یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 344749
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
معصومیه بیرجند

مدرسه علمیه معصومیه بیرجند با قدمتی حدود 250 سال یکی از مراکز مهم طرح هجرت بوده و در طول تمام ایام سال به نقاط محروم طلبه اعزام می کند.

حجت الاسلام صدر الدین عارفی، در گفتگو با خبرگزاری حوزه در  بیرجند با اشاره به تاریخچه مدرسه علمیه معصومیه بیرجند اظهار داشت: مدرسه علمیه معصومیه، قدیمی ترین مدرسه علمیه شهرستان بیرجند است که در اواخر سده دوازدهم هجری قمری توسط امیر معصوم خان در شهرستان بیرجند ساخته شده است.

وی افزود: این حوزه  دارای صحنی بزرگ با حجره‌هایی در چهار طرف مدرسه بوده و در دو طبقه با آجر و خشت برای طلاب ساخته شده است.

حجت الاسلام عارفی عنوان کرد: این مدرسه علمیه در حال برگزاری هشتمین دوره سفیران هدایت بوده و برخلاف سایر حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی زیر نظر حوزه علمیه قم اداره می شود.

 وی با اشاره به اعزام طلاب و روحانیون به نقاط محروم استان تصریح کرد: مدرسه علمیه معصومیه بیرجند یکی از مراکز مهم اعزام طلاب به نقاط محروم و طرح هجرت است که در تمام ایام سال به نقاط محروم طلبه اعزام می‌کند.

 مدیر مدرسه علمیه معصومیه بیرجند با بیان اینکه این حوزه تاکنون توانسته مبلغان زیادی را در دامان خود تربیت کند عنوان کرد: این حوزه  یکی از مدارس پیشرو در زمینه تربیت طلاب به صورت تخصصی در سطح های مختلف علمی (دو و سه) می باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون حدود 140 نفر در این حوزه مشغول تحصیل هستند، افزود: هر سال 30 نفر فارغ‌التحصیل داریم و تاکنون شاهد سه دوره فارغ التحصیلی این حوزه بوده ایم.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت در خصوص شرایط و نحوه‌ی ورود به این حوزه گفت: مدت زمان گذراندن دوره های این حوزه 5 ساله بوده و کسانیکه می‌خواهند وارد این حوزه شوند باید دارای مدرک دیپلم به بالا باشند.

حجت الاسلام عارفی  به نحوه‌ی خدمت در این حوزه اشاره و عنوان کرد:  کسانی که وارد این حوزه می‌شوند تعهد خدمت دارند، یعنی باید 5 سال مطابق قوانین حوزه تحصیل کنند و علاوه برآن باید 5 سال دیگر هم در مناطق محروم، به امر تبلیغ رسانی بپردازند.

وی اضافه کرد:این افراد در هر ماه دو روز بیشتر نمی‌توانند مرخصی بگیرند و مانند سربازی که مشغول به خدمت می باشد باید به وظایف محول شده به خود عمل و احکام و مسائل را برای مردم بیان کند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت با بیان اینکه ثبت نام از 15 بهمن ماه شروع شده و تا فروردین ادامه دارد افزود: ما از طریق روزنامه‌ها و مجلات محلی و اطلاعیه‌ها مردم را مطلع کردیم که خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی شده است.

حجت الاسلام عارفی خاطر نشان کرد: وقتی جوانان ما خوب تحصیل کنند و آماده باشند مسلما برای اجتماع نیز مفید خواهند بود.

وی  با اشاره به اینکه یک طلبه باید خود را مجهز به علوم مختلف کند گفت: یک روحانی علاوه بر اصول فقه و درس حوزه باید علوم دیگر بخصوص زبان های بین المللی را هم یاد بگیرد تا بتواند مردم را چه در داخل و چه در سطح بین الملل به رموز قرآن و معارف اسلامی آشنا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha