جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه / انقلاب ما انقلابی برای رسیدن به قدرت نبود بلکه انقلابی برای احیا ارزش های اسلامی بود و امروز عزت و عظمت مسلمین در پیروی از منویات مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله ابن الرسول، از روحانیون مبارز و پیشکسوت اصفهان، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به شرح وقایع دوران مبارزه با طاغوت تا پیروزی انقلاب پرداخت و گفت:  در سال 1323 در یک خانواده روحانی در خمینی شهر متولد شدم؛ مرحوم پدرم از علما و مدرسین حدود 70 سال پیش اصفهان بود و در خمینی شهر در مسجدی اقامه جماعت داشت.

وی افزود: بعد از گذراندن و تحصیل دوران ابتدایی ، برحسب علاقه وارد حوزه علمیه اصفهان شدم و پس از حدود چهار سال در سال 1343 برای ادامه تحصیلات به قم مشرف شدم.

 حجت الاسلام والمسلمین ابن الرسول، با اشاره به اساتید خود در حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: در قم درس مکاسب را خدمت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) که در مسجد امام قم تدریس می‌کردند، فرا گرفتم و درس رسائل شیخ انصاری را خدمت آیت الله حسین نوری همدانی آموختم و درس کفایه را خدمت آیت الله سلطانی که به استاد کفایه معروف بود، فرا گرفتیم و سپس درس خارج فقه آیت الله العظمی گلپایگانی رفتم و در همان زمان خارج اصول آیت الله مکارم شیرازی شرکت کردم.

وی اظهار داشت: در سالی که من به قم مشرف شدم روزهای نخست مبارزات حضرت امام بود؛ در سخنرانی ها حاضر می شدیم و در جریان مدرسه فیضیه و زد و خوردی که صورت گرفت و پس از آن تبعید امام به تهران و پس از آن به ترکیه صورت گرفت بنده و  عده‌ای از طلاب جوان به این نتیجه رسیدیم که باید کاری کنیم که نام امام زنده بماند لذا در  حرم حضرت معصومه (س)جلسه ای را  برگزار کردیم و  بنا شد که دعای توسلی در تمام شبها پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم داشته باشیم.

این روحانی مبارز، افزود: همه طلاب در مسجد بالای سر حضرت معصومه(س) جمع شدند و متحیر بودند که چه کسی شروع کند که شروع این مراسم را من به عهده گرفتم و اولین شبی که دعای توسل را شروع کردیم در همان سال های 42 یا 43 بود و ادامه یافت و وقتی که دعای توسل شروع شد و جمعیت متفرق به طلاب ملحق شدند، از طرف ساواک آمدند و تهدید کردند.

وی ادامه داد: در 13 آبان سال 43 که حضرت امام آن سخنرانی تاریخی در اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون را داشتند من در قم بودم و زمانی که شنیدم امام در منزلشان سخنرانی دارند تمام طلاب با عجله خودمان را رساندیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابن الرسول تصریح کرد: منزل حضرت امام(ره) مملو از جمعیت بود و حتی این جمعیت به خارج از منزل کشیده شده بود .

این پیشکسوت حوزوی خاطرنشان کرد: همان شب در مدرسه دارالشفاء بودیم و اذان صبح زمانی که از حجره بیرون آمدم تا برای زیارت به حرم بروم به مدرسه که رسیدم؛ دیدم چند خودروی نظامی، تانک و توپ در خیابان های اطراف حرم مستقر شده اند و مردم نیز وحشت زده و متحیر هستند که وجود این ها برای چیست!

ماجرای دستگیری امام خمینی!

وی ادامه داد: ما به حرم آمدیم و نماز خوانده و زیارت کردیم و برگشتیم دیدم این جمعیت نظامی به همان صورت هنوز مستقر هستند و خیابان های اطراف حرم را دوره کرده اند؛ آمدم مدرسه و متوجه شدم که امام را نیمه شب دستگیر کرده اند و به طرف ترکیه برده اند و حدود 20 روز درس تعطیل بود و طلبه ها هر روز اجتماع داشتند و برنامه ریزی می کردند چه کار کنند تا بعد از 20 روز درس ها شروع شد و در صحبت های نخستین نیز آیت الله العظمی گلپایگانی  و آیت الله مرعشی نجفی با گریه اظهار ناراحتی کردند .

این پژوهشگر دینی، با اشاره به اقدامات مبارزاتی علیه شاه گفت:آن زمان اعلامیه های علما را که برای پیروی از راه امام و انقلاب صادر می‌کردند می آوردیم و در اصفهان و خمینی شهر به صورت مخفیانه به دوستان می دادیم و من یادم هست که رساله های حضرت امام(ره) به تازگی چاپ شده بود و از نظر ساواک نگه داری آن جرم بزرگی تلقی می شد؛ من این رساله ها را به هر صورتی که می شد می آوردم و میان مردم تبلیغ می کردم که فعلا مرجع تقلید طبق نظر عده ای از علما حضرت امام هستند؛ وقتی آیت الله سیدمحمود شاهرودی از علمای نجف مرحوم شده بودند و جلسه ای برای ترحیم گرفته بودند؛ حاضرین متحیر بودند که چه مسئله ای را عنوان کنند که در این میان من اجازه گرفتم و منبر رفتم و در آن جلسه بیان کردم که عده ای تاکنون مقلد آیت الله شاهرودی یا آیت الله حکیم بودند و این دو بزرگوار که از دنیا رفتند اکنون نظر اکثر فقها رجوع به حضرت امام خمینی است و همان شب مردم را به تقلید از حضرت امام سوق دادیم.

وی ادامه داد: یک دهه من در یکی از شهرهای همجوار خمینی شهر در مورد  انقلاب و حضرت امام سخنران داشتم، بعد از اینکه ده روز تمام شد، آمدم قم، چند نفر از دوستان به من خبر دادند که از طرف ژاندارمری آمده اند مرا دستگیر کنند لذا  باید مراقب باشم.؛ مدتی من خود را برای اینکه کار تبلیغ و پخش اعلامیه را ادامه دهم مراقب بودم که در دسترس ساواک قرار نگیرم ولی  یکبار روی پل حجتیه قم من را دستگیر کردند و من با اسم مستعار خود را رهایی دادم و دیگر هم مورد تعقیب قرار نگرفتم.

نقش روحانيت در پيدايش و استمرار انقلاب اسلامى

حجت الاسلام والمسلمین ابن الرسول، در ادامه در مورد نقش روحانیت در انقلاب گفت: این قشر فرهیخته  نقش کلیدی  در انقلاب داشتند، کسانی که بال و پر امام بودند علما و مراجعی نظیر حضرات آیات مشکینی، گلپایگانی، مدنی، صدوقی بودند و پس از این بزرگان طبقه طلاب قرار داشتند که نقش کلیدی را داشتند و در شهرها مسافرت می کردند و به تبلیغ می پرداختند؛ در دفاع مقدس نیز برنامه ای بود برای تمام طلاب، به صورتی که وقت  تحصیل آن ها هم گرفته نشود، هر طلبه ای در سال حداقل 20 روز در جبهه حضور پیدا می کرد.

نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره) در شکل‌گیری نهضت انقلاب

وی نقش امام خمینی را نقش محوری در انقلاب عنوان و گفت: وجود مقدس امام ، عزتی به دنیای اسلام بخشید به صورتی که جهان کمونیسم دین را اسباب دست سرمایه‌داران می دانست و به چشم استهزا به دین نگاه می شد اما امام(ره) با این حرکت انقلابی خود به دنیا نشان داد که اسلام یک حقیقت و یک دین سعادتمند و سعادت بخش برای جامعه است و امروز هر روحانی که بخواهد عزت و عظمتی که امام آورده را حفظ کند باید در مسیر انقلاب و امام باشد.

ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب باعث پایداری نظام است

این روحانی مبارز، خاطرنشان ساخت : انقلاب ما در دنیا نمونه است و برای اثبات آن نیاز به هیچ گونه تظاهری نیست چرا که انقلاب ما انقلابی برای رسیدن به قدرت نبود بلکه انقلابی برای احیای ارزش های اسلامی بود و امروز  عزت و عظمت مسلمین در  پیروی از منویات مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: امروز استکبار جهانی با ما دشمن هست و این دشمنی با انقلاب و کشور ما نیست بلکه با اصل اسلام است و اگر کشورهای همجوار مصون از دشمنی ها هستند به این دلیل است که دین در میان آن ها زنده نیست و ارزش های دینی در آن کشورها حرمتی ندارد و این انقلاب اسلامی ما بود که دین را به معنای واقعی خود به دنیا معرفی کرده است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha