آسیا به آگاهی از این مباحث، موضوع برگزاری کنفرانس بین المللی روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان را با همکاری نهاد های ایرانی در جاکارتا و با حضور عالمان برجسته قرآنی از کشور های جنوب شرق آسیا، پیشنهاد می نمایم.

به دنبال این طرح قائم مقام سابق وزارت دین اندونزی در جلسه اسفند 93 با معاون فرهنگی قوه قضائیه در جاکارتا، ابراهیمیان، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران مسوولان امر را در جریان این موضوع مهم قرار داد.

در دیدار روز دوشنبه رایزن فرهنگی با قائم مقام دانشگاه علوم القرآن، آقای درویش هود در باره پیگیری های اولیه این پیشنهاد و نیز سایر فعالیت های تخصصی قرآنی میان جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم قرآن، مباحث لازم مطرح شد.

ابراهیمیان در این دیدار اظهار داشت: ما به طور مشخص در باره بحث و تبادل نظر در خصوص سه موضوع، این جلسه را تشکیل داده ایم:

اول: برگزاری پیش کنفرانس روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان در ماه مبارک رمضان.

دوم: بحث و تبادل نظر در باره چگونگی برگزاری اصل کنفرانس.

سوم: تصمیم گیری نسبت به سایر فعالیت های تخصصی قرآنی.

در ادامه ابراهیمیان از ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران نسبت به تبادل تجربیات قرآنی بین ایران و اندونزی سخن گفت و حدود ده فعالیت که در حال حاضر امکان همکاری مشترک در آن وجود دارد را برشمرد.

برخی از فعالیت ها برگزاری دوره تخصصی نغمه های قرآن کریم در دانشگاه جاکارتا با تدریس استاد ایرانی بوده است.

وی افزود: مردم اندونزی و ایران  هر دو عجم هستند و از این جهت راحت تر می توانند روش های یکدیگر را درک نمایند لذا ما در این تعامل از تجربیات اندونزی نیز استفاده خواهیم نمود.

دکتر درویش هود ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات و نیز موضوع کفتکو اظهار داشت: ما اراده جدی بر این همکاری داریم و لذا در اولین قدم، آقای دکتر معید از اعضای هیأت علمی دانشگاه، خود که بسیار فعال می باشند را برای پیگیری های لازم معرفی می نمایم و ایشان نیز در این جلسه حضور دارند تا از کم و کیف مباحث آشنا شوند.

سپس قائم مقام دانشگاه علوم قرآن اظهار داشت: با پیش کنفرانسی با حضور شخصیت های قرآنی موافق هستیم و به سرعت مراحل مقدماتی را به پایان می رسانیم.

در ادامه ایشان افزود: ضمن موافقت با برگزاری اصل کنفرانس، ترجیح می دهیم برای برگزاری شایسته آن از نظر علمی و اجرایی، زمان مناسب را در اختیار داشته باشیم به همین منظور ما منتظر نظر های نهاد های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

پرفسور درویش هود در پایان اظهار داشت: برای نغمه های قرآنی و نیز روش حفظ قرآن از کشور مصر اساتید مبرز به دانشگاه ما اعزام می شدند و در این خصوص از اساتید ایرانی نیز استقبال می کنیم.

ابراهیمیان در پایان این ملاقات ضمن اظهار خرسندی از 4 توافق مهم ذیل در این دیدار، اظهار داشت موضوع برگزاری کنفرانس در آینده و همچنین چگونگی حمایت جمهوری اسلامی ایران در اسرع پیگیری خواهد شد تا با نظر مسئولان شاهد تحقق قدم های اولیه برای اجرای آن در جاکارتا باشیم.

1.معرفی دکتر معید به عنوان رابط فعالیت های مشترک قرآنی بین رایزنی فرهنگی و دانشگاه علوم قرآن جاکارتا.

2. برگزاری پیش کنفرانس "روش تفسیری علامه طبابایی در المیزان"، در ماه مبارک رمضان با حضور شخصیت های علمی.

3.       انجاتم مقدمات لازم جهت برکزاری کنفرانس "روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان" با حضور برجستگان قرآنی از کشور های جنوب شرق آسیا

4.       همکاری ایران با دانشگاه علوم قرآنی اندونزی نسبت به اعزام اساتید ایرانی در زمینه روش های تخصصی حفظ قرآن و نیز نغمه های قرآنی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha