سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
انقلاب

حوزه/ آویزان شدن از پشت بام مدرسه نوریه در یک شب بارانی برای حذف نام منحوس شاه از سر در مدرسه و متوجه شدن ساواک از جمله خاطرات این روحانی مبارز است.

حجت الاسلام رضا قربانیان، از روحانیون مبارز و پیشکسوت اصفهان، در آستانه 22 بهمن، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به شرح حال و خاطرات خود از دوران قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال 1335 و همزمان با ولادت امام هشتم(ع) در اصفهان و روستای کردآباد جی دیده به جهان گشوده و پس از گذراندن دروس مقدماتی، به دلیل علاقه فراوان به علم و طلبگی در سال 1348 با اشتیاق فراوان وارد حوزه علمیه شدم و بنا به شرایط قبل از انقلاب دانش آموختگان علاوه بر تعلیم دروس حوزوی، قدم در مسیر مبارزه به ظلم می گذاشتند.

حجت الاسلام قربانیان تصریح کرد: یادگیری دروس پایه و اساسی حوزه را خدمت اساتیدی همچون آیت الله العظمی صافی و آیت الله امامی گذرانده و در کنار این فعالیت های علمی و همراهی با مبارزات طاغوت توانستم در دو جبهه گرم و سرد حضور داشته باشم.

وی افزود: در آن زمان ساواک چندین مرتبه به حجره ام در مدرسه نوریه حمله و بنده و دیگر طلاب را مورد اذیت و آزار قرار دادند و یک بار ماموران رژیم با دستگیری و حمله به منزلمان قصد آتش زدن تمام کتاب های طلبگی ام را داشتند که به واسطه پدرم دست از این کار کشیدند.

حجت الاسلام قربانیان، در ادامه شرح حال خود از دوران ستمشاهی، به آویزان شدن از پشت بام مدرسه نوریه در یک شب بارانی هنگام حکومت نظامی اشاره کرد که توانسته است با کمک دایی خود که از دیگر طلاب فاضل درس خارج نیز بوده اند؛ برای حذف نام منحوس شاه از سر در مدرسه اقدام کنند که با متوجه شدن ماموران از مخمصه گریخته اند.

وی به فعالیت هایش در شهرستان سمیرم که با نام فدایی مشغول بوده اشاره و بیان می کند، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی که تمامی راه های هوایی و زمینی را ماموران تحت کنترل داشتند به خانه یکی از اهالی سمیرم که از قضا ساواکی بوده پناه می‌برد تا از او اطلاعات به دست آورد به اصفهان می آید.

وی افزود: با ورود به اصفهان و حمله ماموران به منزلمان در همان شب از دیوار پشت خانه گریختم و به سمت بندرعباس راهی شدم و مدتی هم فعالیت های خود را در قشم و بندرعباس ادامه دادم.

وی گفت: قبل از انقلاب و همزمان با معمم شدن و دوران ازدواج باز مجبور به فرار شدم و این بار راه شیراز و اردکان را در پیش گرفتم.

حجت الاسلام قربانیان در خصوص ادامه سخنان خود در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب، گفت: در آنجا مدتی به تبلیغ مسائل فرهنگی مشغول شدم اما به دلیل تعقیب ها، شبی را به حرم شاهچراغ پناه بردم به قرآن تفألی زدم تا به سمت کازرون حرکت کنم و استخاره خوب آمد و رهسپار آنجا شدم اما به محض ورود توسط ماموران دستگیر و به زندان افتادم.

وی افزود: در زمان تظاهرات های قبل از پیروزی انقلاب در زندان کازرون به سر می بردم و صدای مرگ بر شاه نیز بر صداهای شکنجه و آزارهای زندان اضافه شد تا اینکه با اعتصاب مردم در پشت درب زندان به شرط نماندن در کازرون از زندان آزاد شدم و به سمت شیراز و سپس اصفهان حرکت کردم.

این روحانی مبارز با تاکید بر اینکه نقش توسلات به ائمه را بارها در زندگی خود دیده ام، تصریح کرد: از جمله زمانی که در کازرون دستگیر شدم، با همراه داشتن نوار کاستی از سخنان امام خمینی(ره) که خود به تنهایی حکم اعدام داشت؛ در هنگام بازرسی ساک در پاسگاه و توسل به امام زمان(عج) ماموران با پرتاب ساک از تفتیش آن خودداری کردند.

وی در ادامه با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب، خاطرنشان ساخت: محوریت روحانیت و جامعه یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی است و در راس تمامی این محورها حضور امام خمینی(ره) قرار دارند و اینکه طلاب نسبت به دستورات و فرمایشات ایشان و اتفاقاتی که در کشور می افتاد بی تفاوت نبوده و توانستند همگام با یکدیگر انقلاب را به پیروزی برسانند.

وی با تاکید بر اینکه با پیروزی انقلاب، این روحانیون دست از مبارزه برنداشته چراکه در بدو انعقاد نطفه انقلاب و توسعه انقلاب با یک تفکر خطرناک الهادی که از دوران رنسانس شکل گرفته بود مواجه شدند؛ تصریح کرد: عده ای از روشنفکران، اروپایی زده که در این زمینه فعالیت می کردند بیش از پیش فعال شدند و به همین دلیل مبارزات روحانیون شدت بیشتری گرفت و بر اساس رهنمودهای امام خمینی(ره) روحانیون چون شهید مطهری وارد میدان مبارزه نرم شدند.

حجت الاسلام قربانیان تاکید کرد: باید بدانیم و معتقد باشیم که هر چه داریم از اهل بیت علیه السلام است و اگر می خواهیم در جامعه و در تمام عرصه ها پیشرفت داشته باشیم سعی کنیم اتصال و ارتباطمان را با این خاندان عصمت و طهارت حفظ کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha