دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تهذیب

حوزه/ مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه با بیان ا ین که نظام نامه تربیتی حوزه 80درصد پیشرفت داشته است، برنامه ها و فعالیت های این دفتر را تشریح کرد.

حجت الاسلام کاظم علی محمدی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت های مدیریت مطالعات تربیتی و فرهنگی اظهارداشت: این مدیریت در راستای پیشبرد اهداف معاونت تهذیب وظایف مهمی را برعهده دارد که در این زمینه می توان به طراحی نظام جامع تربیتی و تهذیب حوزه‌های علمیه، آسیب‌شناسی مستمر تربیتی و تهذیبی طلاب و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت اشاره کرد.

وی، تهیه ضوابط و مقررات، تدوین و بررسی کارنامه‌ی تربیتی طلاب، طراحی و پیشنهاد رشته‌های تحصیلی و سرفصل‌های مرتبط با تربیت و اخلاق اسلامی با همکاری دفاتر ذی‌ربط، همکاری با سایر معاونت‌ها در تعیین شاخص‌ها و معیارهای اخلاقی گزینش کادر علمی و اجرایی و  مشارکت در طراحی نظام پذیرش طلاب به منظور در نظر گرفتن معیارها و شاخص‌های اخلاقی و معنوی را از جمله دیگر  وظايف این اداره برشمرد.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب، با بیان اینکه این مدیریت دارای دو گروه  نیازسنجی و آسیب شناسی و گروه مطالعات امور تهذیبی می باشد.

وی افزود: مأموریت اصلی گروه نیاز سنجی همان طور که  از نام آن پیداست، بحث آسیب شناسی اخلاقی و تربیتی حوزه های علمیه است که لازم است داده ها واطلاعات بدست آمده، پیوسته روان شود. آخرین پژوهش میدانی در این زمینه در سال تحصیلی 93-1392 انجام شد و بخش عمده ای از  آسیب های اخلاقی و تربیتی و روان شناختی ، شناسایی شد.

حجت الاسلام علی محمدی گفت: پس از اجرای مرحله اول آسیب شناسی، اکنون سعی داریم در قالب برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی و یا انتشار کتابها  و بروشورهای اخلاقی و تربیتی مورد نیاز ، برای رفع این آسیب ها برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این مطلب که در این زمینه کتاب ها و نرم افزارهای متعددی هم تولید شده است، بیان داشت: امیدواریم با تولید و توزیع این محصولات و تدوین آیین نامه های مورد نیاز بتوانیم گام های موثری در پیشگیری و رفع این آسیب ها برداریم.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی اظهار نمودند: در این راستا از مقالات طلاب و پژوهشگران حوزوی استقبال می کنیم و تعدادی از این مقالات در وب سایت مدیریت مطالعات بارگذاری گردیده است، همچنین تاکنون چهار کتاب در این زمینه منتشر شده و تعدادی  نیز در دست چاپ است.

وی فعالیت های گروه مطالعات امور تهذیبی را مدنظر قرار داد و  اظهارداشت:  همانطور که از نام این گروه پیداست، مطالعات کلان در زمینه امور تهذیبی حوزه برعهده این گروه است، که در همین زمینه می توان به طراحی ، استقرار و بهسازی نظام جامع تربیتی و تهذیبی حوزه که از مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه است،  اشاره کرد.

حجت الاسلام علی محمدی،  با بیان این مطلب که امروز نظام نامه های تربیتی و  اخلاقی گوناگونی در نهادهای مختلف کشور از جمله دانشگاه ها، آموزش و پرورش و برخی نهادهای وابسته به حوزه تدوین شده است، اما نظام نامه ای که معاونت تهذیب در پی آن است، بومی حوزه های علمیه می باشد، اذعان داشت: این نظام نامه پس از یکسری مطالعات گسترده پیرامون نظام های تربیتی موجود، مصاحبه با بزرگان و اساتید حوزه و با توجه به نیاز سنجی ها و آسیب شناسی های انجام شده  در حوزه های علمیه درحال تدوین است و بطور کلی درصدد تدارک چشم انداز برنامه های تهذیبی یک طلبه از زمان ورود به حوزه تا مقاطع بالاتر در یک برنامه چهارده ساله، می باشد.

پیشرفت 80 درصدی تدوین نظام نامه جامع تربیتی حوزه های علمیه

وی، با بیان اینکه هم اکنون این طرح 80 درصد پیشرفت داشته و تقریبا در مراحل پایانی است، اضافه کرد: بعد از تدوین این نظام نامه برای هر طلبه ای از بدو ورود به حوزه همانند کارنامه آموزشی ، کارنامه تربیتی در نظر گرفته می شود که قطعا در بهبود روند تهذیبی و حتی آموزشی طلاب تاثیر گذار خواهد بود.

مدیر مطالعات تربیتی و فرهنگی معاونت تهذیب ، در پایان ، تدوین آیین نامه استفاده از گوشی همراه در مدارس علمیه ،تدوین و پیشنهاد حدود 200 موضوع پایان نامه ای برای طلاب، تدوین طرح اصلاح وضعیت موجود نظام پرداخت شهریه طلاب و ارائه آن به شورای عالی، تدوین طرح تأسیس رشته تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی و ارائه آن به شورای گسترش و تدوین شاخص‌های اخلاقی نخبگان تبلیغی و فرهنگی حوزه و ارائه آن به مرکز امور نخبگان حوزه را از جمله دیگر طرح ها و اقدامات مدیریت مطالعات تربیتی و فرهنگی عنوان کرد

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha