پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
l

حوزه/ مسائل آموزشی حوزه علمیه قزوین با حضور معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور و مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، نشست اساتید و مدیران حوزه علمیه قزوین با حضور حجج الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه، سید عبدالفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه ، سید موسی ابراهیمی،  مدیر حوزه علمیه قزوین و جمعی از اساتید و مدیران مدارس علمیه، در نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

*نقش روحانیت در انقلاب

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین، با تبریک دهه فجر، گفت : پیروزی انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت های امام راحل(ره) به عنوان عالمی جامع بود.

وی با اشاره به این که روحانیت نقش مهمی در آغاز و به ثمر نشستن انقلاب داشت، افزود: امروز وظیفه طلاب این است که چراغی را که امام راحل(ره) برافروخته، روشن و زنده نگه دارند و این کار شدنی نیست، مگر اینکه تحول در حوزه جدی گرفته شود.

*استفاده از نظرات اساتید در برنامه ریزی ها

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور گفت: سفرهای استانی معاونت آموزش و تشکیل جلسات با اساتید و مدیران استانی، براساس مصوبه جدید شورای عالی و با هدف بررسی عملکرد شوراهای استانی، ارتقاء برنامه های مدارس و اطلاع رسانی از مصوبات شورای عالی انجام می شود.

وی، استفاده از نقطه نظرات  اساتید در امر ساماندهی برنامه های آموزشی را بسیار موثر دانست و افزود: تشکیل این جلسات بازخوردهای مثبت فراوانی در امر برنامه ریزی های آموزشی داشته است.

*ضرورت تحول در متون درسی

حجت الاسلام رخ فیروز، از اساتید حوزه علمیه قزوین نیز در این نشست گفت:  برخی متون درسی محتوای دروسی که در حوزه های تدریس می شود، جوابگوی نیازهای جامعه و طلاب نیست.

وی تاکید کرد: توجه به شان و جایگاه اساتید از مسائل مهم است که باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

*اهتمام جدی طلاب به درس و بحث

آیت الله علی محمدی تاکندی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قزوین نیز با تاکید بر ضرورت اهتمام جدی طلاب به درس و بحث، اظهار کرد: در گذشته طلاب قبل از کلاس پیش مطالعه، حین کلاس یادداشت برداری و بعد از کلاس هم مباحثه می کردند، ولی امروز این موضوعات کم رنگ شده است.

*فعالیت مرکز تخصصی کلام

حجت الاسلام غلام علی فلاح، مدیر مرکز تخصصی علامه رفیعی قزوین هم بیان کرد: مرکز تخصصی کلام قزوین از سال 1392 دایرشده که با فعالیت های پیش بینی شده، قابلیت تبدیل به موسسه و دایر کردن رشته های جدید مثل تفسیر و تبلیغ را هم دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز در مقطع سطح 3 پذیرش می کند، ولی پذیرش سطح 2 نیز در دستور کار قرار دارد.

*تاکید بر احیای موقوفات حوزوی

حجت الاسلام نوروزی، مدیر مدرسه التفاتیه قزوین یکی دیگر از اساتید بود که به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: احیای موقوفات مدارس می تواند نقش مهمی در اجرای برنامه های در مدارس داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه از نقش موقوفات در امر مدیریت مالی مدارس به خصوص مدرسه التفاتیه غفلت شده و علی رغم این که این مدرسه دارای چندین رقبه روستا و مغازه های وقفی است، تاکنون از محل موقوفات مبالغ چندانی به مدرسه پرداخت نشده است.

*نظام آموزشی فعلی پاسخگوی نیازها نیست

حجت الاسلام آهنگران، مدیر مدرسه امام صادق (ع) قزوین نیز در سخنانی عنوان کرد: امروز با توجه به شرایط جامعه، شکل سنتی تدریس و اداره مدارس چندان جوابگوی نیازهای طلاب نیست و باید در مورد اجرای برنامه هایهای جدید در مدارس چاره اندیشی شود.

وی گفت: مدارس علمیه باید با برنامه ریزی های دقیق و برگزاری کلاس های فوق برنامه به بهینه سازی حضور طلاب در مدارس بپردازند.

مدیر مدرسه امام صادق (ع) قزوین، لزوم توجه به مسائل مالی طلاب بعد از ورود به مدرسه، تغییر در نحوه پذیرش و ثبت نام طلاب، تغییر در نحوه تخصیص منابع مالی به مدارس را از دیگر مشکلات مدارس عنوان کرد.

*لزوم اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس

در ادامه، حجت الاسلام محمدی از مدرسین مدرسه امام صادق(ع) قزوین گفت: اجرای برنامه های فرهنگی در سطح مدارس دارای اهمیت فراوانی است که اگر از این امر غفلت شود، صدمات جبران ناپذیری به طلاب وارد خواهد شد.

وی افزود: در دنیایی که وسایل ارتباط جمعی مختلفی در خدمت فعالیت های فرهنگی است باید طلاب را به مسائل روز مجهز کرد.

*ساماندهی امتحانات شفاهی

حجت الاسلام شمس، از دیگر اساتید  نیز بر ساماندهی برگزاری امتحانات شفاهی تاکید کرد وگفت:  امتحانات شفاهی باید دچار تغییر و تحول شده و ملاک ها و معیارهای دیگری هم برای این امتحانات در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید در این امتحانات تدبیری اندیشیده شود تا معدل طلاب، فعالیت های پژوهشی و وقت بیشتری به جلسه امتحان اختصاص داده شود و اساتید صاحب فن و آشنا به امور آموزشی به عنوان مسئول برگزاری امتحانات انتخاب شوند.

*واگذاری برگزاری امتحانات به استان ها

حجت الاسلام عسگری، کارشناس آموزش حوزه علمیه قزوین نیز اظهار کرد: بحث برگزاری امتحان شفاهی طلاب پایه های مختلف استان در حوزه علمیه قم، بیشترین زمان کاری بخش آموزش را به خود اختصاص می دهد که باید برای این کار تدبیری اندیشیده شود.

وی افزود: لازم است در استان هایی که دارای ظرفیت های لازم هستند، برگزاری این آزمون به استان ها واگذار شود، تا هم مدت زمان اختصاص یافته کاهش یابد و هم در هزینه های رفت و آمد طلاب و ممتحین صرفه جویی شود.

*نظام جدید آموزشی

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: امروزه نظام نظام آموزش سنتی حوزه جوابگوی نیازهای جامعه و طلاب نیست و نیازمند سیستم آموزشی دارای انعطاف و متنوع برای افراد مختلف با مدارک و سنین گوناگون هستیم.

وی افزود: شورای عالی حوزه اجرای نظام جدید با محتوای آموزشی به روز را در دستور کار قرار داده که از سال  تحصیلی 95-94 به صورت آزمایشی در دو مدرسه کشور اجرا خواهد شد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه همچنین از راه اندازی دوره تخصصی تربیت مدیر مدرسه خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت مدارس مسئولیتی پر زحمت و تخصصی است، شورای عالی برگزاری دوره های تخصی تربیت مدیر مدارس حوزه های علمیه را هم در دستور کار خود قرار داده است.

*اساتید؛ تاثیرگذار در پیشرفت حوزه

در پایان این نشست، حجت الاسلام سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه قزوین با تشکر از حضور حجج الاسلام  والمسلمین فرحانی و نواب، برگزاری نشست های اساتید و مدیران مدارس را عاملی مهم در پیشرفت فعالیت های حوزه برشمرد و گفت: برگزاری سلسله جلسات و نشست های اساتید و مدیران باعث هم اندیشی بهتر و بررسی مسائل و مشکلات در فضای صمیمی می شود که امیدواریم این نشست ها افزایش یابد.

وی افزود: برگزاری چنین جلساتی باعث روشنگری و طرح ابهامات مرتبط با مسائل مدیریتی می شود و مجموعه مدیریت حوزه علمیه قزوین از برگزاری چنین جلساتی استقبال کرده و آماده پاسخ گویی به ابهامات و پرسش های اساتید و مدیران مدارس است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha