پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ محقق حوزوی گفت: نهاد روحانیت صرفاً برای اصلاح فرد تأسیس نشده است، بلکه هدف این است که طلبه ابتدا خود و در مرحله بعد دیگران را بسازد و به جامعه خدمات فرهنگی، تربیتی دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام محمد عالم زاده نوری، امروز در مراسم رونمایی از طرح «تربیت توحیدی» ‌ که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه دین مبین اسلام به دنبال اعتلای معنوی بشریت تا رسیدن آنان به مقام خلیفه‌اللهی است، گفت: حوزه‌های علمیه باید کانون پرورش چنین انسان‌هایی باشند.

وی تأکید کرد: نهاد روحانیت صرفاً برای اصلاح فرد تأسیس نشده است؛ بلکه هدف آن است که طلبه ابتدا خود، و در مرحله بعد دیگران را بسازد و به جامعه خدمات فرهنگی، تربیتی ارائه دهد.

این محقق حوزوی وجود برنامه‌ها و اهداف تربیتی متعدد را یکی از مشکلات دانست و گفت: تربیت انسان، نیازمند تمرکز ذهنی و روانی است، بدون این تمرکز امکان تحول شخصیت وجود ندارد و اراده‌ای شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کسی را تحول بخشیم، نباید یک فهرست بلندبالا از خوبی‌ها و بدی‌ها پیش روی او قرار دهیم و ذهن او را به همه آن فضایل و رذایل معطوف سازیم. بلکه باید هم‌وغم او را روی یک موضوع تمرکز بدهیم.

حجت‌الاسلام عالم زاده نوری با اشاره به طرح «تربیت توحیدی» بیان داشت: پس از انجام مطالعات فراوان و برگزاری جلسات متعدد در شورای راهبردی تربیت اخلاقی به این نتیجه رسیدیم که نقطه کانونی تهذیب نفس و مباحث اخلاقی توحید و عبودیت است و سایر مباحث اخلاقی از این مهم استنتاج می‌شود.

وی بابیان اینکه تلاش کردیم در این طرح مقاصد متعدد تربیتی را بنا بر آیات و روایات به مقصد واحدی تبدیل کنیم  گفت: تمرکز بر یک مقصد تربیتی می‌تواند رسیدن به هدف تربیتی را بسیار آسان‌تر کند.

این محقق حوزوی ادامه داد:  برترین ارزش در اسلام، ایمان به خدا است. برتری ایمان نسبت به سایر ارزش‌ها نه برتری نسبی بلکه برتری رتبه است و نظر ما این است که اولین گام ایمان و عمل صالح است.

حجت‌الاسلام عالم زاده نوری اضافه کرد: طلبه علاوه بر تقویت ایمان و  اخلاق فردی، باید توحید را در معنای اجتماعی درک کند و علاوه بر اینکه دغدغه فردی دارد، دغدغه موحد اجتماعی بودن را هم باید داشته باشد.

وی بابیان اینکه رسالت حوزویان رسالت انبیا است گفت: حوزویان علاوه بر تزکیه نفس باید دغدغه مردم و جامعه داشته باشند، نه اینکه فقط به فکر نجات و خودسازی خود باشند. خودسازی و تعالی روحی، شأن انسانی هر انسان مسلمان است اما شأن طلبه، دادن خدمات به جامعه، پرکردن یک سنگر و باز کردن گره ها است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری با  انتقاد از عدم وجود نظام جامع تربیتی و فرهنگی در حوزه ها گفت: باید در جهت تحقق جامعه آرمانی حضرت ولی عصر (عج) تلاش و از یاوران آن حضرت باشیم.

وی در پایان رسالت حوزویان در عصر حاضر را محدود به تهذیب فردی ندانست و افزود : رهبر معظم انقلاب می فرمایند «باید تمدن اسلامی را در سراسر جهان بسازیم» و امام راحل(ره) نیز معتقد بودند ما باید پرچم توحید را در سراسر جهان به اهتزاز درآوریم.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha