دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پرفسور سعید عقیل منور و حجت الله ابراهیمیان

حوزه/ اساس و پایه بسیاری از دستگاه هاي موسيقي قرآني و نغمات از منطقه فارس و ايران است و از اين جهت ما به خاطر اين قدمت فرهنگ، تمدن و فعاليت هاي قرآني اين كشور بزرگ، آمادگي داريم با جمهوري اسلامي ایران ارتباط قرآني داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي به منظور گسترش فعاليت‌هاي قرآني در اين كشور با پرفسور دكتر سعيد عقيل منور رئيس اتحاديه قاريان و حافظان و هيئت رئيسه اين اتحاديه ديدار و گفتگو كرد.

پرفسور دكتر سعيد عقيل منور وزير اسبق دين اندونزي از چهره‌هاي برجسته قرآني و حدیثی كشور اندونزي محسوب می شود كه چندي پيش نيز در مسابقات بين المللي قرآن کریم در ايران به عنوان داور حضور داشت.

با توجه به رويكرد جديد رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي در خصوص فعاليت‌هاي قرآني، ديدارهايي با فعالان قرآني اين كشور تدارك ديده شده كه ديدار با پرفسور دكتر عقيل منور در اين راستا است.

پرفسور دكتر عقيل منور امروزه به عنوان استاد ممتاز علوم قرآنی و حدیثی، داور بین المللی و رئيس اتحاديه قاريان و حافظان قرآن كريم اندونزي فعاليت مي‌كند كه حدود دو ماه قبل، پيش از سفر به ايران اسلامی نيز با رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي ديدار و گفتگو داشت. در آن ديدار حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي ایران رويكردهاي جديد قرآني را تبيين و تشريح كرده بود كه مورد استقبال پرفسور دكتر عقيل منور قرار گرفت و مقرر شد تا پس از بازگشت از ايران اين مباحث بررسي و كاربردي شود.

پس از بازگشت ايشان از ايران، بار ديگر موضوع توسط رايزني فرهنگي پيگيري كه با توجه به دستور رئيس اتحاديه قاريان و حافظان قرآن كريم اندونزي به معاونان اتحاديه براي بررسي موضوع، دو جلسه کاری چند ساعته با معاونان اتحاديه توسط رايزني فرهنگي  برگزار شد كه در آن جلسات به فعالیت مشترک قرآنی خوبی رسیدند؛ در آن جلسات مقرر شد كه پس از بررسي نهايي موضوع و انتقال توافقات به پرفسور دكتر عقيل منوراقدامات عملی انجام پذیرد.

در اين جلسه مهم كه روز گذشته به منظور تصويب مجموعه فعاليت هاي قرآني كه ايران مي تواند با اين اتحاديه برقرار كند، برگزار شد، علاوه بر پرفسور دکتر عقیل منور، استاد يوسف از داوران بين المللي نيز حضور داشت.

اين داور اندونزيايي خطاب به رایزن فرهنگی ایران گفت: اساس و پایه بسیاری از دستگاه هاي موسيقي قرآني و نغمات از منطقه فارس و ايران است و از اين جهت ما به خاطر اين قدمت فرهنگ و تمدن و فعاليت هاي قرآني اين كشور بزرگ، آمادگي داريم با جمهوري اسلامي ایران ارتباط قرآني داشته باشد.

ابراهیمیان رایزن فرهنگی سفارت ایران طی سخنانی مجموعه فعالیت های تخصصی قرآن که امکان تحقق آن با مشارکت اتحادیه قاریان و حافظان اندونزی وجود دارد را به تفصیل برشمرد و سپس به تبیین هر یک از عناوین پرداخت.

رایزن فرهنگی افزود: به عنوان مثال در زمینه آموزشی در عرصه های: حفظ قرآن، روخوانی و تجوید، نغمات قرآنی، فن ترجمه قرآن و نیز مفاهیم قرآنی، ما دارای متد و روش جدیدی هستیم که آمادگی داریم با اعزام استاد ایرانی این تجربیات آموزشی را به اندونزی منتقل نماییم و متقابلا از تجربیات کشور بزرگ اندونزی نیز استفاده نماییم.

در ادامه رایزن فرهنگی اضافه نمود: محور آموزشی تنها یکی از محور های همکاری هاست و سپس به تبیین  سایر محور ها پرداخت.

در ادامه جلسات معاونان اتحاديه به ارائه گزارش پرداخته و مسئولان اجرايي نظرات خود را بيان كردند، دكتر سفيان سليمان يكي از معاونان اتحاديه گزارشي از جلسه قبلي با رايزن فرهنگي ارائه كرد و در نهايت پرفسور دكتر عقيل منور اظهار داشت: ما با كمال ميل آمادگي داريم با ايران ارتباطات قرآني داشته باشیم و نسبت به مجموعه توافقاتی که قبلا انجام پذیرفت و نیز مواردی را که امروز رایزن فرهنگی ایران مطرح نمودند مجموعا پس از برگزاری جلسه کاری نهایی در اتحادیه در قالب جدول همکاری های مشترک قرآنی اتحادیه قاریان و حافظان اندونزی با جمهوری اسلامی ایران تقدیم خواهیم نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha