جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امیر انصاری - سخنرانی در بنت الهدی

حوزه/ اجلاس سالانه انجمن‌های علمی پژوهشی و پژوهشگران فعال مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی به همت معاونت پژوهش این مؤسسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام امیر انصاری، مدیر کل  دفتر تحقیقات و امور پژوهشگران المصطفی در این اجلاس ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب تصریح کرد: ماه رجب ماه افزایش پیوند بندگان خاص خداوند متعال، با ذات اقدس الهی است. امیدواریم توفیق بهره‌مندی از لحظات این ماه را داشته باشیم.

وی افزود: کسی که در ماه رجب موفق به گرفتن روزه و عبادت با اخلاص گردد؛ در روز قیامت ندایی بلند با عنوان "این الرجبیون" او را صدا خواهد زد.

حجت الاسلام امیر انصاری در ادامه سخنان خود با اشاره به فرازهایی از مناجات ماه مبارک رجب، اظهار داشت: نخستین فراز این مناجات با اظهار امیدواری آغاز می‌گردد و انسان در این دعا، همواره به امنیت کامل خویش در درگاه الهی اذعان دارد.

مدیر کل  دفتر تحقیقات و امور پژوهشگران المصطفی با اشاره به حدیثی از امام علی النقی(علیه السلام)، خاطرنشان کرد: بر طبق روایات اسلامی؛ بهتر از نیکی، نیکوکار و برتر از دانش، دانشمند است و علم نیز به همراه صاحب دانش ارزشمند شمرده می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که انجمن‌های علمی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردارند، ابراز داشت: فرهیختگان عرصه دانش با استعانت از خداوند متعال و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان انجمن‌های علمی، می‌توانند علمیّت خود را افزایش دهند.

حجت الاسلام امیر انصاری ادامه داد: در دنیایی با گستره نیازهای فزاینده بشری به معارف زلال معرفتی، باید با بهره‌گیری از فرصت‌های به وجود آمده، پاسخگوی نیازهای جهانی باشیم. علم ظرفی است که هر اندازه بر آن دانش افزوده شود، رفیت آن فزونی می‌یابد.

سخنران این اجلاس ضمن تأکید بر جایگاه علوم دینی و معرفتی، اظهار داشت: باید توجه داشت که بسیاری از علوم، تنها ابزاری برای گذراندن زندگی‌های دنیایی هستند، اما علوم قرآنی و معرفتی دنیا و آخرت را توأمان تضمین می‌کند

مدیر کل  دفتر تحقیقات و امور پژوهشگران المصطفی با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار(علیهم السلام) یادآور شد: بهترین علوم باید در اختیار برترین و صالح‌ترین افراد باشد، تا با نیتی خالص ضمن انجام آموخته‌های علمی خویش، زیرساخت‌های تعالی علوم را فراهم سازد.

وی با بیان این که اهداف تعلیم و تعلم و علم آموزی از دیرباز مورد توجه بوده، ابراز داشت: دنیای غرب با رویکردی غیر الهی، تنها هدف تربیت را ایجاد شهروندی و شکل گیری جامعه مدنی می‌داند و برخی نیز هدف از تعلیم و تعلم را آماده‌سازی افراد برای پیاده سازی اهداف دنیای خود قرار داده‌اند.

حجت الاسلام امیر انصاری افزود: بر اساس آموزه‌های الهی، مهمترین هدف تعلیم و تربیت انسان بر مبنای مکارم اخلاق، زمینه‌سازی برای حرکت به سمت کمال و قرب الهی است.

 وی ضمن ارائه تعریفی از نهاد علم، با تأکید بر این که قرآن کریم محور حرکت‌های علمی مسلمانان است، یادآور شد: بر اساس تجربیات و بررسی‌های صورت گرفته تأثیر کارهای گروهی و فعالیت انجمن‌ها بر کسی پوشیده نیست و آثار فعالیت انجمن گونه به مراتب بیشتر و عمیق‌تر از فعالیت‌های فردی است.

مدیر کل  دفتر تحقیقات و امور پژوهشگران المصطفی، فراگیری و عمل نمودن به آموزه‌های معرفتی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را از مهمترین انتظارات المصطفی از انجمن‌های علمی عنوان کرد و اظهار داشت: باید ضمن شناخت صحیح و عمیق فرصت‌ها و تهدید‌های پیش رو، زینب‌وار پیام‌رسان معارف ناب الهی به تشنگان جهانی باشیم.

سخنران این مراسم در ادامه سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: بیش از 3800 محقق و پژوهشگر المصطفی با ارائه قریب به 30 هزار اثر علمی، میراث تحسین بر انگیزی را برجای گذارده‌اند.

وی منویات مقام معظم رهبری در بحث مرجعیت علمی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، نواندیشی علمی در علوم انسانی صرفاً ارائه چند نظریه در کنار نظریه‌های دیگران نیست. از دیدگاه ایشان هدف اصلی این حرکت باید فتح قله‌های علمی جهانی و رسیدن به مرجعیت علمی باشد.

حجت الاسلام امیر انصاری در پایان سخنان خود با تأکید بر این که فعال سازی و قدرت بخشی به جریانات تکفیری توسط استکبار جهانی، وظیفه ما در قبال معرفی اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) به جهانیان را دو چندان نموده است، ابراز داشت: نامه سراسر نورانی رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا، دربردارنده این مهم است که، باید به دنبال شفاف سازی مبانی دینی در میان ملل مختلف باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha