دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت اسلامی والمسلمین علی اسلامی

حوزه / مرجعیت شیعه از جنس آسمانی است و همانطورکه در استمرار امامت تأثیر گذار بود در حفظ انقلاب و اسلام نیز نقش مهمی دارد و این نقش قابل انکار نیست.

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی، عضو خبرگان رهبری درآستانه سالگردپیروزی انقلاب اسلامی ونقش مرجعیت دینی درپیدایش این انقلاب بزرگ در گفت گو با سرویس علمی فرهنگی خبر گزاری حوزه، گفت : بعداز پیامبر(ص) ،وصایت و ولایت به وسیله ائمه طاهرین(ع) اجرا می شود و ائمه طاهرین(ع) عهده دار هدایت مردم در جامعه می باشند.

وی افزود:امامت ادامه دهنده رسالت انبیاء الهی است و تنها فرق امام و نبی این است که به امام وحی نمی شود.

عضوخبرگان رهبری گفت: بعد از شهادت امام حسن عسکری، ولایت و سرپرستی جامعه به حضرت مهدی (ع) می رسد. و ایشان بیش از 60 سال عهده دار هدایت مردم می شوند. ولی به دلایلی از سوی خداوند ،امام زمان(عج) از نظرها غایب می شوند .   

* مراجع دینی، مشابه امامان هستند

حجت الاسلام و المسلمین اسلامی یاد آورشد: وقتی امام  مهدی (ع) بیش از 60 سال در عصر غیبت صغری از طریق ارتباط با نواب خاص هدایت مردم را عهده دار شدند و بعد به خاطر مصلحتی غیبت می­کنند و از چشم ظاهری مردم پنهان می شوند. خدا این هدایت را قطع نکرد ،اگر چه امام مهدی (ع) دربین مردم نیست ولی این گونه نیست که هدایت و امامت تعطیل شده باشد. امام مهدی(عج) به خاطر حکمتی غایب هستند اما در زمان غیبت هدایت و دین مردم تعطیل نمی شود. و این هدایت به جانشیان امام یعنی ولی فقیه واگذار شده است و این جزء مبانی اسلام است که ولی فقیه و مرجعیت  شیعه بعد از غیبت، عهده دار رسالت انبیاء است و مراجع دینی گرچه مانند امام نیستند، ولی مشابه امامان هستند.

وی خاطرنشان ساخت:شیخ مفید یکی از آن مراجع بود­که­ بعداز غیبت امام دوازه­هم سرپرستی جامعه اسلامی را برعهده گرفت و همان رسالت انبیاء و امامان را دنبال می کرد.

این ها نشان می دهد که مرجعیت شیعه مورد توجه حضرات معصومین(ع) است و شیخ مفید و سید رضی و امام خمینی مشابه امامان شِفا بخش می باشند.

*مرجعیت شیعه تالی تلو امام معصوم (ع) است

مسئول انتشارات جامعه مدرسین بیان داشت: مرجعیت شیعه جایگاه مقدس عصمت و امام مهدی(عج) را در جامعه اسلامی دارد و تالی تلو امام معصوم (ع) است و مرجعیت همان کاری انجام می دهد که معصوم انجام می دهد. و امام خمینی بعد از  رحلت سایر مراجع مانند شیخ مفید، سید رضی و امثال آن بزرگواران، چنین جایگاهی داشته است ،مرجعیت شیعه جانشنین امامت و آخرین امام است. وقتی ولی فقیه حرف می زند و هدایت می کند مثل این است که حضرت مهدی (ع) سخن می گوید و هدایت می کندو خدا این جایگاه را تنظیم کرد تا در زمان غیبت معصوم، جانشینان او، ولایت و سرپرستی جامعه اسلامی را به عهده بگیرند لذا هیچ وقت جامعه از حجت خدا خالی نمی ماند.

*مردم برای حفظ جایگاه مرجعیت ازجان مایه می گذارند

این استاد حوزه اذعان داشت:مرجعیت شیعه جایگاه بسیار بالایی در بین مردم دارد و رمز ماندگاری این انقلاب همین عنصر مرجعیت است و مردم برای  این جایگاه وحفظ آن از جان خود مایه می گذارند و نمی گذارند گزندی به این پایگاه عظیم دینی وارد شود، این مردم قدر­دان مرجعیت شیعه هستند و نمونه آن در جریان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد ، زمانی که امام خمینی بعد از 15 سال تبعید و دوری از میهن و بعد از فرار شاه خائن به وطن بازگشتند مردم انقلابی، استقبال پر شور و با شکوهی از این فقیه مجاهدکردند و این موضوع حتی بعد از رحلت ایشان نیز مسلم و قطعی بود و این بیانگر اهمیت این قضیه است که مرجعیت شیعه از پایگاه عظیم مردمی برخوردار است و مردم انقلابی ایران اسلامی حاضرند برای بقاء مرجعیت جان خود را فدا کنند.

وی با بیان اینکه مرجعیت شیعه از جنس آسمانی است و همانطور که در استمرار امامت تأثیر گذار بود در حفظ انقلاب و اسلام نیز نقش مهمی دارد و این نقش قابل انکار نیست تصریح کرد: ولایت فقیه عامل مهم وحدت در جامعه است و با وجود این رکن مهم انقلاب دشمن تا کنون نتوانسته است کاری از پیش ببرد.

انتهای پیام کد 40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha