جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سبک زندگی

حوزه/ نخستین پیش نشست تخصصی همایش حیاط طیبه با موضوع «کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت و نقش آن در سبک زندگی» امروز به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه»  حجت الاسلام محمود ملکی راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ در این پیش نشست، با بیان اینکه اندیشه مهدویت را می‌توان در حوزه مسائل فردی و اجتماعی بررسی نمود، اظهار داشت: بسیاری از کارکردهای اجتماعی و فردی اندیشه مهدویت با بحث انتظار گره خورده است.

وی با بیان اینکه انتظار فرج موجب آمادگي جامعه در حوزه هاي مختلف اعتقادي و فکري، اخلاقي و تربيتي، فرهنگي و اجتماعي و سياسي است، خاطرنشان کرد: آرمان‌گرايي، نشاط، پويايي، وظيفه شناسي، زنده شدن روح اميد در افراد و واداشتن جامعه به کوشش و تلاش از مهمترین آثار و پیامدهای انتظار فرج است.

حجت الاسلام محمود ملکی راد اهداف و ضرورت های تحقیق و پژوهش پيرامون کارکردهاي اجتماعي اعتقاد به مهدویت را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: "نفوذ پايدار انديشه مهدويت و اعتقاد به امام غايب در ميان مردم"، "برخورداري اين انديشه از مؤلفه هايي چون اميد آفريني، هویت بخشی، تحرک زایی، برای ايجاد جامعه اي توانمند و پيشرو"، "برخورداري انديشه مهدویت از مؤلفه ها تاثیرگذار در سياستگذاري، برنامه ريزي و چشم انداز جامعه اسلامي"، "نقش مؤثر انديشه مهدويت در مقاومت، پايداري و ظلم ستيزي"، "تأثیرات انديشه مهدويت در اصلاحات اجتماعي و ايجاد همبستگي و انسجام بخشي به جامعه" و "تبيين رسالت نظام اسلامي در گسترش و نهادينه سازي انديشه مهدويت در بين مردم" از مهمترین ضرورت‌های پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت است.

*ضرورت شناخت کارکرد های اجتماعی مهدویت

وی شناخت کارکردهاي اجتماعي اعتقاد به مهدویت و نقش آن در سبک زندگی را مهمترین هدف ارائه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه اندیشه مهدوی عنوان کرد و ابراز داشت: "شناخت ابعاد گوناگون کارکردهاي اجتماعي اندیشه مهدویت و تطبيق آنها در جامعه اسلامي"، "ارائه راهکار برای تغییر و اصلاح وضع موجود در جامعه عصر غيبت"، "دستیابی به راهکار لازم در جهت اميد آفريني و هویت‌بخشی"، "ايجاد همبستگي اجتماعي، پويايي و تحرک زایی در جامعه" "ساختن جامعه‌اي منسجم و توانمند و پيشرو بر اساس آموزه های مهدوی در زمینه هاي مادي و معنوي"، "ايجاد جامعه سالم در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی" از دیگر اهداف برگزاری همایش حیات طیبه است.

*کارکرد ها و پیامدهای اندیشه مهدویت

حجت الاسلام محمود ملکی راد ضمن اشاره به اصطلاحات و مفاهيم اساسي موضوع این پیش نشست علمی، خاطرنشان کرد: مقصود از کارکرد اجتماعی مهدویت، مطلق‌ خدمات‌ و آثار و پیامدهای اجتماعی مهدویت به جامعه است.

وی "اميدآفرینی"، " اصلاحات اجتماعي"، "تکامل روحي و خود سازي اجتماعي"، "ظلم ستيزي"، "نشاط و پويايي اجتماعي"، "انسجام‌بخشي و ايجاد همبستگي اجتماعي"، "هويت بخشی" و "تقويت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه" را از مهمترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت دانست و اظهار داشت: اندیشه مهدویت مهمترین و تأثیرگذارترین عناصر و مکانیسم های ایجاد روح امید را در بطن خویش دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ با تاکید بر این که اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج) مستلزم وجود جامعه‌ای مناسب برای تربیت و پرورش انسان‌های مؤمن است، یادآور شد: تحقق چنین جامعه ای در گرو جامعه ای پیشرو که دائما در حال اصلاح خویش در زمینه های مختلف باشد، خواهد بود.

حجت الاسلام محمود ملکی راد تأثیر اندیشه‌های مهدوی بر تکامل روحي و خود سازي اجتماعي را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، خودسازی اجتماعی و ایجاد زمینه های لازم برای پرورش و تربیت گروهی منتظر مؤمن و متقی است. اعتقاد به مهدویت موجب می‌شود تا جامعه منتظر در تربیت خویش بکوشد و صفات نیک و اخلاق حسنه را در خود نهادینه کند.

وی افزود: اعتقاد به حضور دائمی امام عصر(عج) در زندگی مردم و عرضه اعمال بر آن حضرت موجب می‌شود تا هر یک از معتقدین به امام، نظارت او را در زندگی فردی و اجتماعی خود با همه وجود احساس نماید و از این راه افراد به تکامل روحی لازم می‌رسند؛ در نتیجه خودسازی اجتماعی در جامعه منتظران نهادینه میگردد.

*اثرات اجتماعی اعتقاد به امام زمان(عج)

حجت الاسلام محمود ملکی راد ظلم ستيزي و پايداري در مقابل ظلم و ستم را يکي ديگر از آثار اجتماعي اعتقاد به امام غائب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نگاه به عصر ظهور و مؤلفههای آن، ضمن تأثیر در چشم انداز و ترسیم روشن از آینده، در تهیه و تنظیم سیاستگذاریها، طرحهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی مؤثر است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ ادامه داد: اعتقاد به مهدویت در ایجاد آمادگی برای منتظران مؤثر بوده و موجبات نشاط، پویایی و وظیفه شناسی جوامع اسلامی در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌سازد.

وی "انگيزش محبت و عواطف انسانى"، "بسط شخصيت و مقابله با خودخواهى و طغيانگرى‏هاى نفس انسان"، " رفع اختلاف"، "فراموشاندن بدى‏ها و تصفيه كدورت‏ها" و "تعهدآفرينى و ايجاد احساس مسئوليت" را از جمله كارکرد‏هاى دين در راستاى ايجاد انسجام و همبستگى اجتماعى دانست.

حجت الاسلام محمود ملکی راد با اشاره شیوه‌های تأثیرگذاری مهدویت در اتحاد و انسجام اجتماعی، خاطرشان کرد: منجی باوری و موعود گرایی، اعتقاد به مهدویت در اسلام و نیز اعتقاد به مهدویت با رویکرد امامیه، از مهمترین مکانیسم‌های تأثیرگذار اندیشه مهدوی در ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی است.

*ضرورت توجه به هویت بخشی در اندیشه های مهدوی

این محقق حوزوی با مورد توجه قرار دادن هويت بخشی در اندیشه های مهدوی، ابراز داشت: باور به منجی موعود در میان پیروان ادیان الهی، هویت جهانی و فرا ملی را در عرصه بین المللی به وجود میآورد.

ملکی راد در پایان سخنان خود با اشاره به تقويت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه به عنوان مهمترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت، اظهار داشت: تقویت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی یکی دیگر از آثار اجتماعی اعتقاد به مهدویت است؛ لذا نظام سیاسی با الگوگیری از جامعه مهدوی میتواند به همبستگی اجتماعی و اتحاد و امنيت برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha