جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به راه های فرهنگ صرفه جویی در کشور، ابراز داشت: یکی از این راه ها، زیربنایی و بلندمدت است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد تا بتوان پاسخی مناسب گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در همایش فتح خاکریز اسراف که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم  برگزارشد، با اشاره به مسئله اسراف و تبذیر، اظهار داشت: "اسراف و تبذیر، تباهی سرمایه ها" موضوع پایان نامه بنده در سال 1369 بود که در مقطع کارشناسی ارشد به رشته تحریر در آوردم که تبدیل به کتاب شده است.

وی ادامه داد: این پایان نامه در سالی نوشته شد که مقام معظم رهبری آن سال را با این عنوان انتخاب کرده بودند که در آن مباحثی را به صورت ریشه ای مطرح کرده ایم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اسراف در کشور بسیار زیاد است که از گناهان کبیره می‌باشد و غالبا مردم به آن توجهی ندارند.

این خطیب مشهور خاطرنشان ساخت: از گذشته تا به امروز درباره حجاب، اختلاس، ربا، فحشا و ... بسیار صحبت شده و از اسراف کمتر سخن به میان آمده که باید برای آن فکری دقیقی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: امروز مصرف بسیاری از اقلام در کشور، همتراز با برخی از کشورهاست که جمعیت بالاتری از ما دارند و باید توجه ویژه به آن داشت.

وی بیان داشت: اسراف و تبذیر دو مقوله جداست که برخی از مترجمین قرآن به آن توجه نداشته و به یک معنا گرفته اند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی با بیان این مطلب که اسراف به معنای تجاوز از حد است، اظهار داشت: اسراف از ریشه سُرفَ بوده و به کِرمی گفته می شود که در میوه وجود داشته و آن را خراب می کند.

این خطیب مشهور یادآور شد: در قرآن کریم 23 مرتبه کلمه اسراف بیان شده و در موضوعات گوناگونی آمده است و تبذیر از بذر گرفته شده و به معنای دور ریختن است.

وی افزود: مُبذر اتلاف می کند و مُسرف، مصرف کننده بیش از حد است.

این کارشناس حوزوی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: حضرت می فرماید: «للمسرف ثلاث علامات یشتری ما لیس له و یلبس ما لیس له و یأكل ما لیس له/ اسراف‌گر سه نشانه دارد، چیزی كه مناسبش نیست می‌خرد و چیزی كه مناسبش نیست می‌پوشد و چیزی كه مناسبش نیست می‌خورد».

این خطیب مشهور خاطرنشان ساخت: ملا احمد نراقی در تفسیر این روایت می فرماید: مُسرف می خورد آنچه را که در شأن او نیست و چیزی می خرد که در شأن او نیست و چیزی می پوشد که در شأن او نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به ریشه های اسراف در جامعه، تصریح کرد: جهل و نادانی، وسواس، رفاه زدگی، رقابت و تقلید از جمله ریشه های اسراف در میان مردم می باشد.

وی افزود: امروز بسیاری از مردم از موضوع اسراف اطلاع کمی دارند و باید با بیان آیات و روایات به تبلیغ شایسته آن بپردازیم.

این کارشناس حوزوی با اشاره به رفاه زدگی برخی از مردم، اظهار داشت: اگر نگاهی به جامعه بیاندازیم، با انواع خانه ها، ماشین های تک سرنشین، لوازم منزل آنچنانی و ... مواجه می شویم که نشان از رفاه زدگی است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به راه های صرفه جویی در کشور، ابراز داشت: یکی از این راه ها، زیربنایی و بلندمدت است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد تا بتوان پاسخی مناسبی از آن گرفت.

این خطیب دینی ادامه داد: به عنوان مثال برای اینکه بتوانیم به مردان بگوییم که انگشتر طلا گناه دارد و نباید در دست داشته باشند، می توانیم این موضوع را در اجتماع طلاسازان جا بیاندازیم که انگشتر طلا برای مردان درست نکنند که با این حرکت، خود به خود این گناه جمع خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: باید الگوی مصرف صحیح را به مردم ارائه داد که طبیعتا با این حرکت فرهنگ استفاده درست نیز جای می افتد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha